Varför är hojåkare så kassa på hyrkart?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det har med motstyrning och linjeförskjutning att göra. Fattar vem vemsomhelst.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Eller menar TS att hojåkare är dåliga på att hyra ut kartar och att icke hojåkare hyr ut på ett bättre sätt?:va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Säger emot min erfarenhet. Både med racefolk och med en grupp (snabba och banvana) gatåkare har det åkts gokart och oftast vill jag minnas att de 10 snabbaste är inom 0,5-1 sekund samt sällan mer än nån sekund eller två från banrekordet.

Gatåkare som är "snabba" för att de kör 200+ på Nynäsvägen är kanske inte riktigt samma sak dock.

För egen del vill jag dels luta åt fel håll i böjarna, lägger på och släpper broms "mjukt" för att låta fjädringen sätta sig (helt onödigt utan fjädring) och bromsar gärna in i böj vilket ger oönskade sladdar. Har säkert inte heller rätt spårval.. Men jämfört med kreti & pleti "från jobbet" som tycker om att rödljusracea med sin Volvo/Toyota så har jag inte torskat de senaste 10 åren iaf, vilket iofs kan hänga på att jag liksom Peter inte heller släpar massa onödiga kilon :gnissla så borde kanske släppa talangtanken där ändå, haha.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är enda MC-föraren i mitt främsta kompisgäng, och även den snabbaste av oss på Go Cart, med en hyfsad marginal. Dessutom fjärde plats på banans Topp-5-lista förra sommaren, men om någon/några petade ner mig innan utomhussäsongen tog slut vet jag ej, men inte det minsta otroligt.

0 timmars erfarenhet av hoj på bana, däremot omkring 40-50 timmar med sportbil på bana.
Tvärtom så har jag några hundratals, om inte tusentals, timmar på hojen på landsväg och några få timmar med sportbil.




Läser man TS's första inlägg/trådstarten igen så låter det helt klart som att dessa "krachkungar" varken har förstått sig på MC-körning eller Kart-körning - a.k.a. fysiklagar.

Bara för att man har råd med hoj (och körkortet osv. samt kostnaden per mil) innebär ju inte att man blir en Vettel eller Rossi. Likaväl som att många specialbeställda supersportbilar i Dubai bevisar att en förmögenhet absolut inte ligger i linje med bra smak för design :D
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag är enda MC-föraren i mitt främsta kompisgäng, och även den snabbaste av oss på Go Cart, med en hyfsad marginal. Dessutom fjärde plats på banans Topp-5-lista förra sommaren, men om någon/några petade ner mig innan utomhussäsongen tog slut vet jag ej, men inte det minsta otroligt.

0 timmars erfarenhet av hoj på bana, däremot omkring 40-50 timmar med sportbil på bana.
Tvärtom så har jag några hundratals, om inte tusentals, timmar på hojen på landsväg och några få timmar med sportbil.




Läser man TS's första inlägg/trådstarten igen så låter det helt klart som att dessa "krachkungar" varken har förstått sig på MC-körning eller Kart-körning - a.k.a. fysiklagar.

Bara för att man har råd med hoj (och körkortet osv. samt kostnaden per mil) innebär ju inte att man blir en Vettel eller Rossi. Likaväl som att många specialbeställda supersportbilar i Dubai bevisar att en förmögenhet absolut inte ligger i linje med bra smak för design :D

Kraschkungar på hyrkart, inte på hoj.... Oftast. Det är blandad hojkunskap på dom men naturligtvis inga racekungar men är man licensierad förare för att kunna lasta ett oreggat banjärn och åka träningar på Falkenberg är man relativt bra skulle jag tro.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag har heller inte upplevt att hojåkare är långsammare på gocart. Alla mina vänner inklusive jag kör 38 tider på majorna som snabbast, skulle gissa att 40 tider är "vanligt" för folk som inte kör gocart alltför ofta.

Jag skulle gissa tvärtom, att hojåkare oftast är bättre bilförare... kan ha att göra med att man måste köra mjukt och ha mycket mer känsla för bromsning och gaskontroll. Detta är ju aldrig dåligt oavsett vilket fordon man kör men på hoj är det extra viktigt, därför tycker jag att hojåkare har större chans att bli bättre bilförare :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har iaf noll respekt för att sladda av i en kart vilket gör att jag ibland pressar för hårt. Sen är det ju helt andra spår och annan taktik som gäller i en kart som har dåligt med pulver men massor av grepp jämfört med en hoj.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hojåkare som bara kört literklubba är vana vid att kunna bromsa sig in och sen bara lita på effekt ut. På en hyrcart får det vara lite mer 125 i kroppen..
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Jag har iaf noll respekt för att sladda av i en kart vilket gör att jag ibland pressar för hårt. Sen är det ju helt andra spår och annan taktik som gäller i en kart som har dåligt med pulver men massor av grepp jämfört med en hoj.

Det är den uppfattningen jag har i princip. Karten ger aggressivare körning för en grav understyrning eller en fet sladd är inget värre än vissen varvtid. På hoj är det nya kåpor och brutet nyckelben.

Sen så menar jag inte att mina kompisar kör sämre än en "vanlig människa" men betydligt långsammare än jag förväntat mig eller vad jag tror dom skulle göra om dom tog det på allvar.

Frågan är om dom skulle ta det mer på allvar om jag plockade fram nån gammal tävlingskart? Brukar få förstagångförarna att bruna i brallan men 25-30hk kart imponerar nog tyvärr inte då man är van vid +100hk på bakhjulet och nästan samma vikt (+60-80kg?)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
De använder bromsen för mycket för att de är vana med det på sina fjantiga radfyror. För oss som brukar köra twin och utnyttja lite motorbroms så funkar det bättre.
På en kart så håller jag bättre tider med planerade linjeval och släpp på gas än att bomba satan och bromsa in i kurvorna.
Och som någon sade, det är rena döden att luta sig inåt på en kart när man vill ha vikten på utsidan.

Fan, nu blev jag sugen på att köra kart :mad:
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Kraschkungar på hyrkart, inte på hoj.... Oftast. Det är blandad hojkunskap på dom men naturligtvis inga racekungar men är man licensierad förare för att kunna lasta ett oreggat banjärn och åka träningar på Falkenberg är man relativt bra skulle jag tro.

Hehe, jaha, då missförstod jag :)




hyrkarts gräsklipparmotorer... där har vi ju ett kapitel för sig också :D
Bromsa in inför en skarp kurva, klippa apex och sedan kan man ta en kopp kaffe och vänta medan man sitter med tung gasfot på pedalen i väntar på att motorn ska kämpa sig upp från 1000-1500 varv till 5-6000 (?), har man tur så sker det samma dygn som man svängde in mot kurvan :tungan ;)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Har själv analyserat i detta och kommit fram till följande,

Jag kör för fort och aggressivt och får därför inte med mig farten ut ur kurvan. Med en lägre ingångshastighet sladdar man mindre och kommer därför ut ur kurvan fortare. Accet på hyrkartar är ju som en gammal pensionär, därför är farten ut ur kurvan väldigt avgörande.

Dom sista gånger jag har kört har jag mest driftat. Då syns det inte hur långsam man är ut ur kurvorna på samma sätt :rodnar

/snabbaste hojåkaren på sektionen :brynad
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har själv analyserat i detta och kommit fram till följande,

Jag kör för fort och aggressivt och får därför inte med mig farten ut ur kurvan. Med en lägre ingångshastighet sladdar man mindre och kommer därför ut ur kurvan fortare. Accet på hyrkartar är ju som en gammal pensionär, därför är farten ut ur kurvan väldigt avgörande.

Dom sista gånger jag har kört har jag mest driftat. Då syns det inte hur långsam man är ut ur kurvorna på samma sätt :rodnar

/snabbaste hojåkaren på sektionen :brynad

Jag har samma analys. Skulle man köra hoj på samma sätt så skulle man bajsa leca-kulor. Man är lika offside om man kör på samma sätt med en 2-t kart med betydligt bättre acceleration.

Men varför inte köra hyrkart med samma respekt som man hör hoj. Skulle gå skapligt fort.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top