Var hittar man svampar?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
Högt tryck och dunka i vatten och spana länge?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
Pumpa upp till 4 bar spraya med såpvatten så bör du hitta läckan.
Spraya runt ventilen och böj den lite grann.
Men ett tips är att byta ventilnålen först, lätt att förbise den som skyldig till läckage.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Pumpa upp till 4 bar spraya med såpvatten så bör du hitta läckan.
Spraya runt ventilen och böj den lite grann.
Men ett tips är att byta ventilnålen först, lätt att förbise den som skyldig till läckage.
Sedan jag började laga däck på min trampcykel på tidigt åttiotal så har ALDRIG felet varit på ventilen. Men jag kanske har haft tur/otur?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan jag började laga däck på min trampcykel på tidigt åttiotal så har ALDRIG felet varit på ventilen. Men jag kanske har haft tur/otur?
Jag har haft fel på ventilen på bilar, MC och på trampcykel.
Det mest spännande var väl hojen där venilsätesgummit ruttnat och ventilstammen ramlade av nästan helt när jag var 10 mil hemifrån.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jodå, ventiler, både nålar och gummin åldras men förbises ofta men det läcker också pga oxid/rost vid monteringshålet.

Fälgkanten, speciellt vinterfälgar på bilar drabbas av oxid/rost och småläcker. Stålborsta och måla hjälper ibland.

Tips är punkaspray om man inte hittar småläckor.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Sedan jag började laga däck på min trampcykel på tidigt åttiotal så har ALDRIG felet varit på ventilen. Men jag kanske har haft tur/otur?

Min senaste punktering (på släpvagn) var ventilen som var kass så kan hända rätt om det är ovanligt
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Men asså va...finns inte såna på Biltema?
Har för mig att jag köpt mina där.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
Om den sitter mitt på, dvs inte nära kanten på slitbanan så är det säkert. Om den sitter i kanten så är sannolikheten stor att den släpper pga rörelsen i däcket. Om du känner dig osäker så fota och lägg in i tråden.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
Det största problemet är om du börjar få separation mellan lagren i däcken, vilket du bör märka genom vibrationer. Separerande däck kan bli otrevligt fort. Annars kan det potentiellt börja läcka igen, det är ju ingen större fara annat än att du har punka igen.
För att svara på hur säkert det är: "Det beror på."
Men generellt sett, ingen fara särskilt om pluggen sitter mitt i slitbanan. folk här har ju kört hundratals mil i höga hastigheter med snörlagningar utan problem.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mitt i däcket o ganska friskt sådant, så det känns ganska ok då enligt er input, tackom o bockom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min följdfråga är - hur safe är det att köra sporthoj med den där pluggen i bakdäcket egentligen? Jag frågar eftersom jag har löst det så på CBR:en.
Nu har jag ju en liten och klen hoj, och kör varken fort eller gasar mycket :D Men jag har kört många hundra mil med plugg i däcket utan problem.

Fälgen är nylackad, och däcket är ganska nytt, så det är knappast där det läcker. Punka borde läcka mer, så ventilen är en stark kandidat, men hur vet man vilken ventil man ska ha? :va I det här fallet snackar vi plåtfälgar till ett snart besiktningsfritt släp.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Nu har jag ju en liten och klen hoj, och kör varken fort eller gasar mycket :D Men jag har kört många hundra mil med plugg i däcket utan problem.

Fälgen är nylackad, och däcket är ganska nytt, så det är knappast där det läcker. Punka borde läcka mer, så ventilen är en stark kandidat, men hur vet man vilken ventil man ska ha? :va I det här fallet snackar vi plåtfälgar till ett snart besiktningsfritt släp.
En flaska punkteringsmedel och en ny ventil kan du få av mig, ta med dig hjulet 👍
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nu har jag ju en liten och klen hoj, och kör varken fort eller gasar mycket :D Men jag har kört många hundra mil med plugg i däcket utan problem.

Fälgen är nylackad, och däcket är ganska nytt, så det är knappast där det läcker. Punka borde läcka mer, så ventilen är en stark kandidat, men hur vet man vilken ventil man ska ha? :va I det här fallet snackar vi plåtfälgar till ett snart besiktningsfritt släp.
Om gummit på ventilen är fräscht och utan sprickor så kan du bara byta nålen i ventilen.

Testa med att böja ventilen åt alla håll och lyssna, brukar pysa vid hålet i fälgen.
Spraya såpvatten vid ventilen så ser du om det läcker.
Ventilerna är standard bilventiler.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu återstår bara problemet att hitta punkan, det tar ca en månad från 2,5 bar till ~0, jag anar att det är en stund mellan varje bubbla om man sänker ner däcket i vatten. Är det någon som har några tips?
1) Du ska ha varmt vatten, ju varmare dessto bättre men badkars varmt duger. Orsaken är att kallt vatten löser små luftbubblor, de bara försvinner i vattnet ......
2) Det fins en risk att "punkan" är läckage mellan fälg och däck.
Och då hjälper det inte med svamp.
Exempel: Min nya BST kolfiberfälg med däck hade ett sånt här några månader från 2,5 bar till 0 bar läckage. Så när det kändes för vackert väder bankörning igen så åkte dom på igen med efter pumpats upp. Men nästa gång det var dags 1 år senare höll däcket trycket mer än 1 bar så på nått sätt hade det blivit nästan tätt. Och jag kan bara tänka mig läckage mellan däck och fälg som minskat radikalt efter en dags bankörning.
Biltema Däckmonteringspasta. Orsak till läckaget eller till att det blev tätt ?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top