Varför är försäkringen på ZX4rr så jäkla dyr?!

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Helt irrelevant, men jag kan inte låta bli: jag betalar 470kr/helår för halvförsäkring för min Honda cb250 -82. Då kör man billigt. Inte så fort, men billigt.
.. fast eftersom du kör mer sällan än en gång per år så betalar du ju ändå rätt mycket per km för just din försäkring.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Står den upp NÅN gång ens?😂😂😂😂
Aa som tur 😂😂😂. Kör så säkert jag kan och gör alltid säkerhetskontroller, men det är just med låga fart man har problem. Svårt att förklara men ibland kör man på samma plats man har kört många ggr innan och helt plötsligt vill den välta. Att sätta ner foten hjälper inte heller i just de stunderna.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Du betalar bara för dagar som är påställd, oftast så blir det påställning Lör + Sön om jag jobbar, annars fler dagar om semester. Ibland bara på/av samma dag. Du sparar mycket pengar. Trygg H. använder redan det du betalat som inte nyttjats som tillgodo och justerar på månaden efter om du nyttjat den mindre. Gällande ålder så är väl den enda fördelen att vara 50+ just MC försäkring på sporthoj men den är ändå dyr för en ny ZX10R. Bor i stad i småland.

Jag har räknat ungefär ett snitt på 10 dag per mån Maj - Sep som den är påställd. Resten är avställd. När den är avställd går den automatiskt över till garageförsäkring och du betalar bara några hundralappar per mån. Så du kan göra din egen uträkning så ser du vart du landar.
Tack för rådet, pratade med Trygg nyss och de erbjuder billigare försäkring på min egna hoj jämfört med Bilsport. Konstigt då Bilsport är en del av Trygg. Men som tur så erbjuder de oxå bra pris på ZX4:an. Kan ha den avställningsbar och byta till garage försäkring och spara mycket pengar t.o.m. Helt sjukt. Förhoppningsvis så är det mindre personer som kör sporthojar på riktigt dumma sätt så att priserna inte stiger. Vet du förresten om garage försäkringen måste vara hos samma bolag? Glömde fråga de, men jag vet att det finns vissa bolag som erbjuder extremt billiga garage försäkringar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Aa som tur 😂😂😂. Kör så säkert jag kan och gör alltid säkerhetskontroller, men det är just med låga fart man har problem. Svårt att förklara men ibland kör man på samma plats man har kört många ggr innan och helt plötsligt vill den välta. Att sätta ner foten hjälper inte heller i just de stunderna.
Och det kan ju vara just därför som en sporthoj, som är ännu sämre för krypkörning, ihop med en oerfaren förare blir dyr att försäkra. Med en modern hoj kan en vältning i stillasittande vara lika dyr som en lowsider i 70.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Tack för rådet, pratade med Trygg nyss och de erbjuder billigare försäkring på min egna hoj jämfört med Bilsport. Konstigt då Bilsport är en del av Trygg. Men som tur så erbjuder de oxå bra pris på ZX4:an. Kan ha den avställningsbar och byta till garage försäkring och spara mycket pengar t.o.m. Helt sjukt. Förhoppningsvis så är det mindre personer som kör sporthojar på riktigt dumma sätt så att priserna inte stiger. Vet du förresten om garage försäkringen måste vara hos samma bolag? Glömde fråga de, men jag vet att det finns vissa bolag som erbjuder extremt billiga garage försäkringar.
Garageförsäkring ingår i din försäkring med Trygg H. Så när den är påställd så är det helförsäkrat. Så fort du ställer av den via Transportstyrelsens app, så meddelas Trygg H. och dom ändrar till Garageförsäkring och justerar faktura. Samma åt andra hållet. Du behöver inte göra något.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Aa som tur 😂😂😂. Kör så säkert jag kan och gör alltid säkerhetskontroller, men det är just med låga fart man har problem. Svårt att förklara men ibland kör man på samma plats man har kört många ggr innan och helt plötsligt vill den välta. Att sätta ner foten hjälper inte heller i just de stunderna.
SMC avrostning kan vi nog rekommendera.
Det finns lite metoder man kan använda för att undvika att en hoj tippar. Så boka avrostning så fort du ser att dom utannonseras.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har ni nån aning hur mkt premien kommer gå upp efter skadorna? Jag rapporterade inte den första, men rapporterade den andra på plats när det hände. Som sagt, så välte hojen på samma sida båda ggr som tur. Det hände vid slutet av September och jag skulle precis lägga in den i vinterförvaring och behövde köra den därför till Borås. Pratade med bolaget och de sa att är lugnt o lämna in den hos nån verkstad nästa säsong. Det hade tagit runt 1 månad o fixa allt och det var redan svin kallt att köra så hade inget val. Hojen står i förvaring fortfarande men funderar på att hämta den snart.

Tycker ni jag skiter i att lämna in den om det höjer premien drastiskt? Den ligger på 9400kr just nu ungefär.
Finns inget som säger att din individuella premie kommer gå upp. Har utnyttjat försäkring ett par gånger (mitt fel båda gångerna) och har haft samma premie efteråt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Aa som tur 😂😂😂. Kör så säkert jag kan och gör alltid säkerhetskontroller, men det är just med låga fart man har problem. Svårt att förklara men ibland kör man på samma plats man har kört många ggr innan och helt plötsligt vill den välta. Att sätta ner foten hjälper inte heller i just de stunderna.
44A0A506-FDFD-4404-886A-28C18308EE0D.png
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Sjukt tråkigt tips nu, men bli lite äldre först.
Kollade precis en -24 ZX4RR hos Svedea och den hade jag betalat 4800hel/hel för, är 31 och bor i stad.

Sporthoj är inte ekonomiskt försvarbart med helförsäkring innan 30 om man inte bor helt öde, tyvärr.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Motorcykel är det jag absolut inte förknippar med ”billigt” det ska vara kul ,adrenalin ja allt annat än billigt .
förbrukning där på både däck o bränsle är irrelevant i sammanhanget -ska det vara billigt kör jag inte hoj det är ett kul nöje 👋
Adrenalinet kommer när man inser att däcken är 20 år gamla, fulla med torrsprickor och hårda som bakelit. Plus att allt annat på hojen är 40 år gammalt och kan gå sönder när som helst.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Adrenalinet kommer när man inser att däcken är 20 år gamla, fulla med torrsprickor och hårda som bakelit. Plus att allt annat på hojen är 40 år gammalt och kan gå sönder när som helst.

I den situationen är de inte adrenalinet som kommer, mer rädsla att få däcks explosion eller oro att man inte kommer hem för hojen går sönder...
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har redan tappat min 650 2 ggr. På samma sida som tur. Inget farligt, både ggr var inom parkerings område där man kröp. Ibland tappar man förlorar man balansen bara, helt oförutsägbart... Har kraschpuckar, både på sidorna och änden av styret så de tog mest av skadan, men många delar blev ändå repade och böjda. Eftersom MCn är japansk, är det svin dyrt med reservdelar då man måste importera. Bara delen som håller passagerare fotstöd kostar 3000kr! Skulle säga totala skadan ligger säkert på 10000kr. Men då man är försäkrad, betala 3000kr i självrisk och de tar hand om allt.

Jag är ännu inte så erfaren och vågar inte köra utan hel... När man har lite fart så är jag inte rädd, med då man kryper har jag svårt med balans. Kuggade uppkörningen p.g.a. det en gång. Kanske för man är rätt kort, vet inte.
Nej, man förlorar inte bara balansen helt oförutsägbart. Man lär sig krypköra ordentligt eller så betalar man för sin oförmåga. Antingen genom att man betalar för sina egna reparationer eller betalar en försäkringspremie som speglar ens faktiska riskprofil.

Skaffa en billigare hoj du har råd att tappa, sätt ordentliga kraschpuckar på den. Problemet löst.
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
Nej, man förlorar inte bara balansen helt oförutsägbart. Man lär sig krypköra ordentligt eller så betalar man för sin oförmåga. Antingen genom att man betalar för sina egna reparationer eller betalar en försäkringspremie som speglar ens faktiska riskprofil.

Skaffa en billigare hoj du har råd att tappa, sätt ordentliga kraschpuckar på den. Problemet löst.
Du har aldrig tappat en hoj. Grattis 👏
 

ninja4life

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2024
Hoj
2021 Kawasaki Ninja 650
SMC avrostning kan vi nog rekommendera.
Det finns lite metoder man kan använda för att undvika att en hoj tippar. Så boka avrostning så fort du ser att dom utannonseras.
Tack för rådet, visste inte om det och tror det är precis vad jag behöver. Körskolan gav aldrig mer råd än "titta ditt du ska" vilket hjälper just mig inte så mkt... Lärarna på riskutbildingen började få damp på mig för att jag inte fick till det. Tyckte det var helt sjukt hur vuxna mobbar en ung MC entusiast som försöker göra allt han kan. Behandlade mig som att jag gjorde det med flit, varför i hela helvetet skulle jag vilja det?? Förstod allvarligt inte hur lärare som hade säkert jobbat mer i 20 år hade svårt att acceptera att någon kommer inte få till en specifik gren av körningen på första dagen... Som tur så var körskollärarna snällare men deras lösning var det förenämnda rådet och att lägga ner så mkt tid man kan på lågfartsbanan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har ni nån aning hur mkt premien kommer gå upp efter skadorna? Jag rapporterade inte den första, men rapporterade den andra på plats när det hände. Som sagt, så välte hojen på samma sida båda ggr som tur. Det hände vid slutet av September och jag skulle precis lägga in den i vinterförvaring och behövde köra den därför till Borås. Pratade med bolaget och de sa att är lugnt o lämna in den hos nån verkstad nästa säsong. Det hade tagit runt 1 månad o fixa allt och det var redan svin kallt att köra så hade inget val. Hojen står i förvaring fortfarande men funderar på att hämta den snart.

Tycker ni jag skiter i att lämna in den om det höjer premien drastiskt? Den ligger på 9400kr just nu ungefär.
När jag har använt försäkring på MC har det inte påverkat premien, den åker upp och ner helt och hållet okopplat till vad man har för sig med hojen. När jag bröt ryggen och kostade försäkringsbolaget massor fick jag lägre premier.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Har kraschpuckar på min. Både på sidorna av motorn och änderna av styret. Men kan säga att hojen bliv ändå skadad. Inga kåpor var drabbade men fotstöd, både vanliga och passagerare, delen som fotstöden sitter på och bromspedalen böjdes inåt. Kraschpuckar verkar erbjuda lätt säkerhet bara. Tror om man vill ha absolut ingen skada får man skaffa en krashbur, men de verkar så opraktiska. Och jag ska kika på avställningsbar.
Om det är dyrt att försäkra kan man kolla vad sådana delar kostar att köpa. Tänkte man inte välta den flera gånger om året kanske det är billigare att göra jobbet själv.

Till vissa hojar går det att fästa puckar på svingen, det kan rädda fotpinnar och pedaler för det avlastar en del. Exempelbild:

1710461381264.png
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ska vi alla vara helt ärliga så tror jag dom flesta tappat en hoj minst 1 gång.
Man brukar säga att det finns två typer av MC förare, den som har tappat sin hoj och den som kommer tappa sin hoj. Shit happens men övning som nämnts avrostning etc. är bra. Kan göras i grupp eller man gör det själv.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ska vi alla vara helt ärliga så tror jag dom flesta tappat en hoj minst 1 gång.
Man brukar säga att det finns två typer av MC förare, den som har tappat sin hoj och den som kommer tappa sin hoj. Shit happens men övning som nämnts avrostning etc. är bra. Kan göras i grupp eller man gör det själv.
Det finns tre grupper, dom som kommer tappa den igen också.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top