Varför ogillas glidarpersoner?

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Vilken märklig tråd, här har vi två körkortslösa (medelålders? ) män, som båda köpt hoj en japan glidare & en 600cc. Var av glidaren är leden för att inte många nog hälsar på honom när han övningskör & 600cc`n ogillar att glidaren skriver på SH, samt känner sig kränkt över kritiken han fick (av bl.a. glidaren) då han sa sig köpt 2 par skinnställ, 2 par GoreTexställ + 2 par extra byxor Till saken hör att han startade en tråd där han bad om råd för att köpa en MC utrustning för 10K. Mycket märklig.:va

28 nyfyllda här :)

Nej det handlar inte om hälsandet.. Trådfrågan gick ut på att få svar på varför glidare var mindre omtyckta. Jag har ju ingen uppfattning om mc världen annat än det jag på 3 veckor nu läst till mig via nätet. Därför ville jag veta, vad är det med glidare som gör att de inte är omtyckta. Jag har själv alltid haft en fördom (som tydligen inte är en fördom) att alla glidare är 40+ gubbar som kör med skinnväst och grejer.

Så därför är det viktigt för mig, som blivande hojåkare att veta : Vad är det som gör att folk har emot glidare? Jag vill inte bidra till den faktorn t.ex.. Sen om folk hälsar eller inte hälsar kommer inte göra att jag lever 5 min mindre eller 5 min mer. Jag kommer hälsa på folk, sen vem som hälsar tillbaka får stå för dem. Jag är leds på "vi och dem" mentalitet. Vi möter sånt varje dag, jag är Libanes, du är svensk. Jag är kille, du är tjej. Äh, hojåkandet ska jag ha gemensamt med folk. Jag tänker med andra ord göra mitt yttersta för att inte anamma just "vi och dem"-tänket.

Edit: Och idag var första gången jag har kört min glidare ute på väg.. och det var riktigt skoj! :)
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
28 nyfyllda här :)

Nej det handlar inte om hälsandet.. Trådfrågan gick ut på att få svar på varför glidare var mindre omtyckta. Jag har ju ingen uppfattning om mc världen annat än det jag på 3 veckor nu läst till mig via nätet. Därför ville jag veta, vad är det med glidare som gör att de inte är omtyckta. Jag har själv alltid haft en fördom (som tydligen inte är en fördom) att alla glidare är 40+ gubbar som kör med skinnväst och grejer.

Så därför är det viktigt för mig, som blivande hojåkare att veta : Vad är det som gör att folk har emot glidare? Jag vill inte bidra till den faktorn t.ex.. Sen om folk hälsar eller inte hälsar kommer inte göra att jag lever 5 min mindre eller 5 min mer. Jag kommer hälsa på folk, sen vem som hälsar tillbaka får stå för dem. Jag är leds på "vi och dem" mentalitet. Vi möter sånt varje dag, jag är Libanes, du är svensk. Jag är kille, du är tjej. Äh, hojåkandet ska jag ha gemensamt med folk. Jag tänker med andra ord göra mitt yttersta för att inte anamma just "vi och dem"-tänket.

Edit: Och idag var första gången jag har kört min glidare ute på väg.. och det var riktigt skoj! :)

Om jag vore dig hade jag skippat att försöka bilda mig en uppfattning av olika typer av folk/val av hoj via nätet. De flesta som skriver på nätet har en annan attityd än när de ses på riktigt.
Kommer du till en träff, är open minded och allmänt trevlig är det nog inte många som kommer ogilla dig eller din hoj. :)
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Håller med money, hojvärlden på internet ser klart annorlunda ut mot IRL, och det är i den sistnämnda miljön som man faktiskt kör och gör roliga saker. På forumet sitter man för att få klockan att gå en tråkig dag. :)
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag är benägen att hålla med i de två senaste inläggen. Bakom tangentbordet är många stingsliga och vet allt bla bla...men när vi ses så är oftast tonen en helt annorlunda. Jag har aldrig varit med om att det fällts någon taskig kommentar vid nån sammankomst, helt sant faktiskt.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jag är benägen att hålla med i de två senaste inläggen. Bakom tangentbordet är många stingsliga och vet allt bla bla...men när vi ses så är oftast tonen en helt annorlunda. Jag har aldrig varit med om att det fällts någon taskig kommentar vid nån sammankomst, helt sant faktiskt.

Börjar gubben bli senil... tycker det haglar kommentarer mest hela tiden. :tungan :banana
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
28 nyfyllda här :)

Nej det handlar inte om hälsandet.. Trådfrågan gick ut på att få svar på varför glidare var mindre omtyckta. Jag har ju ingen uppfattning om mc världen annat än det jag på 3 veckor nu läst till mig via nätet. Därför ville jag veta, vad är det med glidare som gör att de inte är omtyckta. Jag har själv alltid haft en fördom (som tydligen inte är en fördom) att alla glidare är 40+ gubbar som kör med skinnväst och grejer.

Så därför är det viktigt för mig, som blivande hojåkare att veta : Vad är det som gör att folk har emot glidare? Jag vill inte bidra till den faktorn t.ex.. Sen om folk hälsar eller inte hälsar kommer inte göra att jag lever 5 min mindre eller 5 min mer. Jag kommer hälsa på folk, sen vem som hälsar tillbaka får stå för dem. Jag är leds på "vi och dem" mentalitet. Vi möter sånt varje dag, jag är Libanes, du är svensk. Jag är kille, du är tjej. Äh, hojåkandet ska jag ha gemensamt med folk. Jag tänker med andra ord göra mitt yttersta för att inte anamma just "vi och dem"-tänket.

Edit: Och idag var första gången jag har kört min glidare ute på väg.. och det var riktigt skoj! :)

Det är enkelt, är man sjysst och trevlig så bemöts man på samma sätt.
Ta bara Jörgen Karlsson som exempel, han är hur trevlig som helst och moderator på SPORThoj.com men kör HD.

Så åk glidare du, åk på träffar och diverse och hitta nya kompisar, med rätt attityd och ett leende kommer man långt. :tummenupp
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Nu börjar lillponken bli tjatig i sitt åldersskillnad-retande. Du vet väl att man ska visa respekt mot äldre personer. För övrigt så vann jag bowlingen, så än finns det liv i gubben.:banana
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Tycker det e najs att köra Harley - lite annan känsla än sporthoj. Dock inte mitt weapon of choice.
Jag skulle ha svårt att ogilla någon för hen kör glidare, lika lite som för den kör volvo ...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är enkelt, är man sjysst och trevlig så bemöts man på samma sätt.
Ta bara Jörgen Karlsson som exempel, han är hur trevlig som helst och moderator på SPORThoj.com men kör HD.

Så åk glidare du, åk på träffar och diverse och hitta nya kompisar, med rätt attityd och ett leende kommer man långt. :tummenupp

Äääh, ingen vågar ju vara taskig mot honom eftersom det då skulle kallas hets mot folkgrupp eller nåt ;)
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag har absolut inget emot någon hojtyp på vägarna, och ser inte ner på någon som kör glidare. Varför skulle jag göra det?
Jag tror att många som kör den typen av hoj som vi gör här på SH ofta inte får en hälsning tillbaka då man hälsat på en glidare vilket i sin tur leder till att man bildar sin egna uppfattning om "hur dom är". Många glidare ser oss SH åkare som en annan "kultur" likväl som att vi ser dem som en annan kultur, trots att vi båda är på två hjul. Jag kan hålla med att många glidare är märkliga på vägarna, det är oerhört sällan de hälsar tillbaka, men för den sakens skull slutar jag inte att hälsa på dem, vill de inte hälsa så är det upp till dem och hälsar de inte så tycker jag inte mindre om dem för det. Men jag blir glad när dom hälsar tillbaka :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Äääh, ingen vågar ju vara taskig mot honom eftersom det då skulle kallas hets mot folkgrupp eller nåt ;)
Precis.
Karlsson är inget efternamn, det är en beteckning på en stor grupp människor. Mycket stor.....
Skriv fint nu. Annars blir det problem.
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
trots att vi båda är på två hjul.

Fast du hälsar väl inte på alla du möter på 4 hjul när du kör bil?

Egentligen är det inte konstigt. Antalet hojar har ökat enormt sedan hälsningens introduktion för 834 år sen. Då fanns en gemenskap i att köra hoj, men det fanns också i praktiken bara en sorts hoj, och det skulle inte förvåna mig om det fanns lite rivalitet mellan de som körde HD/Indian och de som körde Norton/BSA då också.

Att åka sporthoj, köra massa bandagar och köra "inspererat" på små krokiga vägar och eftersträva så hög fart och finslipad teknik som möjligt är för mig ett helt annat intresse än att lunka runt i maka takt och lukta på blommorna på väg till nästa café för att sätta sig på ytterligare en ljugarbänk.

Så bortsett trivialiteten med antalet hjul, vad har vi gemensamt?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati


Läste något om ett nytt könsneutralt ord. Jag är ingen mansgris, men undrat vart fan vi är på väg. Funderar om jag någonsin kommer att använda det i mitt språkbruk någonsin. Känns helt onaturligt. Svenska språket är visserligen ett rätt fattigt språk jämfört med många andra. Det märker man inte minst om man läser på originalspråket. Många gånger uttrycker de något mycket precisare. Det var en liten utsvävning.

För övrigt förvånas jag att tråden fortfarande lever. Verkar vara ett djupt rotat problem hur man ska förhålla sig till folk som valt andra prioriteringar än en själv när de valt hoj. Tycker ni själva att det är lite trångsynt?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top