Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Det mesta har nog sagts. :)

Dom små handlarna utan webbutik och verkstad är nog ganska rökta.
Som sagt marknaden är självreglerande.

I år har jag handlat MC prylar för runt 14000 och ca hälften utanför vår gräns.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Alla som berömmer butiker har ju den gemensamma nämnaren att de fått bra service eller expertis. Så jag tror inte det är så svårt att få Svensson att lätta lite på lädret.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är butiker som gör >90% av sin årsomsättning på julhandeln.

Jag måste nog förtydliga mig själv tror jag....
Med tanke på att de flesta MC-butiker har råd att ha öppet mellan kl 10 och 12 när det knappt finns en kund i butiken så tror jag inte det kan vara allt för betungande att täcka personalkostnaderna för lite kvällsöppet istället.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Missar vi inte målet en smula när vi funderar?
Gammelmedia är i kris, både papperstidningar och bild-dito och de börjar smälta ihop (ex: Aftonbladet-TV och www.tv4.se)
Hemelektronikbranschen krisar med ganska lika argument som MC-handlarna.

Tittar jag i min egna plånbok ekar den tommare för varje år trots lönehöjningar.
El har gått upp omkring 70% på ett decennium, räntorna ca 120% som topp, nu 70% sedan 2008. Bensin likaså. Lönen har ökat ca 20% under samma tid.
I mitt fall sitter det en Mambo hemma med körkort och kör upp soppa, en håller på att ta körkort och en till i pajpen. Jag har definitivt svårare för slentrianköp nu än förr vilket gör att det blir ett set däck på en säsong, lite småplock, bandagar och resten går på skrotkassan.

Förr hade man ett telefonabonnemang, nu har man fem. Plus Spotify, xbox live och internet. Som ersättning får man gräsmattan klippt och diskmaskinen urplockad ibland.
För egen del är hojandet min vardagslyx som får kosta efter att allt annat är betalt eller så får grejorna stå.
Jag VET såklart inte men jag misstänker att jag inte är direkt ensam och kanske är en av få som inte gett upp och sålt av skiten?

För egen del skulle det vara bra med lite högre inflation så jag kom ikapp innan jag blir pensionär vid 98. Pengarna tar slut och skojhandlarna får stryka på foten.
Bank, Vattenfall, Statoil och ICA tar den stora delen av tillgänglig deg.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Alla som berömmer butiker har ju den gemensamma nämnaren att de fått bra service eller expertis. Så jag tror inte det är så svårt att få Svensson att lätta lite på lädret.

Jag kanske är bortskämd.
Här i Helsingborg har vi ju Bröderna Nilsson, Yamahacenter och Johan på Påarps MC som jag anser vara väldigt bra.

Bor man långt ifrån sin handlare så är det kanske annorlunda, och har handlaren dessutom en tråkig attityd så är det ju en helt annan sak.

Men i grund och botten så måste vi ju nyttja dom handlare vi har om vi nu vill att dom skall finnas kvar.
 

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Ort
Hooden
Hoj
Vita faran!
- 24mx har butik, iaf i Sthlm.

- Man måste mig veterligen inte ha kollektivavtal. Dvs. man kan komma överens med sina anställda om (inom lagen i övrigt) vad som helst.

- Som gammal butikschef (detaljhandel, elektronik) kan jag berätta att vi gjorde majoriteten av sälj mellan 12-13 samt efter 18. Vi gjorde också ca 50% av årsomsättningen på julhandeln.

I övrigt tror jag som redan nämnts i tråden. Priset är inte allt. Ett leende, visa lite intresse och ett vänligt och tillmötesgående bemötande kommer man mycket långt på. :fakta
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Idén med EU är att området ska fungera som ett land. Ungefär som i USA. Bara för du bor i South Bend Indiana ska det inte hindra dig att köpa en bil hos Tyler (bilhandlare i Niles) 10 miles norrut i Michigan.
http://www.tylers.com/#

Några exempel varför EU är långt ifrån att fungera som ett land;
- Alla länder har inte samma valuta
- Stora skillnader i kostnader för arbetskraft mellan länderna, stora skillnader i arbetsmarknadslagar
- Större skillnader i beskattning mellan olika länder än mellan t.ex. delstaterna i USA
- Ingen federal stat "längst upp" som styr och som tar del av vissa skatteintäkter oavsett vart inom landet en transaktion genomförs inom "landet", inom EU betyder förlorad försäljning i ett land också att det landet helt förlorar alla skatteintäkter på den transaktionen eftersom moms betalas i säljarens land, inte köparens

Det ska därför bli väldigt spännande att följa hur utvecklingen kommer att ske inom EU eftersom alla vill ta del av de andras marknader genom att underlätta sin försäljning till andra länder samtidigt som de vill skydda sina egna (Storbrittanien och deras banksektor, Frankrike och deras bönder, Tyskland och deras solceller osv.) genom gynnsammare lagstiftning, subventioner eller importtullar.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Sen är det inte enbart "ta betalt i kassan och prata med kunder" som ingår i butikspersonalens arbetsuppgifter, det är väldigt mycket administration, beställningar, ringa leverantörer, städa, hänga ut varor, gud vet vad (jag jobbar inte i butik), som sker innan kunderna kommer in i butiken vid 12, så det blir nog svårt att senarelägga arbetstiden på dagen, utan det måste nog till extrapersonal för att täcka upp 09-20 arbetstider. Eller att mc-handeln lär sig effektivsera bort all onödig pappersexercis som tidigare diskturerat, men som det ser ut i dag är det helt katastrofalt svårt att få lönsamhet i att sälja orginaldelar över disk

Jag måste nog förtydliga mig själv tror jag....
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Men i grund och botten så måste vi ju nyttja dom handlare vi har om vi nu vill att dom skall finnas kvar.

Och vi måste ge de feedback när vi tycker att det är för dyrt, och när jag avser att inte komma tillbaka för att det är för dyrt.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Missar vi inte målet en smula när vi funderar?
TEXT TEXT TEXT.

Visst blir väl saker dyrare. Men du menar alltså att MC-Handlarna går i konken för att alla som kör MC har skaffat barn?
Att du behöver 5 telefoner och har barn du skickar överallt påverkar ju inte min ekonomi så mkt, faktiskt.
Inflation är ju något som följer den allmänna ekonomin, inte något som ändras ikapp med ens ändrade livsförhållanden.
Att fortfarande ha råd med bandagar m.m. m.m. när man har tre (?) barn är väl ändå inte fy skam?

Finns dom som har 2 barn och inte har råd att ha en bil ens. Så jag vet inte jag...
 

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Trampcykel numera
Om MC-butikerna hade haft en bana bakom hojförsäljningen och villkoret att få köra på den var att man köpte hojen av dem skulle jag tro att ganska många skulle lockas till det erbjudandet. När hojen klotas är verkstan bara ett stenkast ifrån. Blir väl en win-win situation?

De skulle ju också kunna ha fler testdagar och även kurser, utvidga sin målgrupp. Skulle ge extremt mycket gratisreklam. Om de hade knix-kurser på deras bana hade ju lockat folk att kolla på nya hojar när de ändå är där. Bara mina tankar, som ändå är rätt skeva. :7peta
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sen är det inte enbart "ta betalt i kassan och prata med kunder" som ingår i butikspersonalens arbetsuppgifter, det är väldigt mycket administration, beställningar, ringa leverantörer, städa, hänga ut varor, gud vet vad (jag jobbar inte i butik), som sker innan kunderna kommer in i butiken vid 12, så det blir nog svårt att senarelägga arbetstiden på dagen, utan det måste nog till extrapersonal för att täcka upp 09-20 arbetstider. Eller att mc-handeln lär sig effektivsera bort all onödig pappersexercis som tidigare diskturerat, men som det ser ut i dag är det helt katastrofalt svårt att få lönsamhet i att sälja orginaldelar över disk

Jag har aldrig begärt öppet 9 till 20, jag säger flytta öppettiderna från 10-18 till 12-20 så täcker man upp kundernas lediga tid bättre.
Samt så anser jag att man inte kan förvänta sig semester i juli om man är en MC-handlare.

Uppenbarligen har ju personalen för lite att göra när firmorna går i konkurs så det där snacket om administration ger jag inte mycket för.
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
24mx har ingen butik mig veterligen, de har ett "varuutlämningsställe" där man kan hämta ordrar lagda i webshopen (man måste förbeställa). Det kanske ser ut som en butik, men kostnadsmässigt är det en helt annan sak att driva. Det är att jämföra päron och äpplen :)

Man behöver inte ha kollektivavtal om företaget har mindre än ett visst antal anställda (20?-25?) har jag för mig, MEN det är svårt att få BRA KUNNIG SERVICEMINDED personal om man har piss och pannkaka som anställningsvillkor, och det är ju det som är en av de främsta klagomålen på våra lokala handlare, kompetens och servicenivå?

Mc-firmorna och annan säsongsbetonad verksamhet gör nog inte fler procent av årsomsättningen än du kan räkna på ena handens fingrar, och då kan du ha rätt få fingrar på den handen för att det ändå ska vara fler än % av omsättningen. Tragiskt nog är december, en av övriga handelns riktigt bärande månader (precis som du säger) något mc-firmorna helt misslyckats med. Det finns inget driv att sälja / marknadsföra / vara offensiv i slutet av säsongen, trots att konsumenterna sitter med shoppingbyxorna på. Ordinarie säsong säljer du prylar till han /hon som har hoj, i december ska han/hon med hojens mormor, kusin, farsa, pojkvän/flickvän köpa presenter till hojåkaren, så det måste finnas en jättepotential att tillhandahålla julklappar till hojåkare (som närstående till hojåkaren = 5ggr större kundgrupp) köper. Idéer kring detta mottages tacksamt :)

Tillsist håller jag med, skit i priset, Sverige är ändå fucked där med moms, köper du något på import (inom/utanför eu) så betalar handlaren 0kr i moms, det är din skyldighet som köpare att redovisa momsen (utöver småköp förstås), vilket gör att det blir billigare för handlaren att sälja till dig på ebay (han behåller det som var moms som ren vinst) och när du sen får dina prylar som tullen inte klarerar, så har du fått det "momsfritt" och den enda som förlorat är staten (dvs våra skolor, sjukvård, arbetsmarknadsprogram, försvar eller vad det nu är vi skulle lagt de pengarna på).

Så, ut med alla gamla troll i butikerna, in med lite nytt fräscht folk (kvinnor kan också sälja prylar, och de är behagligare att se på prata med än en sur gubbe! *hint hint*) som har säljkompetens och som är nytänkande och serviceminded!
- 24mx har butik, iaf i Sthlm.

- Man måste mig veterligen inte ha kollektivavtal. Dvs. man kan komma överens med sina anställda om (inom lagen i övrigt) vad som helst.

- Som gammal butikschef (detaljhandel, elektronik) kan jag berätta att vi gjorde majoriteten av sälj mellan 12-13 samt efter 18. Vi gjorde också ca 50% av årsomsättningen på julhandeln.

I övrigt tror jag som redan nämnts i tråden. Priset är inte allt. Ett leende, visa lite intresse och ett vänligt och tillmötesgående bemötande kommer man mycket långt på. :fakta
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Nix pix, det är all jäkla administration som gör att det går dåligt, behöver du X mängd tid för att sälja en reservdel, där 25% består av att prata med kunden (göra affären), sen 25% prata med leverantören (lägga order) och sen 25% för godsmottagningen att ta emot godset och leverera in det i affärssystemet och sen 25% för att kontakta kunden via mail telefon och sen ta emot betalt och leverara varan över disk, så har du ett problem med att det behövs 3 extra gubbar på varje säljare som ska jobba 100% med att sälja. Dvs du har ett overhead på 3:1. Det ska nog vara tvärt om om det ska bli lönsamt, dvs att 3 säljare har 1 administratör, men det är ingen i mc-branschen som behagat utbilda sig, och metoder som t ex toyota leanproduktion och andra "moderna" arbetssätt har ingen här hört talas om :)

Uppenbarligen har ju personalen för lite att göra när firmorna går i konkurs så det där snacket om administration ger jag inte mycket för.
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Diskussionen böljar fram och tillbaka. Att det beror på överpriser jämfört med
att handla på nätet. Att verkstäderna har för höga timpriser. Att de inte bygger
varumärken, osv, osv, osv.

Jag tror det är enklare än så, om man försöker hitta den absolut minsta gemensamma
nämnaren.

Marknaden är för liten helt enkelt och det finns för många mc-firmor. Jag har besökt
en hel rad firmor på nätet och i butik. Alla är sprängfyllda med mc som står osålda.

Tillgång och efterfrågan matchar inte i Sverige, det tror jag är den minsta gemensamma nämnaren,
till att firmorna går i konken.

Det är mina 25 öre.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Det borde ju gå att vara lite innovativ också. Varför har t.ex. BMW helt separata organisationer för att sälja bilar och hojar? Det borde ju finnas en del synergier att sälja bilar och hojar tillsammans, man kan ju ha olika sälj- och serviceorganisationer hos handlarna men gemensam administration, borde kunna spara en del. T.ex. Honda och Suzuki borde kunna göra det också, Ducati kanske inte är beredda att dela lokal med Skoda än...

Honda i Örebro har redan gjort det. Säljer bilar och MC i samma lokal.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Visst blir väl saker dyrare. Men du menar alltså att MC-Handlarna går i konken för att alla som kör MC har skaffat barn?
Att du behöver 5 telefoner och har barn du skickar överallt påverkar ju inte min ekonomi så mkt, faktiskt.
Inflation är ju något som följer den allmänna ekonomin, inte något som ändras ikapp med ens ändrade livsförhållanden.
Att fortfarande ha råd med bandagar m.m. m.m. när man har tre (?) barn är väl ändå inte fy skam?

Finns dom som har 2 barn och inte har råd att ha en bil ens. Så jag vet inte jag...

Jag kanske uttrycker mig klumpigt, det jag syftar på är att jag upplever att reallönen går bakåt. Kraftigt.
Och jo, det påverkar dig med.

Om löneutvecklingen inte följer med KPI får du mindre att röra dig med för varje år även ifall lönen i kronor går upp. Vad som räknas som ett skolat KPI vet jag inte men FÖRR, när jag var liten hade ett hushåll ett telefonabonemang och det var det. Idag har (i mitt exempel) hushållet FEM abonnemang PLUS en internetlina, ett eller ett par Spotifykonto samt ett eller flera Xbox livekonton.

Ovanpå det fördubblades nästan boräntan (som påverkar hyran för de allra flesta med mer eller mindre eftersläpning, även hyreshusägare har lån oftast) på bara tio månader 2008-2009 och har legat klart högre efter det plus att jag får jobba fler timmar idag för 100 liter bensin än för tio år sedan.
Jag är ingen ekonom, jag utgår enbart ifrån mig själv nu.

Jag tog bort en del text innan jag postade så det blev lite svårbegripligt men jag ser en trend att ungar idag idag väntar eoner av tid på att ta körkort, när jag var 18 var "allas" mål att ha lappen senast sex dagar efter 18-årsdagen. Det har dessutom blivit betydligt bökigare att ta A-kortet så jag TROR tillväxten inom MC är ganska kass?

Ska handlarna (oavsett bransch) förlita sig på min generation så är huggsexan om pengarna BETYDLIGT tuffare idag än för bara tio år sedan. Ännu värre om man jämför 20 år bakåt i tiden.

Missförstå mig rätt, jag är inte det minsta bitter över min situation men MC-branschen är inte den enda som krisar idag och jag tror förklaringen i stort ligger på kundsidan snarare än att de gör direkt fel.
 

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha R1 2003
5 saker jag kommer att tänka på spontant:

1. Internet (smidigt och billigare i utlandet).
2. Generalagenter!
3. Sjukt dålig service (har varit inne i otaliga MC butiker men bara 3 st i hela Sverige som varit trevliga och verkligen önskat hjälpa/sälja/tipsat och varit kunniga.
4. Sjukt långa leveranstider på reservdelar (på ex bilsidan handlar det om 1 max 2 dgr här handlar det ibland om veckor).
5. Försäkringspremierna.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top