Var kan jag få tag i ett sånt här munstycke?

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje/Åkersberga
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
Jag behöver munstycken till en BING förgasare, och undrar nu om någon vet vad munstycket på bilden "heter", eller om det finns någon annan modell, som är "samma".
Tacksam för svar!
/Olle
 

Bifogat

  • munstycke.bmp
    64.8 KB · Visningar: 213

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Uppgift om vad det är för gänga (diameter och stigning) kanske vore bra. Liksom mått på nyckeltaget (6-kanten) men gängan är självklart absolut viktigast.
 

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje/Åkersberga
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
Robban_C skrev:
Uppgift om vad det är för gänga (diameter och stigning) kanske vore bra. Liksom mått på nyckeltaget (6-kanten) men gängan är självklart absolut viktigast.

uppgifter om gängan har jag inte, kan man mäta det på något vis?
skallens diameter är 8mm.

/Olle
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Olle skrev:
uppgifter om gängan har jag inte, kan man mäta det på något vis?.../Olle
Japp. Ytterdiameter på gängan. Ta fram (ev låna) ett skjutmått och mät.
Stigningen* är lika viktigt men inte lika enkelt att mäta. Mätning av stigning görs genom att jämföra gängan med en känd stigning.
Ex vis en gängtolk, eller den billigare varianten; jämför gängan mot en gänga med känd stigning (kan vara annan diameter).

Ex vis så här:
En skruv är 10mm ytterdiameter (normalt sett är dom något under angiven diameter) på gängan. Den har inte samma stigning som M10 (vi har ju just provat med en vanlig M10 mutter som inte passade). Vanlig M10 är 1,5 mm stigning. Vi tittar på gängan och ser att den verkar ha mindre än en vanlig M10 skruv. Alltså satsar vi på att det är fingäng. En relativt vanlig gänga på våra hojar är M10x1,25, men nån sån skruv eller mutter har vi inte att jämföra med. Vad gör vi då? Jo vi tar en helt vanlig standard M8 skruv och jämför gängstigningen. Vanlig M8 har nämligen stigningen 1,25 mm/varv. På detta sätt kan man kontrollera vad man har för stigning även om man inte har tillgång till någon gängtolk.
Lättast att jämföra gängorna är att lägga skruvarna mot varandra och sen hålla upp dem mot ljuset, du ser _direkt_ om de har samma stigning.

* Stigning mäts i millimeter gängstigning per varv för metriska gängor och i antal gängor per tum för engelska/amerikanska gängor. Ditt munstycke lär väl med största säkerhet ha metrisk gänga. Jämför därför med metrisk skruv.

Alltså:
Ta ditt munstycke och en binge skruv som _endast_ är metrisk standardgäng (heter egentligen metrisk grovgäng om man ska vara kinkig) och jämför. Jag uppskattar att du ska jämföra mot skruvar med diameter 3-6 mm för att hitta nån med matchande gänga.

Jag tror inte att jag kommer att kunna svara på din ursprungliga fråga men nu har du åtminstone info så att du kan ta fram de viktigaste fakta. Sen finns det säkert nån annan som enkelt kan svara.
 

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje/Åkersberga
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
Robban_C skrev:
Japp. Ytterdiameter på gängan. Ta fram (ev låna) ett skjutmått och mät.
Stigningen* är lika viktigt men inte lika enkelt att mäta. Mätning av stigning görs genom att jämföra gängan med en känd stigning.
Ex vis en gängtolk, eller den billigare varianten; jämför gängan mot en gänga med känd stigning (kan vara annan diameter).

Ex vis så här:
En skruv är 10mm ytterdiameter (normalt sett är dom något under angiven diameter) på gängan. Den har inte samma stigning som M10 (vi har ju just provat med en vanlig M10 mutter som inte passade). Vanlig M10 är 1,5 mm stigning. Vi tittar på gängan och ser att den verkar ha mindre än en vanlig M10 skruv. Alltså satsar vi på att det är fingäng. En relativt vanlig gänga på våra hojar är M10x1,25, men nån sån skruv eller mutter har vi inte att jämföra med. Vad gör vi då? Jo vi tar en helt vanlig standard M8 skruv och jämför gängstigningen. Vanlig M8 har nämligen stigningen 1,25 mm/varv. På detta sätt kan man kontrollera vad man har för stigning även om man inte har tillgång till någon gängtolk.
Lättast att jämföra gängorna är att lägga skruvarna mot varandra och sen hålla upp dem mot ljuset, du ser _direkt_ om de har samma stigning.

* Stigning mäts i millimeter gängstigning per varv för metriska gängor och i antal gängor per tum för engelska/amerikanska gängor. Ditt munstycke lär väl med största säkerhet ha metrisk gänga. Jämför därför med metrisk skruv.

Alltså:
Ta ditt munstycke och en binge skruv som _endast_ är metrisk standardgäng (heter egentligen metrisk grovgäng om man ska vara kinkig) och jämför. Jag uppskattar att du ska jämföra mot skruvar med diameter 3-6 mm för att hitta nån med matchande gänga.

Jag tror inte att jag kommer att kunna svara på din ursprungliga fråga men nu har du åtminstone info så att du kan ta fram de viktigaste fakta. Sen finns det säkert nån annan som enkelt kan svara.

det är en M6, tack för hjälpen iaf!

nån annan som vet om nåt annat munstycke passar, eller som vet var jag kan få tag i såna här munstycken?

/Olle
 

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Djursholm
Hoj
KTM 660 RALLY
Olle skrev:
Jag behöver munstycken till en BING förgasare, och undrar nu om någon vet vad munstycket på bilden "heter", eller om det finns någon annan modell, som är "samma".
Tacksam för svar!
/Olle
:)
bingcarburetor.com borde leda till ngt.
check :fyllisar
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Olle skrev:
det är en M6, tack för hjälpen iaf!.../Olle
Vaddå? Är diametern M6 (dvs 6 mm) eller är stigningen samma som M6 (dvs 1 mm per varv)?
Eller båda? Osannolikt, oftast är väl munstycksgängorna fingäng.

Jag utgår från att du har kollat med din lokale hojhandlare efter munstycken och att han inte hade?
 

Olle

....................
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje/Åkersberga
Hoj
Nissan Cherry Turbo -85
Robban_C skrev:
Vaddå? Är diametern M6 (dvs 6 mm) eller är stigningen samma som M6 (dvs 1 mm per varv)?
Eller båda? Osannolikt, oftast är väl munstycksgängorna fingäng.

Jag utgår från att du har kollat med din lokale hojhandlare efter munstycken och att han inte hade?

en M6 mutter passade iaf :)

jag har kollat med cottons i nyköping, va ändå där och julhandlade... men han hade inte.
ska kolla vidare!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Olle skrev:
en M6 mutter passade iaf :)

jag har kollat med cottons i nyköping, va ändå där och julhandlade... men han hade inte.
ska kolla vidare!
Ok, då var ju i alla fall gängan identifierad. Och du har ju tydligen redan letat hos hojhandlarna. Då är det väl till att hoppas nån här på SH kan lösa det där. Lycka till.
 

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös.
Konstigt att en vanlig m6-gänga passar. Tycker inte att det stämmer..

Om du har svårt att hitta ett nytt munstycke (varför du nu skulle ha svårt att hitta detta) och en m6-gängad skruv passar i gängan för munstycket i förgasaren, så kanske det enklaste är att ta med ett antal m6-skruvar till en finmekanisk verkstad och låta dom borra upp ett par nya munstycken? Jag har inte gjort detta själv, men det borde väl gå?

Kontrollera höjden på skruvskallen (att den går fri i flottörhuset) så du inte får torsk på soppa.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bjorn N skrev:
Konstigt att en vanlig m6-gänga passar. Tycker inte att det stämmer..

Om du har svårt att hitta ett nytt munstycke (varför du nu skulle ha svårt att hitta detta) och en m6-gängad skruv passar i gängan för munstycket i förgasaren, så kanske det enklaste är att ta med ett antal m6-skruvar till en finmekanisk verkstad och låta dom borra upp ett par nya munstycken? Jag har inte gjort detta själv, men det borde väl gå?...
Tycker också det verkar skumt, de flesta munstycken brukar väl vara fingäng?
Hursomhelst så kan ju ditt förslag vara bra men lite mer info:
Jag tror de flesta fuggar till hojar mäter munstycken i hålets storlek men jag är inte helt säker. Ex vis Holley (inte hojfuggar!) mäter väl storleken i form av ett flöde eller om det är arean? Jaja, det jag vill komma till är att man kanske får sin egen skala om man tillverkar egna munstycken men det spelar ju ingen roll så länge man är medveten om det. Jag har själv borrat munstycken till min Katana eftersom det inte gick att få fram så stora munstycken. Även ytfinheten i borrningen påverkar flödet (om än marginellt) men det lär ju bli ungefär samma ytfinhet i samtliga så det är återigen endast frågan om att man kanske får en annan skala än den ordinarie.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top