Val av streethoj

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
tuono e bra när det går snabbt, ingen stads/street hoj där inte.

Att den är grym när det går fort vet ja. Men att den inte skulle vara bra som stadshoj? :va Du sitter bra och upprätt, du har en motor som levererar oavsett varvtal, med ett ljud som får Agda 85 att pirra till i bäret.. Så förklara varför det inte kan det? Jag har bara kört en tur med en men det var fan i mig det roligaste jag har kört.. Jag tycker ABSOLUT att TS skall prova en Tuono V4 innan han köper en ST3, SP3, MT01-09 osv. Hade jag jobbat hade ja sålt GSXRen direkt för en ny/nyare Tuono...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Med slipon och pc gav min fz1 143 hk på slangen vilket förmodligen är mer än vad alla hittills nämnda hojar i den här tråden ger.. Drog hur fint som helst från 2k -12k. Det enda jag inte var riktigt nöjd med var körställningen, tror den passar något kortare förare bättre (jag är 1.89)
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Ska väl kanske inte väcka björnen som sover, men har svårt för att inte ge min kommentar i form av att MT-09 och ST3 tillhör i olika ligor, fel att jämföra dem även om det gärna görs. :glömdet

MT-09 är i mina ögon en ettrig(i positiv bemärkelse), dock inte ännu välbalanserat, mer ekonomiskt försök att konkurrera ST3, jag var själv inne på att skaffa en innan.
Man får bra kraft på pappret för pengarna, men det är bara föraren som kan avgöra vilken hoj som väcker den inre djävulen :), att inte kalla Street Triple för Streethoj är att ta sig vatten över huvudet i alla fall.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag rekommenderar helt klart MT-09! Grymt rolig hoj, motorn är helt underbar och lättare framhjul får man leta efter. :) Så ska du nöjesåka och pendla lite så är den kanon!

CB1000R är en trevlig och mycket snygg hoj, men inte mycket mer. SD 990 motorn är också grym! Men ingen hoj man vill puttra runt i stan med, motorn vill ha varv hela tiden för att vara trevlig att köra.

Lycka till med valet och ut och testa de du funderar på!
 

Th1anonly

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2005
Ort
???
Hoj
SUPERDUKE 1290
Jag har aldrig haft några problem med längre körningar på min Superduke! Sjukt rolig hoj, men visst skall du puttra runt i stan i ca 20-30km/h så är nog dom andra hojarna bättre! :rock
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Att den är grym när det går fort vet ja. Men att den inte skulle vara bra som stadshoj? :va Du sitter bra och upprätt, du har en motor som levererar oavsett varvtal, med ett ljud som får Agda 85 att pirra till i bäret.. Så förklara varför det inte kan det? Jag har bara kört en tur med en men det var fan i mig det roligaste jag har kört.. Jag tycker ABSOLUT att TS skall prova en Tuono V4 innan han köper en ST3, SP3, MT01-09 osv. Hade jag jobbat hade ja sålt GSXRen direkt för en ny/nyare Tuono...


Alltså har ju eg svarat ang tuonon :p


Den känns som en ren sporthoj, med uppförande därefter. både i motorn å chassit. man känner direkt att den e lite småtung/stretar emot lite så fort du grenslar den å den känslan försvinner inte förrän du ökar farten. Den känslan får jag ex inte ifrån mt09. Därför hade jag valt tom mt09 före tuonon för stadstrafik/ren gatåkning. Man märker att den e designad för vanliga farter och är mer som en bushoj å inte nått fartmonster/banhoj även om det går att köra fort på den oxå så klart.

Hoppas det förklarar lite hur jag tänker... en sporthoj som e näckad för att säljas som stadshoj e inget bra stadshoj :p
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Inte för att vara elak men MT-09 har fått brutalt dåligt betyg för sin fjädring och chassi. Honda NC750 kom till och med före i alpenmaster 2015 och MT-09 sist.
Visst billig ny hoj men med erkänt dålig väghållning och 14 liters tank.

Säkra begköp, FZ1-N, Z1000. Om du inte gillar Speed triple utseende. CB1000R har jag aldrig provkört så jag kan inte uttala mig men den har ju fått blandad kritik genom åren.

Med hjärtat en Italienare: Ducati streetfighter men den spräcker budgeten.

Jokern, Aprilia Dorsoduro 1200. Risken att bli av med kortet på den är väl 99% :gnissla

Själv håller jag mig till japsar för att inte tömma lönekontot.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Inte för att vara elak men MT-09 har fått brutalt dåligt betyg för sin fjädring och chassi. Honda NC750 kom till och med före i alpenmaster 2015 och MT-09 sist.
Visst billig ny hoj men med erkänt dålig väghållning och 14 liters tank.

Brutalt dålig var väl att ta i men det stämmer att den fått lite negativa kommentarer ang fjädring/väghållning i synnerhet jmf mot Street Triple.

Personligen anser jag att just Mt-09 lite gungiga beteende är det som gör den så ruskigt rolig att leka med, dvs perfekt street hoj.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Folk uppgraderar ju sina hojar oavsett vad dom köper, och med tanke på helheten av MT-09 så är det ju inga problem att uppgradera fjädringen på den för en slant motsvarande ett avgassystem och då få en riktig kanonhoj! :yoparty
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Alltså har ju eg svarat ang tuonon :p


Den känns som en ren sporthoj, med uppförande därefter. både i motorn å chassit. man känner direkt att den e lite småtung/stretar emot lite så fort du grenslar den å den känslan försvinner inte förrän du ökar farten. Den känslan får jag ex inte ifrån mt09. Därför hade jag valt tom mt09 före tuonon för stadstrafik/ren gatåkning. Man märker att den e designad för vanliga farter och är mer som en bushoj å inte nått fartmonster/banhoj även om det går att köra fort på den oxå så klart.

Hoppas det förklarar lite hur jag tänker... en sporthoj som e näckad för att säljas som stadshoj e inget bra stadshoj :p

Aa, ja visst tusan är den sportig! Jag upplever den mindre sportig än min GSXR och mer lätt/snäll körd i trafiken än den:) Men som sagt har bara kört den på en tur och för mig är den ett bra val för gata/bana och GSXR bana/gata. Då var TS lite mer att tänka på, man skall dock inte glömma bort att den finns och passar ändå bra av kriterierna att döma (även om andra kanske passar bättre). Men den saken är inte upp till mig att avgöra, jag rekommenderar den hojen ändå:) Och jag körde CB1000RA innan och där höll ja på att somna, trotts att Hjärtat banckar för Honda.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
För att hitta den hoj som passar just dig måste du provköra olika modeller.
Vissa hojar har fått väldigt fina lovord på forum men som jag personligen blivit riktigt besviken över då de varit slöa och tråkiga. Jag har även testat hojar som fått mindre bra lovord som har varit riktigt roliga att köra. Som wildcard tycker jag du ska testa en B-King. Mycket möjligt det är fel hoj för dig men det vet du först efter att du testat den. Kom gärna tillbaka med ett referat från dina tester. :)
 
Last edited:

MXvito

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 929 2001
Vet inte om folk som kommenterat läser detta men jag uppskattar era åsikter och vill ha mer info om varför cb1000r är så dålig? Jag är i samma sits som startaren av denna tråd! Letar nakenhet till mig själv! Har kört cross i 10 år och även tävlingskör,! Har ägt en z750 och en cbr929 som var ombyggd till streetfighter! Z750n tyckte jag va seg, men väldigt smidig att köra, min cbr929 hade tillräckligt med effekt överallt men va tung å klumpig!

Jag var iväg förra helgen och provkörde en superduke 990, och den va lika smidig som min ktm 350 jag kör cross med, men superdukens motor är inget jag skulle vilja åka asfalt med, och att åka längre sträckor med en superduke är inget som lockar!

Var även på Honda center och provkörde en CB1000r och jag blev kär! En otroligt smidig hoj som går precis ditt man vill utan att behöva kämpa, motorn tyckte jag va underbar med ett jämt register hela vägen! Ingen panik attack vid nåt varvtal, utan gött drag hela tiden, man satt gött på den och hade mer skydd mot luften än på en superduke! Och jag tycker att den är otroligt snygg att kolla på.

Så jag skulle väldigt gärna vilja veta vad folk har för dåligt att säga om Hondas cb1000r? Har även kört lite på kompisens gixxer och man kan ju inte direkt jämföra en super sport hoj med 180hk mot en naken streetfighter.

så berätta gärna lite mer om varför Hondas är dålig?

jag har inte provkört Street triplen men den e så otroligt ful så den skulle aldrig va aktuell,

Z1000 har fått lägst betyg i alla bikes tester när den utmanat andra naken hojar och läst mkt om att den e lite trött å klumpig jämfört med dom andra.

MC Agusta finns i din prisklass men gissar på att inte många firmor har grejer hemma å kan så mkt om dom eftersom de e lite udda märke.

Yamaha kan jag inte ett smack om för jag har hatat Yamaha sen jag körde cross på 80cc nivå redan.

Ducatis street fighter är tok snygg och många bra tester men tyvärr över din budget.
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Själv älskar jag honda, allt är silkeslent, drivlina etc. Och på gatan vet jag inte varför man behöver mer än 100hk.

Jämförelse mot Speed triple, Z1000,Ducati Streetfighter,Diavel.

-soppatörstig
-lite klen motor 109hk på dyno.
-instrumenteringen digital. syns inte i solen. Vilket jag har på min VFR. Håller med.
-Bromasarna lite sämre bett
-fjädringen lite mjukare

Men frågan är hur bekvämt det blir att köra 30 mil på en stenhård uppsatt RR modell ?

http://www.motorcycle-usa.com/8/11405/Motorcycle-Article/2011-Streetfighter-Shootout.aspx
Denna kanske förklarar lite...
 
Last edited:

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Jag tycker absolut inte att CB1000R är dålig på något sätt! Jag föll för den direkt vid provkörning och köpte kort därefter, som du säger MXvito så är den silkeslen, och styr snällt dit man vill utan att behöva tvinga den någonting! Skön att sitta på och snygg att titta på!
Men jag tror det är så att folk söker något som sticker ut och har massor med karaktär, typ SD 990, och därmed upplever CB1000R som "tråkig".
Det är skitkul med karaktär men samtidigt tycker jag att det kan bli för mycket och då ledsnar iallafall jag i längden (därav jag sålde min SMT 990). CB1000R:en däremot sålde jag pga ekonomiska omständigheter just då, och det sved att sälja!

Men gillar min nuvarande MT-09 lika mycket som jag gillade Hondan, fast lek-faktorn är något högre på MT:n! :yoparty:banana
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hondan är snygg med rätt modifieringar... T.ex. annat avgas, cuts mm så den kommer till sitt rätta element. Men det är fortfarande 1000cc med bara 109hkr... :dummer en rätt kraftigt strypning enligt mig. Jämfört med Yamahas FZ1-N med 150 hkr original på lika stor motorvolym så är det plötsligt en ganska stor skillnad.
Sen upplever jag Hondan som väldigt liten och smal i allmänhet. Men visst man ska köpa med hjärtat och om du gillar Hondan så köp den! Jag tror inte du blir besviken men tänk på att testa andra. Fz´an är avsevärt mer hoj för pengarna beggat idag tycker jag. :)

Tjo.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Hondan är snygg med rätt modifieringar... T.ex. annat avgas, cuts mm så den kommer till sitt rätta element. Men det är fortfarande 1000cc med bara 109hkr... :dummer en rätt kraftigt strypning enligt mig. Jämfört med Yamahas FZ1-N med 150 hkr original på lika stor motorvolym så är det plötsligt en ganska stor skillnad.
Sen upplever jag Hondan som väldigt liten och smal i allmänhet. Men visst man ska köpa med hjärtat och om du gillar Hondan så köp den! Jag tror inte du blir besviken men tänk på att testa andra. Fz´an är avsevärt mer hoj för pengarna beggat idag tycker jag. :)

Tjo.

109hk är bakhjulseffekt, Yamahan har runt 130 på bakhjulet. Fortfarande skillnad men inte lika saftig skillnad då.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
@ MXvito


visst hondan e inte med med har för mig att de ändå va impade av z-1000 motorn å bra stadshoj. iof så e det ju den nya z1000.
Bike som vanligt vet inte va de snackar om.
E la därför de inte släpper några youtubklipp för då hade de blitt utskrattade :D

del 1 på banan, kolla änven del 2 dvs gattestet.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Vet inte om folk som kommenterat läser detta men jag uppskattar era åsikter och vill ha mer info om varför cb1000r är så dålig? Jag är i samma sits som startaren av denna tråd! Letar nakenhet till mig själv! Har kört cross i 10 år och även tävlingskör,! Har ägt en z750 och en cbr929 som var ombyggd till streetfighter! Z750n tyckte jag va seg, men väldigt smidig att köra, min cbr929 hade tillräckligt med effekt överallt men va tung å klumpig!

Jag var iväg förra helgen och provkörde en superduke 990, och den va lika smidig som min ktm 350 jag kör cross med, men superdukens motor är inget jag skulle vilja åka asfalt med, och att åka längre sträckor med en superduke är inget som lockar!

Var även på Honda center och provkörde en CB1000r och jag blev kär! En otroligt smidig hoj som går precis ditt man vill utan att behöva kämpa, motorn tyckte jag va underbar med ett jämt register hela vägen! Ingen panik attack vid nåt varvtal, utan gött drag hela tiden, man satt gött på den och hade mer skydd mot luften än på en superduke! Och jag tycker att den är otroligt snygg att kolla på.

Så jag skulle väldigt gärna vilja veta vad folk har för dåligt att säga om Hondas cb1000r? Har även kört lite på kompisens gixxer och man kan ju inte direkt jämföra en super sport hoj med 180hk mot en naken streetfighter.

så berätta gärna lite mer om varför Hondas är dålig?

Hondan är inte dålig. Tvärtom. Den är så bra att den blir tråkig.

Det som fick mig att skippa den när jag letade höj var att den hade ett register likt en elmotor. Så deprimerande linjärt så jag ville kräkas. Den kändes själlös!öhelt enkelt!
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Tim, då har du inte kört en tripple då, exakt så upplevde jag min daytona å st3or bete sig :p

Dock älskade man ljudet :D
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top