Varför är Aprilia så billiga?

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Hallå,

Sitter i köptankar inför nästa år och har tittat på allt från BMW K1200s till VTR1000F (som jag haft tidigare.

Dock har jag alltid gillat Aprilia hojar så som RSV Factory osv.

Slösurfade på blocket och hittad MASSA fina för funt 60 loppor som dessutom gått låga mil.

Till frågan: Varför är Aprilia så billiga? Andrahandsvärdet är ju betydligt lägre än likvärdiga hojjar, dessutom är försäkringen inte blodigt dyr på Bilsport-MC för en slyngel som mig på 27 vårar boendes i sthlm (ca 10.000 Halv/hel)

Vad är FELET?

// Ninjan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Ingen aning, men antar att vissa tror att de är "effektsvaga". Alla tror att man måste ha en ducce om man ska köra twin. Jag har en RSV1000R Factory (även en RSV4, så bli inte förvirrad av signaturen) till salu oxå och det verkar som att man måste "prisdumpa" för att bli av med den. Vilket är tråkigt. Det är en riktigt fin maskin.

Sedan tror jag oxå att pga nordens ytterst dåliga meriter gällande reservdelar så avskräcks många. Då är det bara att köpa utomlands, t.ex USA. Du får grejerna inom 1 vecka, istället för månader. Jag hoppas dock att efter att Harley Davidsson tog över Aprilia och Itago (mellanhand i danmark) är ur världen att saker förbättrats.
 
Last edited:

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Ingen aning, men antar att vissa tror att de är "effektsvaga". Alla tror att man måste ha en ducce om man ska köra twin. Jag har en RSV1000R Factory (även en RSV4, så bli inte förvirrad av signaturen) till salu oxå och det verkar som att man måste "prisdumpa" för att bli av med den. Vilket är tråkigt. Det är en riktigt fin maskin.

Sedan tror jag oxå att pga nordens ytterst dåliga meriter gällande reservdelar så avskräcks många. Då är det bara att köpa utomlands, t.ex USA. Du får grejerna inom 1 vecka, istället för månader. Jag hoppas dock att efter att Harley Davidsson tog över Aprilia och Itago (mellanhand i danmark) är ur världen att saker förbättrats.

Effektsvaga? Den har väll runt 130-145hk? Tycker det är hyffsat med tanke på att det är en Twin! Den kostar lika mycket i förs som min VTR gjorde tex och dom hojjarna går ju inte att jämföra.

Dåligt med reservdelar? På vilket sätt? Svårt/dyrt att serva? Menar du om man lägger hojjen?

BTW, varför säljer du din?
// LA
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Effektsvaga? Den har väll runt 130-145hk? Tycker det är hyffsat med tanke på att det är en Twin! Den kostar lika mycket i förs som min VTR gjorde tex och dom hojjarna går ju inte att jämföra.

Dåligt med reservdelar? På vilket sätt? Svårt/dyrt att serva? Menar du om man lägger hojjen?

BTW, varför säljer du din?
// LA

Logostiken för att få hit reservdelar har varit kass men är bättre nu. Köp en RSV du. Det är en grym hoj. Men jag är ju partisk. :)
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Effektsvaga? Den har väll runt 130-145hk? Tycker det är hyffsat med tanke på att det är en Twin! Den kostar lika mycket i förs som min VTR gjorde tex och dom hojjarna går ju inte att jämföra.

Dåligt med reservdelar? På vilket sätt? Svårt/dyrt att serva? Menar du om man lägger hojjen?

BTW, varför säljer du din?
// LA

Fram tillsnu har det iblandf varit i principomöjligt att få tag på reservdelar om du går genom svenska återförsäljare.
Nu har Harley tagit över och de kanske kan styra upp den biten.

Att Aprilia skulle vara effektsvaga eller tråkiga har jag aldrig hört.

Mvh
Andreas
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Jag tycker nog att många rsv, kanske då främst factory modellerna, ligger väl i nivå med ex R1, Gsxr etc. Men utgångspris är väl kanske en sak....
Men dom är läckra...helt klart...
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Helt klart otroligt prisvärda. Tur att inte alla kommit på hur mycket hoj man får för pengarna för då lär priserna höjas. Sen är det ju alltid kul att åka en " udda " hoj.

Det som alltid tas upp är tillgång på reservdelar och frågetecken om kvaliten. Reservdelar är inte längre ett problem iom internet plus att det sen ca ett år är ny importör i sverige http://www.spgmotor.se/
som jobbar hårt för att tvätta bort det dåliga ryktet.

Kvaliten är absolut inte sämre än någon annan hoj jag ägt. Visst finns det vissa modell relaterade brister men vilka fabrikat har inte det.

Vill man ha en hoj med Öhlingaffel / bakdämpare, Smidda alu fälgar kolfiber och grymma Brembo bromsar för i sammanhanget småpengar så ska man kolla på Aprilia :yoparty

( tur man inte är färgad :rolleyes: )
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tror att det kan ha att göra med att det kräver att man vågar gå sin egen väg om man ska köpa en Aprilia. Det är enklare att få cred av moppepolarna om man köper en R1 eller motsvarande japshoj.

Det hänger nog också ihop med att japsarna och Ducce har marknadsfört sig mer också. Finns nog många förklaringar, men ingen av dem har att göra med att Aprilia skulle vara sämre på något vis.
Har kört Yamaha, Ducati och Suzuki tidigare men är nu inne på min andra Apa och jag blir fortfarande kär varje gång jag tar ut den ur garaget. Köp en, du kommer inte ångra dig.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Den är italiensk, kvaliteten är därefter :p Sedan är R1,gixxers osv sjukt överprisade...

Vet inte riktigt vad du menar med italiensk kvalitet, men jag hade min förra Aprilia i 6 säsonger och det enda jag behövde fixa under den tiden var nytt batteri, olja och filter.

Att japshojarna är överprisade har du helt rätt i, skulle aldrig i h****e betala 45-50 lax för en gammal sleten Retta eller motsvarande.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
SXV'er verkar hålla bra...

RSV'r är väl blandad kvalitet på vad jag förstått... Har hört om diverse mysko fel på dom, men säger ni det så så är dom säkert helt otroligt ofelbara...

Italienare och el har väl aldrig vart en bra kombo, varken hojjar eller bilar...

Men nu ryktas det om att man nästan kan få tag i Aprilia delar i Sverige utan att behöva handla i England...

Ducce har oxo blandad kvalitet på sina grejjer, även om det blivit bättre på sistone. Generellt är det sämre kvalitet på Europa hojjar mot Japanska...
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
Kära Tandfe, jag drar gladeligen ut en tand och lägger i ett glas med vatten om du kan hosta upp 60.000:- i natt...

Jag lovar dessutom att vara en god son och pojkvän!
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
Aprilias är väl fan inte överprisade? Touno/Rsv mille, det största problemet med dom är att dom fan inte ser ut i dagsljus, dom är fula som stryk. Ja en touno går bra och leker på bakhjulet, men nej! Det hjälper inte..! Dom är billiga för att det inte finns en marknad för dom helt enkelt. R1 o Gixxer ligger högt i värde för att R1 e den billigaste sporthojen som fins och alla vill grisa/stunta med den, gixxer sägs vara den grymmaste sporthoj (även om det är fel! - kawasaki 04/05 e den grymmaste) så det är väl inte konstigt att dom ligger bra i pris. Köparens marknad, allt annat e straight whine.

Att japshojarna är överprisade har du helt rätt i, skulle aldrig i h****e betala 45-50 lax för en gammal sleten Retta eller motsvarande.

Du kan aldrig sammenlikna en skitig Retta med resten av japanska sporthojar... Dock skall det sägas att en "sketig" retta i 98 och 99 äge allt? ... ELLER?! Idag är den sönderknullade av "stunters", killar som gillar och klä sig upp som britney och glida på skorna
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Aprilias är väl fan inte överprisade? Touno/Rsv mille, det största problemet med dom är att dom fan inte ser ut i dagsljus, dom är fula som stryk. Ja en touno går bra och leker på bakhjulet, men nej! Det hjälper inte..! Dom är billiga för att det inte finns en marknad för dom helt enkelt. R1 o Gixxer ligger högt i värde för att R1 e den billigaste sporthojen som fins och alla vill grisa/stunta med den, gixxer sägs vara den grymmaste sporthoj (även om det är fel! - kawasaki 04/05 e den grymmaste) så det är väl inte konstigt att dom ligger bra i pris. Köparens marknad, allt annat e straight whine.

Tur att du kom och förklarade hur det ligger till! :tummenupp

En sak har du rätt i dock:
Alla moppepojkar vill ha R1/gixxer/ZX10R.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tur för dig ja, som åker runt på en sleten ducce?! Hur kan du sammanlikna en zx10r med en R1? Har du åkt någon av dom?

"Sammanlikna" dom inte alls faktist mer än till målgrupp, och ja, jag har kört dom och väljer precis som du Kawwan före Yamahan även om jag inte väljer att säga att Yamahan är värdelös. Speciellt inte i en tråd där TS undrade om Aprilia RSV...

Det finns inga absoluta sanningar ser du, och vissa väljer faktiskt att åka på sin "sletna ducce" alla dagar i veckan framför det du själv föredrar. Dock så finner jag inte anledningen att idiotförklara mig själv för att jag väljer det ena före det andra.
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
jag hade alla dagar i veckan bytt min sukka mot en RSVmille om inte försäkringen vore sån stor skillnad, personligen tycker jag 04-08 mille Factory är snygga som fan oxå:tummenupp
 

Aleks86

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Oslo
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2004
"Sammanlikna" dom inte alls faktist mer än till målgrupp, och ja, jag har kört dom och väljer precis som du Kawwan före Yamahan även om jag inte väljer att säga att Yamahan är värdelös. Speciellt inte i en tråd där TS undrade om Aprilia RSV...

Det finns inga absoluta sanningar ser du, och vissa väljer faktiskt att åka på sin "sletna ducce" alla dagar i veckan framför det du själv föredrar. Dock så finner jag inte anledningen att idiotförklara mig själv för att jag väljer det ena före det andra.

Blev du förolampad ber jag om ursäkt, men du trampa själv i salladen. Knappast som jag inte ville åka en 1098 eller en Rc8r 10 11 om pengarna fans. Klart jag blir provoserad när du kallar en av dom brutalaste sporthojar produserad pre 2010 för moppe(det är väl stängt tatt bara feta HD knuttar som talar så?) och sätter den i en klass med en hoj som har 40 bhp mindre och lite fetare i röven. Jag blir provoserad av och höra R1 och ZX10 i samma sättning, precis som jag troligen provoserar dig med att sätta sleten framför ducce
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Synd att inte en enda tråd längre kan få vara seriös utan att någon sporthojsmedlem ska sänka nivån på diskutionen så till den milda grad att man tappar all lust att ens vilja argumentera emot då man inser att det inte är lönt :huvet

( Ska nog köpa en Kawa 04 / 05 nästa gång för " de e den grymmaste " :rolleyes: )
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top