Varför är framdäck "felvända"?

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Som rubriken. Varför är gatdäck (fram) "felvända"? Mönstret är ju åt "fel" håll. Det leder ju vattnet inåt till skillnad från riktiga regndäck som leder vattnet utåt, precis som bak.

Måste finnas någon bra anledning, men vad?
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Jag har fått veta att det har med regnegenskaper att göra
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Dom är så för att när du lägger ner hojen i kurvor så blir mönstret "rätt" och pressar vattnet utåt. :)
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Det är för att när du backar, så blir framdäcket "rätt-vänt". :crash
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Dom är så för att när du lägger ner hojen i kurvor så blir mönstret "rätt" och pressar vattnet utåt. :)

What?! Varför är då rena regndäck och samtliga bakdäck mönstrade "rätt"? Hur kan fel bli rätt när du lägger ner hojen? Hjulet snurar j fortfarande åt samma håll och borde alltså leda vattnet åt fel håll.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Bromsegenskaper har jag fått för mig. Det är en stabilare mönsterkant än en pilspets. Lika bak fast under acceleration då. Därför den går på andra hållet?
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Bromsegenskaper har jag fått för mig. Det är en stabilare mönsterkant än en pilspets. Lika bak fast under acceleration då. Därför den går på andra hållet?

Hur förklarar du då att regndäck är mönstrade åt andra hållet? Man bromsar inte med regndäck?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där med mönster är inte så simpelt och enkelt som det framstår i TV reklamen. Där finns mönster logiken säger borde vara piss men som i verkligheten fungerar och alla fina pilmönster är inte så bra som de verkar.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag gissar att framdäcket ska ha grepp när man bromsar och bakdäcket när man gasar. När det är blött då altså, annars har det ju ingen betydelse...
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Man får ju ha i betänkande att bara en bråkdel av mönstret på ett MC-däck är i backen samtidigt, till skillnad från ett bildäck.

Sen "samarbetar" väl många framdäck med bakdäcken när det gäller vattenavledning? Därav "avigt" mönster kanske.

Bara vad jag kommit fram till utan att veta, men visst har man funderat ibland. Dock borde ju däcktillverkarna veta vad de sysslar med och det funkar ju... :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur förklarar du då att regndäck är mönstrade åt andra hållet? Man bromsar inte med regndäck?

Är de verkligen det? Mitt regn-framdäck är helt rakt mönstrat vill jag minnas, alltså 90 grader mot färdriktningen
 

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Växjö
Hoj
RSV4 R
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att det har med däckets uppvärmning att göra.
Mönstret är inte där för att skyffla undan vatten utan att värma upp däcket. Den förklarningen har
jag fått av däckhandlare när jag frågade.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag gissar att framdäcket ska ha grepp när man bromsar och bakdäcket när man gasar. När det är blött då altså, annars har det ju ingen betydelse...

Detta är samma som jag hört. Känns som det borde vara rätt svar.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Är de verkligen det? Mitt regn-framdäck är helt rakt mönstrat vill jag minnas, alltså 90 grader mot färdriktningen

Kanske finns olika men de regndäck jag sett har alla haft "traktormönster" i färdriktningen. (Såg en hele del regndäck på Gelleråsen i måndags och tisdags :) )
 

1:anUppåt

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2011
Ort
Västerås
Hoj
Conti MiniGP, Aprilia RS250, Succa GT125 X4 Twin. Allt annat är historia.
Enkelt uttryckt beror det på att framhjulet är drivet och bakhjulet är drivande, that´s the fact:fakta Försök att tänka, vad händer under körning "under" däcket fram gentemot bak:rolleyes:
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Nu har jag läst som fan i olika trådar och de allmänna svaren är:

1: Det är så liten yta av däcket som är i kontakt med marken att mönstret egentligen inte spelar så stor roll (så länge det är mönster) och ska mest se snyggt ut.
2: Bakhjulet ska få så bra grepps som möjligt när man gasar och framdäcket när man bromsar.
3: Bakdäcket är designat att skvätta bakåt, medan framdäcket är designat att inte skvätta bakåt (för att skydda hojen från krafter från stänket).
 
Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
What?! Varför är då rena regndäck och samtliga bakdäck mönstrade "rätt"? Hur kan fel bli rätt när du lägger ner hojen? Hjulet snurar j fortfarande åt samma håll och borde alltså leda vattnet åt fel håll.

Mönstrena går från kanterna och snett bak mot mitten eller hur? Lägg ner hojen ordentligt så är däckets innerkant i backen och däckets mitt blir "ytterkant". Då, vid nedlägg, blir helt plötsligt däcket "rättmönstrat". :)
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top