Varför har vi inte köpelägenheter?

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Vad jag förstått har vi Bostadsrätter och hyresrätter i Sverige.
Men varför kan man inte äga en lägenhet som man kan med en villa i Sverige, vad jag menar är att man då inte längre betalar hyra och endast betalar skatt på taxeringsvärdet.

Man står själv för vatten, uppvärmning och dyl.
Men slipper den jävla hyran...

Finns det, finns det inte?
Många jag pratar med utomlands tycker det är konstigt att vi köper en lägenhet ex. för 1 miljon i någon stad och sedan fortsätter att betala en hyra på 8000 i månaden.

Mvh
 

Tommy.exe

Guest
Vem ska då betala när den giganorma värmepannan lägger av, eller stammarna ska bytas, fasaden renoveras?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Jo, men vatten och värme delas ju fortfarande. Låt säga en familj bor i en lägenhet eller jag som bor själv. Jag förbrukar ju en bråkdel av deras vatten men måste ändå betala en fast del för den lägenhet jag har.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Det är inte en "Hyra" det är en avgift!

Precis, och inte bara det; det är en avgift till en väldigt liten förening där du själv är medlem. Det innebär att du själv i viss mån kan påverka vad som händer med pengarna. Tycker du att de förvaltas dåligt kan du gå in och styra upp rätt enkelt! :tummenupp

(Inlägget är inte direkt ämnat för personen jag citerar utan mer för att stryka under citatet)
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
En del av avgiften går till lån på fastigheten oxå. Vanligtvis får föreningen en mkt bättre rabatt än du får när de lånar 50 miljoner i jämförelse med dina två miljoner.
Sen finns det ju en ny ägarform typ ägarlägenheter men vad den innebär får du googla. Den har dock floppat hittills, knappt nån som köpt har jag för mig att jag läste.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jo, men vatten och värme delas ju fortfarande. Låt säga en familj bor i en lägenhet eller jag som bor själv. Jag förbrukar ju en bråkdel av deras vatten men måste ändå betala en fast del för den lägenhet jag har.

Din lägenhet brukar bestå av en procentandel i föreningen beroende på storlek, antal rum, etc. Utifrån det beräknas din avgift, som nog inte är lika hög som familjens i 5-rummaren på våningen över.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det finns ett par faktorer som är intressanta här.

I mina ögon är andels-, eller köpelägenheter en superdålig idé. Ett av extremt få fall då jag delar en kollektivistisk tanke.

Som flera påpekat blir det direkt problem om man inte kan dela kostnaden för vatten, värme osv. Om grannen under dig slarvar med rören, vad hjälper det dig att dina är ok om vattnet är rostigt ur kranen? Eller om grannen är borta jämt och har urusla fönster, är det ok att din värmekostnad går upp pga att han över/under har minusgrader inne?

Nästa stora punkt är att en förening med lån på 38 msek får betydligt bättre lånevillkor än 19 privatpersoner med lån på 2 msek. Win win..

Vidare är det en försäkran, man delar och sprider risker vilket gör banker mer villiga att låna ut pengar (tveksamt om det är positivt i dagsläget, men ändå).

Vi har ju tom med en hel del bostadsrättsvillor numer, att bo i riktigt fristående hus, med garage och gräsmatta.. Men utan att stå med svarte petter om taket behöver läggas om eller grunden saneras. Högre månadsutgift, men perfekt för den trygghetsknarkande svensken utan förmåga att spara ihop sin egen buffert.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
En av anledningarna till att detta ej har funnits i Sverige tidigare har med lagstiftningen att göra :
Traditionella fastigheter i Sverige har avgränsats enbart horisontellt. Genom ändringar i bland annat Jordabalken, som infördes 2003 kan fastigheter avgränsas även vertikalt. På så sätt skapades möjlighet att bilda tredimensionella fastigheter Motsvarande ändringar har också genomförts i fastighetsbildningslagen Bostadsrätten var före införandet av ägarlägenheter den enda upplåtelseform för lägenheter i flerfamiljshus, med möjlighet till nybildande och ombildande, där innehavaren av lägenheten på något sätt var delägare i fastigheten.

Ägarlägenheter utformas så att de enskilda lägenheterna innehas med direkt äganderätt och utgör tredimensionella fastigheter. Fastighetsbildning ska ske så att varje fastighet som nybildas eller ombildas blir varaktigt lämpad för sitt ändamål och ha anordningar för vatten och avlopp.

Med ägarlägenhet avses inte bara en rätt till en bostadslägenhet som sådan utan också till de samlade rättigheter som har knutits till en fastighet av det nya slaget till exempel rättigheter till stamledningar, trapphus och hiss. En förutsättning är att den ska rymma en bostad. Detta medför att alltför små lägenheter inte får bildas.

Vid starten 2009 bildades det relativt få ägarlägenheter, 17 stycken. Bostadsrätter och hyresrätter kan inte omvandlas till ägarlägenheter. För byggbolag är det lite gynnsammare att låta uppföra byggnader som sedan kommer att ägas av en bostadsrättsförening än som blir ägarlägenheter.
Av anledningar så som att då ett byggbolag låter uppföra en byggnad i vilken det skall bli bostadsrätter består styrelsen då föreningen bildas av anställda på byggbolaget, en så kallad byggande styrelse. En sådan styrelse kan verka för byggbolagets intresse snarare än i de framtida medlemmarnas
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har nu bott i några bostadsrätter och har både haft stora lägenheter med låg avgift och bott i små lägenheter med hög avgift... En gammal förening har ofta god ekonomi som skapats genom åren och kanske har lokaler som kanske kan hyras ut dyrt till företag som då sänker avgifterna. Har t.o.m. sett borätter med 0 kr i avgift.. Det är nog inte omöjligt för en förening att dela upp vattenkostnader mellan lägenheterna om dom vill..
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Har nu bott i några bostadsrätter och har både haft stora lägenheter med låg avgift och bott i små lägenheter med hög avgift... En gammal förening har ofta god ekonomi som skapats genom åren och kanske har lokaler som kanske kan hyras ut dyrt till företag som då sänker avgifterna. Har t.o.m. sett borätter med 0 kr i avgift.. Det är nog inte omöjligt för en förening att dela upp vattenkostnader mellan lägenheterna om dom vill..

Jag ångrar fortfarande att jag inte köpte den där 98 kvm barren i Gamla Stan med 0:- i avgift som jag var spekulant på. Tror den gick loss på 2,5 mille. Det här var ju 8 år sen men fortfarande. :huvet
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Köpelägenheter är på gång. Det finns ett förslag som väntas klubbas "snart"
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Ägarlägenheter finns väl kvar, jag var spekulant på en för några år sedan...men det var en gammal förening, tror den var bildad 1920 nångång...
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Med tanke på hur man alltid har nån granne som är bäg som måste de va kul att göra tex stambyte. Lär ju sluta med att alla har en egen stam till resp lägenhet :p
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top