Var försäkra min hoj? Folksam samarbetar ej med SMC

Heffaklumpen

Kör helst ganska långsamt.
Gick med
4 Jun 2003
Ort
På jobbet
Hoj
1 tysk liter och några oranga i olika storlekar.
Jag är fruktansvärt ointresserad av att gå med i "klubbar" öht och "Reflexväst MC" i synnerhet.

Jag tyckte bara det var oerhört tarvligt av SMC att släppa en grupp sådär.

Ungefär som en fackförening som löneförhandlar för alla sina medlemmar, utom dom som är är tatuerade?

Tror du har missat en sak, det var inte så att försäkringsbolagen direkt slogs om att få oss som kunder.

Ska vi vara en kund som dom vill åt måste vi tillsammans få ner utgifterna.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
vad händer nu då när man har åretrunt smc/folkskam?

då borde man få kunna häva avtalet nu eller?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Njae, Folksam står för sin del av avtalet fram till dess det är dags att förnya det. Då kontaktas Du, informeras om Dina nya villkor och kan välja ny part. Så tills vidare - gäller normala avtalsvillkoren för uppsägning:)

vad händer nu då när man har åretrunt smc/folkskam?

då borde man få kunna häva avtalet nu eller?
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag är fruktansvärt ointresserad av att gå med i "klubbar" öht och "Reflexväst MC" i synnerhet.

Jag tyckte bara det var oerhört tarvligt av SMC att släppa en grupp sådär.

Ungefär som en fackförening som löneförhandlar för alla sina medlemmar, utom dom som är är tatuerade?

Nu är jag inte så påläst inom ämnet men, har jag förstått dig rätt gnäller du över att sporthojar bara får 10% rabatt, medans andra hojar får 10% rabatt?
Skillnaden är att de övriga hojarna får 10% rabatt på 2 bolag istället för ett bolag.

Har jag förstått det rätt då? För i sådana fall tycker ju inte jag det låter så jävla orättvist...


Rätta mig gärna om jag har fel jag är som sagt inte speciellt insatt :)
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Nu är jag inte så påläst inom ämnet men, har jag förstått dig rätt gnäller du över att sporthojar bara får 10% rabatt, medans andra hojar får 10% rabatt?
Skillnaden är att de övriga hojarna får 10% rabatt på 2 bolag istället för ett bolag.

Har jag förstått det rätt då? För i sådana fall tycker ju inte jag det låter så jävla orättvist...


Rätta mig gärna om jag har fel, och kom gärna med bra argument :)

SMC:s nya försäkringspartner Bilsport och Mc försäkrar inte sporthojar, vilket den gamla Folksam gjorde. De måste iofs erbjuda trafikförsäkring, vilken de prisar ut sig på för att slippa försäkra sporthojar.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
vad händer nu då när man har åretrunt smc/folkskam?

då borde man få kunna häva avtalet nu eller?

fan du är ju snart förti och har en hoj som blir ifrånkörd av en laverda.. försäkringen kan ju inte vara ett problem :krama
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
SMC:s nya försäkringspartner Bilsport och Mc försäkrar inte sporthojar, vilket den gamla Folksam gjorde. De måste iofs erbjuda trafikförsäkring, vilken de prisar ut sig på för att slippa försäkra sporthojar.

Ja men alla får väl fortfarande 10% rabatt hos folksam som tar sporthojar, eller har jag missuppfattat det?

"SMC-medlemmar kommer dock i fortsättningen att kunna teckna Folksams ordinarie mc-försäkring för tung MC med 10% rabatt"
 

namn

Guest
jag har redan tidigare insett att det är få förunnat att ha råd att äga en klass 7+ hoj, Bla på grund av försäkringspremien, där ligger en del av mitt val av hoj, men jag är glad att ni kämpar på så att era hojar finns att köpa begagnade när tiden är mogen för min plånbok.

FÖ jag får inte heller någon rabatt eftersom jag har en för gammal motorcykel(classic), är jag också diskriminerad(eller hur det nu stavas) nu då?
 

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GiXXer -02
Visst. sporthojskollektivet kostar kanske bolagen mycket... MEN är inte det trots allt en individ fråga?
Om sporthojs krille kör sporthoj 5 år utan skador måste väl han vara bättre "kund" för försäkringsbolaget än glidar hasse på sin cromesläde för 200 laxar om han får endast 1 skada på 5 år. Eller:va

Bolagen har väll tillgång till uppgifter om hur skadeberikad du som individ är/varit genom åren, som inristade ärr i armar å ben.

Desutom har krille betalat hasse årspremie runt ca: 4 gånger per/år.

Att SMC gått över till Bilsport MC som samarbetspartner kom som en chock.
Många års medlemskap ser ut att kunna närma sig ett slut.
Men skit samma om man ändå bara är en andel i 10 procentaren.

Gillar fackförenings jämförelsen!

/Bye
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Visst. sporthojskollektivet kostar kanske bolagen mycket... MEN är inte det trots allt en individ fråga?
Om sporthojs krille kör sporthoj 5 år utan skador måste väl han vara bättre "kund" för försäkringsbolaget än glidar hasse på sin cromesläde för 200 laxar om han får endast 1 skada på 5 år. Eller:va

Bolagen har väll tillgång till uppgifter om hur skadeberikad du som individ är/varit genom åren, som inristade ärr i armar å ben.

Desutom har krille betalat hasse årspremie runt ca: 4 gånger per/år.

Att SMC gått över till Bilsport MC som samarbetspartner kom som en chock.
Många års medlemskap ser ut att kunna närma sig ett slut.
Men skit samma om man ändå bara är en andel i 10 procentaren.

Gillar fackförenings jämförelsen!

/Bye

tyvärr är läget värre än du tror. Om alla skulle krascha(medelkrasch) en gång var femte år, skulle premien inte ens vara tänkbar. Du får vara glad att många inte kraschar alls.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nu är jag inte så påläst inom ämnet men, har jag förstått dig rätt gnäller du över att sporthojar bara får 10% rabatt, medans andra hojar får 10% rabatt?
Skillnaden är att de övriga hojarna får 10% rabatt på 2 bolag istället för ett bolag.

Har jag förstått det rätt då? För i sådana fall tycker ju inte jag det låter så jävla orättvist...


Rätta mig gärna om jag har fel jag är som sagt inte speciellt insatt :)

Den rabatten finns kvar hos Folksam... däremot fanns det tidigare en speciell SMC-försäkring som var ytterst förmånlig för sporthojar då premien vart väldigt låg, självrisken låg däremot på 25k och kravet var att man gått minst BKK på storbana (tror jag det var).
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Den rabatten finns kvar hos Folksam... däremot fanns det tidigare en speciell SMC-försäkring som var ytterst förmånlig för sporthojar då premien vart väldigt låg, självrisken låg däremot på 25k och kravet var att man gått minst BKK på storbana (tror jag det var).

En detalj, självrisken låg på 25% för att locka till billigare reparationer.

Alla medlemmar i SMC får 10% rabatt på sin försäkring.. spelar ju ingen roll att vissa får billigast i ena bolaget och andra i ett annat bolag. Fattar inte varför det blir så mycket whine av det. Att det sedan är BS & MC som skall synas och hjälper SMC ekonomiskt med verksamheten spelar ju inte så stor roll i det här sammanhanget.

Jag tror många grinpellar blandar ihop det med att Folksams SMC-försäkring läggs ner under året. Det var ett försök att hitta en ny väg till billigare försäkring av sporthojar men det sket sig eftersom för få köpte försäkringen och för många av de som gjorde det skrotade. Avtalet mellan SMC och Folksam gällde tills nu. Det var ett försök, ett projekt som nu läggs ner. Det var en bubbla.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En detalj, självrisken låg på 25% för att locka till billigare reparationer.

Alla medlemmar i SMC får 10% rabatt på sin försäkring.. spelar ju ingen roll att vissa får billigast i ena bolaget och andra i ett annat bolag. Fattar inte varför det blir så mycket whine av det. Att det sedan är BS & MC som skall synas och hjälper SMC ekonomiskt med verksamheten spelar ju inte så stor roll i det här sammanhanget.

Jag tror många grinpellar blandar ihop det med att Folksams SMC-försäkring läggs ner under året. Det var ett försök att hitta en ny väg till billigare försäkring av sporthojar men det sket sig eftersom för få köpte försäkringen och för många av de som gjorde det skrotade. Avtalet mellan SMC och Folksam gällde tills nu. Det var ett försök, ett projekt som nu läggs ner. Det var en bubbla.

Verkar mer som du blandar ihop det, hela tråden handlar ju om den speciella SMC-försäkringen, inte 10% rabatten :va

Sen är det väl inte så konstigt att så många som dig är positiva då ni redan kör på BS offroadförsäkring?
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Vad är nöjet med att ha den nyaste maskinen? när vissa inte har råd att använda moppen för att deras försäkring är så dyr.

Annars är ett tips att ha alla sina försäkringar på samma bolag, själv prutade jag ner 60% på min försäkring.
 

Antec

Att vara lycklig, Är väl inte OLAGLIGT
Gick med
14 Jun 2008
Ort
Mjölby
Hoj
-08 Honda cbr 1000
För min del blev de bättre när smc gick ifrån folksam. visst 30 spänn mer i månaden men faaan så mkt bättre själlvrisker utan smc. Då är jag 26 år och har en Cbr 1000 -08 för 830 kr i månaden! helt oki tycker ja!
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Den rabatten finns kvar hos Folksam... däremot fanns det tidigare en speciell SMC-försäkring som var ytterst förmånlig för sporthojar då premien vart väldigt låg, självrisken låg däremot på 25k och kravet var att man gått minst BKK på storbana (tror jag det var).

Jo jag vet att dom tidigare hade en speciell försäkring.
Däremot var det ju inte så att den endast var förmånlig för sporthojar utan åtminstone även för offroadhojar (har kollat upp själv)

Fast nu har den ju försvunnit, för alla. Så jag tycker det är fel att gnälla på det som att SMC nu diskriminerar sporthojar.

Visst det kanske var så att den försäkringen var mest förmånlig för de som hade sporthojar men den chansen är ju, som tidigare beskrivet, sumpad (för alla) och jag tror inte SMC bara har gett upp och numera skiter i sporthojarna.
 

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Leksand
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Hur kan man gnälla över smc om man inte ens är medlem? En rättelse, försäkringsbolagen har inga som helst problem med att ersätta din eller min trasiga motorcykel, det är inte därför premien är så hög. Skadorna som drabbar sporthojsåkare är så mycket värre pga farten i stort sett alltid är högre. Det är sjukvårdskostnaderna som blir så vansinnigt dyra...
 

Spiff

mycket snack
Gick med
17 May 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 990 SMR
Verkar mer som du blandar ihop det, hela tråden handlar ju om den speciella SMC-försäkringen, inte 10% rabatten :va

Sen är det väl inte så konstigt att så många som dig är positiva då ni redan kör på BS offroadförsäkring?

Jo men även om SMC hade fortsatt samarbeta med Folksam så hade SMC-försäkringen försvunnit eftersom projektet tog slut. Hade de som använde försäkringen visat att det gick att få ner kostnaderna så mycket att bolaget gick med vinst även på dessa kunder så hade den nog blivit kvar.

Nej jag har inte BS offroadförsäkring.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top