Var handlar ni era mc-saker ifrån?

Nyborjan

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2020
Ort
Jönkoping
Hoj
2020-Suzuki GSX-S
Tjabba!
Var och hämtade en ny hoj i veckan och som alltid är de saker man vill fixa till så man blir nöjd.

- Först och främst är jag ute efter ett depostöd baktill.
- Ny nummerplåtshållare är ett måste. Originalet som nu sitter på känns en aning stort.

Suzuki GSXS 750 2020 är den jag letar prylar till.

Är ny i mc världen så jag kan klassa mig inom grenen amatör, haft kortet cirka 1 månad.

Det finns ju en uppsjö med olika sidor att köpa saker ifrån, men de är lika bra att vända sig till experterna här inne och fråga var ska kika någonstans.

Med vänlig hälsning,
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Senaste gångerna har jag köpt från xlmoto (som tydligen känner att de behöver kommunicera med mig 3 ggr/dag via mejl). Senast i förrgår fick jag hem depåstöd och kraschpuckar. Övrigt handlar jag hos min LBS.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Varför går det inte att köpa via engelska EBay?
Det som skiljer numera är att man måste betala tull och moms för även småsaker.
Som du själv sa så får man lägga på minst 100:- på allt man köper och det tar minst en månad innan man får prylarna. En del webbutiker har som service att de ordnar tullen åt en samt att man även slipper den engelska skatten men det är rätt ovanligt. Ska man köpa nåt dyrare typ ett kåpset eller avgassystem så kan det vara värt att kolla på en mellanhand för paketen. det brukar kosta typ 400:- för en månad. Då skeppas det till ett annat land först, typ nederländerna och sen till Sverige och man slipper avgiften. det funkar även med Kina-prylar. Det är dock ovärt för småprylar som handtag och blinkers och sånt billigt. Jag fick köpa på Biltema istället, fy fan.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Har själv den men den lite större. Är med i en grupp för just dessa. Är ganska bra då man inte behöver uppfinna hjulet då många lägger upp vad/var dom köpt olika prylar med bilder. Kan man enkelt bilda sig en uppfattning hur det ser ut på just sin egen hoj. Nackdelen är att man ser för mycket man vill ha så det blir dyrt ?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Överallt där det jag råkar vilja ha finns. Köpte min lampa från Malaysia av nån obskyr handlare, kontakt via instagram. Köper mycket grejer från USA, Tyskland eller för den delen italien.

eBay är grejen.

UK och Kina går bort.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Som du själv sa så får man lägga på minst 100:- på allt man köper och det tar minst en månad innan man får prylarna. En del webbutiker har som service att de ordnar tullen åt en samt att man även slipper den engelska skatten men det är rätt ovanligt. Ska man köpa nåt dyrare typ ett kåpset eller avgassystem så kan det vara värt att kolla på en mellanhand för paketen. det brukar kosta typ 400:- för en månad. Då skeppas det till ett annat land först, typ nederländerna och sen till Sverige och man slipper avgiften. det funkar även med Kina-prylar.
Från 1/7 är det moms från första kronan i hela EU så det ska inte längre funka att använda ett transitland.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Dags att avveckla EU nu, själva grundkonceptet "fri handel" är numera avvecklat :(
SWEXIT 2022 :tummenupp
Inte för att ta ställning i frågan men handeln inom EU är i detta fall fri men man slipper inte betala moms på varor man tagit in till EU utifrån.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inte för att ta ställning i frågan men handeln inom EU är i detta fall fri men man slipper inte betala moms på varor man tagit in till EU utifrån.
Ok, så det är fortfarande fri handel inom EU (dvs, postmord kidnappar inga försändelser), jag tar tillbaka min åsikt om swexit temporärt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Från utanför EU skall det läggas tull och svensk moms på alla varor. Fraktkostnaden skall räknas in.
Från inom EU skall svensk moms betalas, lite oklart hur, men som jag förstår det så åligger det säljande företag att lösa det.
Det kravet har ju funnits i minst 15 år för företag som säljer för mer än ett visst belopp årligen till Sverige baserat på året innan. Nu gäller det alla i EU.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Momsen är ju egentligen inte problemet. Jag kan väl betala 20-50:- i moms på min vara. Men deras jävla avgift som de ska ha är ju fyra gånger så hög och tar bort hela poängen med att handla billigt på nätet. Plus att det tar sån jävla lång tid att få sitt paket. Kunde det inte finnas ett sätt att lösa detta själv i ett formulär på nätet, som det är nu måste man ju åka till en tullstation för att få deklarera sina paket själv och det kan man ju inte om man inte bor i en stad där ett sånt finns.
 

niclasf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2021
Hoj
2006, BMW F800ST
Har beställt mycket från amazon.se. Väljer endast det som fraktas av amazon. Det blir då aldrig tullavgifter och de är ofta billiga(st).
dessutom är det snabb frakt. 2-5 dagar.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Alla min kläder,stövlar,hjälm etc är köpt ifrån Lelles, Claessons i Bromölla. Har köpte en del delar i från Saarela. När det kommer till Givi sidoväskor,toppbox så handlar jag ifrån https://emlineamoto.com/en/
Fick nyss hem en toppbox från dom, en Givi Monkey 56L betalade 2300kr med frakt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har beställt mycket från amazon.se. Väljer endast det som fraktas av amazon. Det blir då aldrig tullavgifter och de är ofta billiga(st).
dessutom är det snabb frakt. 2-5 dagar.
Kruxet där är att urvalet är riktigt dåligt jämfört med resten av Amazon (t.ex. .de), samt att priserna är omotiverat höga på vissa produkter. Högre än bara svensk moms tillagd då.
Men det är ju ändock ett alternativ som fungerar.
 

niclasf

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2021
Hoj
2006, BMW F800ST
Jag har en F800ST och jag har beställt luftfilter, oljefilter, drivrem. Drivremmen var billigaste jag kunde hitta på knappt 1300. Jag hade kanske tur, men det är i alla fall ett exempel på att det går att hitta delar till en billig service.
Sedan kan man säkert hitta "motbevis".
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Fick min hjälm från england idag, så 8 dagar tog det totalt. Den tullades in i holland, så jag slapp undan med 21% moms. Med tull och alla avgifter blev påslaget knappt 30%.
Blev en packalk slim också. Den var billigast på louis.eu
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Originaldelar till japshojar och Ducati:
Consolidated Motor Spares B.V., Netherlands

Tillbehör:
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om nummerskylt på hojen.
I original sitter GSX1300R nummerskylthållare fäst med 3 små skruv i skiten bakom bakhjulet.
Två skruv på höger sida och en skruv på vänstersida.
För kunna byta bakdäck (brukar bli två gånger per säsong) måste alla skruvarna loss och sedan hänger regskylten och dinglar i sladden till nummerskyltbelysningen och måste föras åt sidan samtidigt som jag hoppas att nummerskyltbelysningssladden inte ska skadas.
Och sedan ska allt tillbaka och på höger sidan är det två små muttrar som ska på plats på skruvarna.
Trångt få in verktyg, tar tid.
Lösningen blev en spikplatta 80 x 300 mm som bockades dels
upp vid de två öronen för att fästa orginalskylten som sticker ner från plasten över bakhjulet.
dels nedanför nummerskylten där reflexen fästs
upp vid öronen gjordes bocken för att skylten skulle få något mindre än 30 graders lutning
under nummerskylten gjordes bocken så att reflexen sitter lodrätt dvs något mindre än 30 grader
I den övre bocken fästes med epoxi ett aluminumrör Dy 12mm Di 10mm, ca 6 mm kortare än avståndet mellan öronen.
Över alltihopa epoxsades på baksidan av spikplattan ett lager glasfiberduk.
Ett 3/8" Dy 9,5 mm Di 7,8 kopparrör kapades för en längd ca 4 mm kortare än än avståndet mellan öronen.
Och stoppades in i Aluminumröret ovan.
För att hänga upp skylten mellan öronen en 6 mm gängad stång som går igenom kopparröret.
Från vänster Kupolmutter med gänglåsning på den gängade stången.
Sedan bricka, vänster öra, 2st 1 mm brickor, kopparröret, 2 st 1 mm brickor, höger öra, bricka, nylockmutter, kupolmutter.
För nummerskyltbelysning 4 st LED i hål borrade i plasten över nummerskylten.
Nu är det bara vika upp nummerskylten vid däckbyte så går det rulla ut bakhjulet och efter däckbytet rulla in bakhjulet igen på plats i svingen.
 

Bifogat

  • 1-OrginalskylthållareGSX1300R.jpg
    1-OrginalskylthållareGSX1300R.jpg
    100.3 KB · Visningar: 14
  • 2-VippnummerskyltNere.jpg
    2-VippnummerskyltNere.jpg
    461.8 KB · Visningar: 12
  • 3-VippnummerskyltUppfälld.jpg
    3-VippnummerskyltUppfälld.jpg
    187.9 KB · Visningar: 14
  • 4-VippnummerskyltVänstersida.jpg
    4-VippnummerskyltVänstersida.jpg
    178 KB · Visningar: 15
  • 5-VippnymmerskyltBaksida.jpg
    5-VippnymmerskyltBaksida.jpg
    270.3 KB · Visningar: 16
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Lokalt.

Det är fördelaktigt på många plan att stödja den lokala handlaren, dels finns den kvar så man kan fysiskt gå in och prova tex kläder och hjälmar, dels tar de ansvar för att lösa eventuella problem som uppstår, och dels så är de mina kunder på mitt jobb i sin tur, om de har pengar.

Förutsatt att din lokale hjälte inte är en universalidiot förstås.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top