varför, blir vi alla inte förgiftade?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Något som slagit mig men ingen kunnat förklara är varför vi alla inte segnar döda ner.

Koppar är ju som känt en ganska giftig tungmetall.
En spik av metallen i det grannaste trädet och det tvärdör.
Spänn en koppartråd över takåsen och mossan dör.
Äkta falurödfärg växer inga alger på etc.

Men nästan alla vattenrör till tappvatten är ju gjorda av denna giftiga koppar.

Varför är inte det farligt?
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Kopparen i rören förenar sig inte med vattnet så lätt. Som du kanske vet så ärgar koppar som utsätts för vatten och luft. Ärglagret är till skillnad från rost skyddande för resten av kopparen, vilket innebär att oxidationen inte fortsätter in i metallen till skillnad från rost som fortsätter äta sig in.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vem har sagt att det är ofarligt med dessa rör? :confused: Utslaget per liter vatten gör dock att avfällningen är väldig liten.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det beror väl på att vi är däggdjur och inte träd? Även om många verkar ha gott om trä strax ovanför axlarna :rolleyes:

Hundar dör ju av choklad, jag dör om jag inte får choklad :hihi

Där gjorde du nog som vi brukar på SH. -Tog det ur luften alltså.

Kopparen i rören förenar sig inte med vattnet så lätt. Som du kanske vet så ärgar koppar som utsätts för vatten och luft. Ärglagret är till skillnad från rost skyddande för resten av kopparen, vilket innebär att oxidationen inte fortsätter in i metallen till skillnad från rost som fortsätter äta sig in.

Så kan det nog ligga till. Mot min vilja har ju farbror staten fyllt min trut med kvicksilver vilket jag ännu inte dött av.:va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Där gjorde du nog som vi brukar på SH. -Tog det ur luften alltså.
Nja, det var mer en gissning ;) Men efter lite googlande så är RDI av koppar 0,9mg, och optimalt dagligt intag är 0,5-2mg, dvs är det ju inte helt dödligt. Tydligen behövs det för omsättningen av järn och syre, bildandet av blod och motverkar fria radikaler. Men allt är ju dödligt i för stora eller för små doser.
 

R5+1

Guest
Måste ju spamma lite också, förlåt!

Men efter lite googlande så är RDI av koppar 0,9 (...) Men allt är ju dödligt i för stora eller för små doser.

Bara 0,9 koppar per dag?!? JAG behöver då mer kaffe än så!
Mer dödligt för närvarande när kaffet sinat kanske. :lol
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Så kan det nog ligga till. Mot min vilja har ju farbror staten fyllt min trut med kvicksilver vilket jag ännu inte dött av.:va

Inte än............men....

1982 den 27 januari förändrades mitt liv för all framtid.

- En älg korsade vägen utan att lämna mig företräde, och min bil dog.
- Jag klarade mig utan större fysiska skador......just då...
- Strax före semestern blev jag sjukskriven, kunde inte använda mina händer.
- Sen fick jag inflamation i långfingrets sena, båda händerna, senan fick inte plats i senskidan.
- Migränliknande morronhuvudvärk 3-4 dagar i veckan.
- Psoriasis-symptom på armbågar.
- Ms-liknande symptom i knän, höfter, armar och händer.
- Med mera, med mera.

Åt en näve mediciner 4ggr/dag, smärtstillande, cortison, cystostatica(cancer), med mera.
Ingen läkare hade en susning, gick på provtagningar två gånger/mån.
När en ny läkare beordrade att jag skulle lämna ett syfilisprov då sa jag STOPP och krävde att få börja jobba igen...så mycket jag orkade.

Det hade då gått 6mån. Jag vägde 82kg när olyckan inträffade och 117kg när jag började jobba igen, cortison är fantastiskt, hos min mycket förstående arbetsgivare.
12år senare sanerade jag bort alla min amalganlagningar, det tog 10v och 1mån senare hade 90% av mina besvär försvunnit.

Detta tack vare EN läkare som hjälpte mig, TACK Tommy.

Det finns inga ofarliga ämnen, en del är farligare än andra.

/KentW
 

R5+1

Guest
12år senare sanerade jag bort alla min amalganlagningar, det tog 10v och 1mån senare hade 90% av mina besvär försvunnit./KentW

Ouch! :näsblod Jag som nästan fördömt tandläkaren som fick byta mina lagningar till plast när media haussat upp det där med amalganförgiftning. Gjorde inte ett bra jobb då jag fick lite biverkningar. :gnissla Var säkert 10 år sen och en kindtand är fortfarande känslig.

Men jag tar tillbaka det. Hellre såhär än det du gått igenom! :död
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Inte än............men....

1982 den 27 januari förändrades mitt liv för all framtid.

- En älg korsade vägen utan att lämna mig företräde, och min bil dog.
- Jag klarade mig utan större fysiska skador......just då...
- Strax före semestern blev jag sjukskriven, kunde inte använda mina händer.
- Sen fick jag inflamation i långfingrets sena, båda händerna, senan fick inte plats i senskidan.
- Migränliknande morronhuvudvärk 3-4 dagar i veckan.
- Psoriasis-symptom på armbågar.
- Ms-liknande symptom i knän, höfter, armar och händer.
- Med mera, med mera.

Åt en näve mediciner 4ggr/dag, smärtstillande, cortison, cystostatica(cancer), med mera.
Ingen läkare hade en susning, gick på provtagningar två gånger/mån.
När en ny läkare beordrade att jag skulle lämna ett syfilisprov då sa jag STOPP och krävde att få börja jobba igen...så mycket jag orkade.

Det hade då gått 6mån. Jag vägde 82kg när olyckan inträffade och 117kg när jag började jobba igen, cortison är fantastiskt, hos min mycket förstående arbetsgivare.
12år senare sanerade jag bort alla min amalganlagningar, det tog 10v och 1mån senare hade 90% av mina besvär försvunnit.

Detta tack vare EN läkare som hjälpte mig, TACK Tommy.

Det finns inga ofarliga ämnen, en del är farligare än andra.

/KentW

En otrolig historia!


Jag var 8år gammal när tandläkaren frågade om jag ville laga med plast eller amalgam.

-Vad är skillnaden?
-Det ena är beprövat men giftigt det andra oprövat men ogiftigt.
Jag tar det ogiftiga!

Två år senare blev jag idiotförklarad av en annan tandläkare när jag ville ha plastlagningar, han visste allt vad som var bäst för mig och fyllde upp truten med gift:mad:
 

Wiklund

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Blåsta
Hoj
GSXR 1000 K8
Man inte ska vara orolig för att sitt dricksvatten ska innehålla koppar. Det är ett av vattenverkets uppgifter att bereda sitt vatten stabilt så att det inte skapar utfällningar av ledningsmaterial.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
PEX? Väntar bara på den första larmrapporten ang PEX. Säkert kommer någon på att det innehåller något farligt som man får cancer av ,eller ebola.
Sen att det e helt värdelöst som värmerör är ju en annan femma,men det ska vi inte ta upp här.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top