Vansinnig!! får man göra så? HANDPENNING

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Begriper och begriper. Man vill göra så bra affär som möjligt och erbjuder någon dubbla betalningen för en vara jag har så tar jag ju gärna det större summan ifall jag inte hunnit bli av med varan än. Men visst är det surt för killen som höll på att göra ett riktigt jävla klipp.

Att alla vill göra bra affärer är det inget konstigt med, men vill nog påstå att en överenskommelse är en överenskommelse och den håller man sig till.
Om du sen får ett bättre bud så lär du först lösa dig själv från din första överenskommelse, tex genom att avtala om en kompensation av någon typ.

Ett exempel:
Du kommer överens med en ny arbetsgivare om att du ska börja jobba hos dem.
Det nya jobbet är på en annan ort och du är missnöjd med din nuvarande chef som är en idiot. Efter det att du varit på anställningsintervju ringer det nya företaget upp och meddelar att de går med på dina löneanspråk, pga avståndet så ska ni träffas efter helgen för att skriva papper.
Du blir så glad över detta att du direkt går in till nuvarande chefen och säger upp dig, skriver på uppsägningen. Och då eran relation inte är så varm så går chefen med på ditt önskemål om att sluta redan på dagen.
När du sen kommer in på det nya företaget efter helgen så får du höra att Kalle var där i fredagseftermiddag och han var beredd på att jobba för en ganska markant lägre lön så han fick ditt jobb istället.
Den nya chefen svarar: Tråkigt men jag vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, men här får du en hundring så du kan äta något gott på Sibylla innan du åker hem igen.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Att alla vill göra bra affärer är det inget konstigt med, men vill nog påstå att en överenskommelse är en överenskommelse och den håller man sig till.
Om du sen får ett bättre bud så lär du först lösa dig själv från din första överenskommelse, tex genom att avtala om en kompensation av någon typ.

Ett exempel:
Du kommer överens med en ny arbetsgivare om att du ska börja jobba hos dem.
Det nya jobbet är på en annan ort och du är missnöjd med din nuvarande chef som är en idiot. Efter det att du varit på anställningsintervju ringer det nya företaget upp och meddelar att de går med på dina löneanspråk, pga avståndet så ska ni träffas efter helgen för att skriva papper.
Du blir så glad över detta att du direkt går in till nuvarande chefen och säger upp dig, skriver på uppsägningen. Och då eran relation inte är så varm så går chefen med på ditt önskemål om att sluta redan på dagen.
När du sen kommer in på det nya företaget efter helgen så får du höra att Kalle var där i fredagseftermiddag och han var beredd på att jobba för en ganska markant lägre lön så han fick ditt jobb istället.
Den nya chefen svarar: Tråkigt men jag vill ju tjäna så mycket pengar som möjligt, men här får du en hundring så du kan äta något gott på Sibylla innan du åker hem igen.

Jag tror att de flesta nog skulle vara överens om att snubben som säger upp sig från sitt jobb innan han ens satt foten på sitt nya jobb är naiv till tusen, och faktiskt får stå sitt kast om man ska göra något så korkat. Jag är helt på din fiktiva arbetsgivares linje, han hittade en bättre lämpad kandidat som istället fick anställningen. Vad är konstigt med det? Jag hade inte tagit ett dugg illa upp i den situationen, möjligen grämt mig lite för att jag inte hade ett rimligare löneanspråk.
Sen är inte ditt exempel överhuvudtaget i närheten av min verkliga händelse jag berättade om. Ingen förlorade i mitt fall någonting överhuvudtaget, ingen hade sagt upp sig från något jobb, bokat någon hyrbil, stämt ut i lovsång eller på annat vis hunnit blotta sig.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Har man betalat och köparen accepterat handpenning så har man i lagens ögon handlat varan. Om säljaren då ändå säljer varan så säljer denne egentligen någons annans vara vilket man inte får. Dock så bör man ha ett kontrakt skrivet för att kunna göra nånting överhuvudtaget, annars finns det inget som binder en vid överenskommelsen.

Man kan ju lätt säga att det är oschysst av säljaren att göra så här. Var han nu så pengakåt så kunde han ju ringt upp dig och bett dig betala hela beloppet istället för att göra så här. Men folk är som regel idioter.

Jag har råkat ut för liknande saker, fast i mitt fall åkte jag en gång 27 mil enkel resa för att köpa fälgar som sen var sålda när jag kom fram, trots muntlig överenskommelse. Och bara förra året åkte jag 11 mil enkel resa för ingenting.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag tror att de flesta nog skulle vara överens om att snubben som säger upp sig från sitt jobb innan han ens satt foten på sitt nya jobb är naiv till tusen, och faktiskt får stå sitt kast om man ska göra något så korkat. Jag är helt på din fiktiva arbetsgivares linje, han hittade en bättre lämpad kandidat som istället fick anställningen. Vad är konstigt med det? Jag hade inte tagit ett dugg illa upp i den situationen, möjligen grämt mig lite för att jag inte hade ett rimligare löneanspråk.
Sen är inte ditt exempel överhuvudtaget i närheten av min verkliga händelse jag berättade om. Ingen förlorade i mitt fall någonting överhuvudtaget, ingen hade sagt upp sig från något jobb, bokat någon hyrbil, stämt ut i lovsång eller på annat vis hunnit blotta sig.

För mig handlar det inte om att någon lidit skada, utan det handlar om att stå fast vid vad man lovat.
Iom att att en handpenningsbetalning ägt rum så har både säljare och köpare kommit överens om att affären kommer äga rum mellan de två.
Om han som skulle köpa dina biljetter hade ringt dagen efter och sagt att han blivit sjuk och inte kan gå på konserten, så nu vill han ha tillbaka handpenning. Hade du då svarat "Vad tråkigt att du blivit sjuk, ge mig ditt kontonummer så får du tillbaka handpenning. Krya på dig"?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
För mig handlar det inte om att någon lidit skada, utan det handlar om att stå fast vid vad man lovat.
Iom att att en handpenningsbetalning ägt rum så har både säljare och köpare kommit överens om att affären kommer äga rum mellan de två.
Om han som skulle köpa dina biljetter hade ringt dagen efter och sagt att han blivit sjuk och inte kan gå på konserten, så nu vill han ha tillbaka handpenning. Hade du då svarat "Vad tråkigt att du blivit sjuk, ge mig ditt kontonummer så får du tillbaka handpenning. Krya på dig"?

Ja det hade jag absolut gjort. Varför skulle jag inte göra det? Ingen av oss lider skada av att han får dra sig ur affären och få pengarna tillbaka. Om jag hade hunnit ta bort annonsen från blocket så hade jag nog bett om att få behålla 40kr till en ny annons, vilket säkert varit okej. Sedan hade jag sålt till någon annan som kan ha glädje av biljetterna, det känns ju mycket bättre för alla.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det hade jag absolut gjort. Varför skulle jag inte göra det? Ingen av oss lider skada av att han får dra sig ur affären och få pengarna tillbaka. Om jag hade hunnit ta bort annonsen från blocket så hade jag nog bett om att få behålla 40kr till en ny annons, vilket säkert varit okej. Sedan hade jag sålt till någon annan som kan ha glädje av biljetterna, det känns ju mycket bättre för alla.

Du verkar totalt ha missat poängen med en handpenning.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Sitter fortfarande och funderar på varför folk håller på och trixar med handpenning vid privataffärer?:va

Jag har både köpt och sålt några hojar i mina dar och jag skulle aldrig betala en spänn upfront innan jag sett hojen och träffat ägaren eller begära att folk ska betala för att jag ska hålla någonting.

För en gammal customsläde handlar det väl inte om så mycket pengar men principen "pengar mot hoj" står jag fast vid.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sitter fortfarande och funderar på varför folk håller på och trixar med handpenning vid privataffärer?:va

Jag har både köpt och sålt några hojar i mina dar och jag skulle aldrig betala en spänn upfront innan jag sett hojen och träffat ägaren eller begära att folk ska betala för att jag ska hålla någonting.

För en gammal customsläde handlar det väl inte om så mycket pengar men principen "pengar mot hoj" står jag fast vid.

Handpenningen är ett sätt att säkra ett objekt man bestämt sig för att köpa så att det inte säljs till någon annan. Om du använder din fantasi lite så borde du inse att det kan finnas all världens olika motiv till att vilja göra det i förskott.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Handpenningen är ett sätt att säkra ett objekt man bestämt sig för att köpa så att det inte säljs till någon annan. Om du använder din fantasi lite så borde du inse att det kan finnas all världens olika motiv till att vilja göra det i förskott.

Klart det är bra för köparen som ändå har all rätt att dra sig ur affären när han ska hämta hojen. Men som säljare kan jag inte komma på en enda bra anledning att hålla en hoj.

- Är det långt att åka, fine sätt in hela summan på mitt konto och hämta när du kan.

- Har du inga pengar förrän lönen kommer, då får du tyvärr snällt vänta och se om hojen är kvar.

Är hojen så jäkla het att någon är beredd att lägga handpenning har jag antagligen satt ett för lågt pris och då vill jag ha möjlighet till budgivning.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Klart det är bra för köparen som ändå har all rätt att dra sig ur affären när han ska hämta hojen. Men som säljare kan jag inte komma på en enda bra anledning att hålla en hoj.

- Är det långt att åka, fine sätt in hela summan på mitt konto och hämta när du kan.

- Har du inga pengar förrän lönen kommer, då får du tyvärr snällt vänta och se om hojen är kvar.

Är hojen så jäkla het att någon är beredd att lägga handpenning har jag antagligen satt ett för lågt pris och då vill jag ha möjlighet till budgivning.

Handpenningen ska ju vara så pass stor att om köparen drar sig ur så ska säljaren glatt tacka och annonsera ut hojen en gång till med ett leende på läpparna.
 

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
södertälje
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Nissepelle, på vilket sätt förlorar INGEN på ditt beteende?
Köpare nr1 som fick 100:-i ersättning fick ju inte köpa biljetter till vad han tyckte var ett bra pris, han kanske nu blev utan biljetter och kunde inte gå på konsert....
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Stämmer verkligen det? Är bara inne på min 3e smartphone men alla har kunnat spela in samtal internt utan nån högtalarfunktion eller dyligt.

i.a.f fungerat på ZTE, HTC och Sony

Det är möjligt att det kan ha utvecklats i en positiv riktning, men det var iaf långt ifrån alla som kunde det. En del kunde spela in internt bara man skaffade en app, en del andra var tvungna att rootas och så fanns det de modeller som inte kunde det alls.

Sen fanns det lite andra knep också, såsom att gå via google voice. Då kunde man dock bara spela in inkommande samtal.

Googlar man runt lite på record own calls eller liknande så ser man att det finns ett flertal enheter som har problem med det på ett eller annat sätt.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Nissepelle, på vilket sätt förlorar INGEN på ditt beteende?
Köpare nr1 som fick 100:-i ersättning fick ju inte köpa biljetter till vad han tyckte var ett bra pris, han kanske nu blev utan biljetter och kunde inte gå på konsert....

Han hade inga biljetter innan han sprang på min annons, och han hade inga biljetter efter att han sprungit på annonsen - alltså samma situation. Vad han däremot hade efter att ha sprungit på min annons var 100kr extra på fickan. Hur fan det nu kan vara en förlust
 

Blixzen

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
södertälje
Hoj
2001 Yamaha tdm850
Han hade biljetter i hamn, trodde han. Så från att ha bilbiljett till att inte ha det räknar jag som en förlust inte vinst (trots 100:- som plåster)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ja jisses:3freak

Att det behövs så många liknelser för att konstatera en självklarhet:

Stå. För. Ditt. Ord.

Det gäller löften, utfästelser till familj och vänner liksom i affärer. Det som drabbade TS var ren girighet, småaktighet och rörde därutöver förmodligen inte några stora slantar. Den enda trösten för TS är väl att den sortens säljare vill man inte göra affärer med.

I min värld handlar affärer, stora som små, om att bägge parterna ska vara rimligt nöjda och känna sig tillfreds med överenskommelsen. Även efter genomförandet. Därför är jag noggrann med att beskriva de skavanker jag känner till, ja nästan överdriva dom - allt för att köparen ska bli positivt överraskad när han väl står framför köpeobjektet. Det innebär också att jag förväntar mig samma bemötande när jag är köpare och avstår hellre från en affär om det inte förefaller stämma.

Säljaren i TS exempel drar sig uppenbarligen inte för att ljuga, svika utställda löften och slingra sig, allt för att maximera sitt eget resultat och klå köparen på maximalt med pengar. Det säger en hel del om säljarens affärsmoral.

Annonserar jag en vara 10 kkr för billigt - får jag väl stå mitt kast och glädja mig åt en snabb affär med en lycklig köpare? För vem är det annars som sätter ut priset? Accepterar jag ett lågt bud - gör jag det för att jag tycker det löser ett annat problem.

Sedan kan man exemplifiera mer eller mindre fiktivt. Men strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor.

Mina 2p
 

AndreasC

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1 (-03), 690 Enduro (-14)
Problemet är att det inte är kostsamt nog för säljaren att dra sig ur en affär, trots handpenning i näven, som i min bok är ett handslag. Det är likväl för kostsamt för köparen som förlorade objektet, att lägga tid på att hänga ut nån, och det ger sällan de resultat som det borde rendera i; andra kunder kommer inte varnas effektivt, vilket ger en svindlare incitament till att fortsätta med svindleriet.

Ryktet är allt, och det skulle ligga i mångas intresse att kunna visa upp ett fläckfritt sådant, bundet till ens Bank-ID eller liknande, om en vill göra affärer med likasinnade. Vi snackar Ebay, Tradera.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top