Var lägger jag pengarna för att vässa gathojen för bana?

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Vad jag förstått är det olika kemikalier i dot 4 och 5 (en snabb googling). 4:an är glykolbaserad medan 5:an är siliconbaserad. Däremot verkar DOT 5.1 också vara glykolbaserat och ska gå att blanda med 4. En 4:a eller en 5.1:a med hög kokpunkt funkar bra.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag är nog ganska försiktig på bromsen dvs. bromsar under ganska lång tid. Borde nog försöka klippa till hårdare och bromsa under kortare tid. Bra tips Peter, det här med banåkning öppnar ju upp för en massa ny saker att tänka på :D
 

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Jag är nog ganska försiktig på bromsen dvs. bromsar under ganska lång tid. Borde nog försöka klippa till hårdare och bromsa under kortare tid. Bra tips Peter, det här med banåkning öppnar ju upp för en massa ny saker att tänka på :D

Så här tänkte jag också förra sommaren, nöp till ordentligt i slutet av långa rakan på kemora, låste framhjulet med ett fasligt vobbel och en ramsned hoj som följd. Bromsa hårt men var ändå försiktig om du är utan ABS i början av karriären:gnissla
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Så här tänkte jag också förra sommaren, nöp till ordentligt i slutet av långa rakan på kemora, låste framhjulet med ett fasligt vobbel och en ramsned hoj som följd. Bromsa hårt men var ändå försiktig om du är utan ABS i början av karriären:gnissla
Angående bromsning så självklart är det full broms som gäller när det gäller banåkning. Vet inte om "halvbroms" gör att det bygger mer värme men så kanske det är. Till TS problem, se över så att bromsvätskan är nybytt och att det är ordentligt luftat. För "bandagsåkaren" borde vanlig bromsvätskan funka men om inte så finns de som tål mer värme typ Castrol srf racing, motul rbf 660 etc. Angående belägg kör med original om du använder den för gatåka också då rena racebelägg ofta behöver värme för att fungera bra.

I övrigt lägg pengarna på bantid och se till att du har däck som är anpassade för tempot du kör i.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så här tänkte jag också förra sommaren, nöp till ordentligt i slutet av långa rakan på kemora, låste framhjulet med ett fasligt vobbel och en ramsned hoj som följd. Bromsa hårt men var ändå försiktig om du är utan ABS i början av karriären:gnissla

Jaa, alltså, att hugga bromsen stenhårt är inte tillrådligt. :D Man ska liksom förbereda den med lite förspelsnyp innan man tar i. :hihi
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
ABS finns så några perversa förspelsnyp ska inte behövas :D. En annan fråga när vi ändå har så trevligt i tråden. Någon tipsade om en "färdig" banhoj för ca 16-20 tkr. Är inte det riktigt slutkörda vrak eller går det verkligen att köpa något vettigt för pengarna. Antar att den varit bankörd och vurpad för de pengarna :rofl:rofl:rofl
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
ABS finns så några perversa förspelsnyp ska inte behövas :D. En annan fråga när vi ändå har så trevligt i tråden. Någon tipsade om en "färdig" banhoj för ca 16-20 tkr. Är inte det riktigt slutkörda vrak eller går det verkligen att köpa något vettigt för pengarna. Antar att den varit bankörd och vurpad för de pengarna :rofl:rofl:rofl

Om jag räknade upp vad många gånger min vart vurpad och vad långt den gått och hur hade du blivit rädd! :D Kan såklart vara ett vrak men kan lika gärna vara en riktigt bra hoj bara oattraktiv pga. ålder. Alltså ett perfekt banobjekt. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ABS finns så några perversa förspelsnyp ska inte behövas :D. En annan fråga när vi ändå har så trevligt i tråden. Någon tipsade om en "färdig" banhoj för ca 16-20 tkr. Är inte det riktigt slutkörda vrak eller går det verkligen att köpa något vettigt för pengarna. Antar att den varit bankörd och vurpad för de pengarna :rofl:rofl:rofl

Jag köpte ett banlik för runt de pengarna, fick med allsköns bra-att-ha-prylar och extra uppsättning kraschkåpor och sånt där. Hojen i fråga har ju självklart sina blämmor, men den går utmärkt att köra med. När man börjar köra bana på riktigt så blir hojen förr eller senare planterad i antingen en gräsmatta eller sandfålla, då känns det bättre att göra det med en hoj som inte kostar en njure att laga (eller byta ut)...
Och sålänge du ser till att inte skaffa något med spräckt eller sned ram och med en okej motor är en färdigkittad och inkraschad banhoj nog att föredra. :D Det är roligare att köra när man inte behöver oroa sig för hojen lika mycket.

Vad utseendet anbelangar, sålänge det inte syns från läktarplats så syns det ju inte! :fakta
 

Ese

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2013
Ort
Stockholm/Öfvre Aspudden
Hoj
Fuji Aloha 2.0 (<10kg); H2-72; ZX10R-05; S1000RR-11
1:22 på Gåsen i slutet på dagen, och första gången på en riktig bana!!
-hatten av -hur många av "vi andra" som gjort samma? ("det" dvs någon talang måste sitta i handen...)

-Sätt lite stålar på en lisenskurs (dvs. skaffa lisens), och bankitta din hoj eller köp en billig banhoj.
Och sen bara spendera på bandagar, och t.ex via Speedster till de riktiga tävlingarna. Pengarna och beröm tillkommer. (man får inte nämna här brudar) :)

Hur som helst, Grattis att du kan!
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
1:22 på Gåsen i slutet på dagen, och första gången på en riktig bana!!
-hatten av -hur många av "vi andra" som gjort samma? ("det" dvs någon talang måste sitta i handen...)

-Sätt lite stålar på en lisenskurs (dvs. skaffa lisens), och bankitta din hoj eller köp en billig banhoj.
Och sen bara spendera på bandagar, och t.ex via Speedster till de riktiga tävlingarna. Pengarna och beröm tillkommer. (man får inte nämna här brudar) :)

Hur som helst, Grattis att du kan!

Tack, :) En del knix har det ju varit innan så jag är nog tyvärr ingen naturbegåvad talang. Men jag kanske borde låta 636:an vara och köpa ett banlik så jag kan ut och leka tillsammans med er :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack, :) En del knix har det ju varit innan så jag är nog tyvärr ingen naturbegåvad talang. Men jag kanske borde låta 636:an vara och köpa ett banlik så jag kan ut och leka tillsammans med er :banana

Det låter som en bra idé. :fakta
Så kan du ju hänga med på en omgång Speedster Cup med!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top