Val av gräsklippare?

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Grogghållare på åkgräsklippare är fullständigt menlöst. All kolsyra skakar bort. Möjligen funkar det till tex solvarm Screwdrajver.:7peta
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hmm, kanske blandar ihop den med någon annan då men jag fick för mig att det har varit grogghållare på de jag har kört. Det går å andra sidan att montera en mycket bättre, med Peltier-kylare :D
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Grogghållare på åkgräsklippare är fullständigt menlöst. All kolsyra skakar bort. Möjligen funkar det till tex solvarm Screwdrajver.:7peta

Ok då, drinkhållare. En Whiskey sour blir bara bättre och bättre med lite skakningar från klipparen, speciellt om äggvitan inte är helt färsk :fakta
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Haha, helsike va ja klurar på detta me klippare :dummer... Funderar nu på å kanske köpa en beg stiga park royal 4wd istället... Frågan e hur hondas lilla stänksmorda v-twin trivs när de blir lite backar å köra i... Nuvarande B&S har iofs inte klagat under dom 5-6 åren den gått här... Sen e frågan om de e värt å lägga samma pengar på en beg klippare som iofs e bättre utrustad gentemot en ny enklare :va
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Haha, helsike va ja klurar på detta me klippare :dummer... Funderar nu på å kanske köpa en beg stiga park royal 4wd istället... Frågan e hur hondas lilla stänksmorda v-twin trivs när de blir lite backar å köra i... Nuvarande B&S har iofs inte klagat under dom 5-6 åren den gått här... Sen e frågan om de e värt å lägga samma pengar på en beg klippare som iofs e bättre utrustad gentemot en ny enklare :va

Det är bättre drivning på Stigan MEN det är långt ifrån en bra klippare. En gubbe här i stan har exakt en Royal 4wd och den har vi gjort det mesta på men framför allt har det varit elproblem. Lägesgivare och tändning, åtgärdat flera gånger. Ingen skitnisse som kör den heller direkt utan han sitter nog i finkostym och kör lugnt med den.
Men som sagt, inget vidare att köra midjestyrt då det är ett jävla piss mot husväggar och dylikt. Jonsered/Husqvarna svänger med bakhjulen och du får ett överhäng istället men fortfarande en bättre lösning. Provkör dem båda och jämför så förstår du vad jag menar om du inte redan har tänkt på det.

Sen är det alltid bättre köpa en begagnad, de sjunker ganska fort i pris men stannar å andra sidan på ungefär samma nivå väldigt länge.
Provkör en Toro, underbara maskiner :kär
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Har ju en äldre qvarna rider nu å gillar hur smidigt styrningen funkar på den. Kanske får bli en ny qvarna ändå. Av nån anledning ligger de ju ute många fler stiga awd än qvarna/jonsered på blocket... Har kört en hel del Toro, fast en ganska gammal framhjulsdriven/diesel/hydrostat me frontaggregat. Den står i krokarna å går säkert å köpa loss billigt, dock har nåt rasat till drivningen av klippdäcket samt att den e för stor för knixet på min gård...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nu säljs det ju mer nya Stiga förvisso men jag tror även att många tröttnar på att så dyra maskiner strular så mycket. Som sagt, de utgör ganska stor del av vår serviceverksamhet :D
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nu säljs det ju mer nya Stiga förvisso men jag tror även att många tröttnar på att så dyra maskiner strular så mycket. Som sagt, de utgör ganska stor del av vår serviceverksamhet :D
Gör du service o reparerar gräsklippare mm ?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nu säljs det ju mer nya Stiga förvisso men jag tror även att många tröttnar på att så dyra maskiner strular så mycket. Som sagt, de utgör ganska stor del av vår serviceverksamhet :D

Jobbar man inom småmaskiner är gula maskiner bra maskiner......
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Efter att ha provat diverse moderna maskiner med utrustningslistor långa som hingstkukar så anser jag fortfarande att Klippo (Åkerbo) Clip är den bästa modell som konstruerats.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Båda ja och nej. Snickrar mest men ibland servar jag lite klippare i en verkstad som jag är delägare i. Men det blir mest robotinstallationer för min del på gräsklipparsidan.
Ok bara undra sökte ett sånt jobb igår så får se om man kan få det
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag kör med en ärvd Klippo med Briggs & Stratton från 1987, nya knivar förra säsongen, annars har den bara fått lite olja ngn gång då & då (det har varit hel, delsyntet av blandad kvalitet...) tror den fått 2 stift på 28 år...startar på 3:e rycket efter vintern, på sommaren på första, chassie i aluminium = rostfritt. Sjuk maskin.....:rock :kär
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har drygt 1000kvm gräs klippt en gång med en självgående bensindriven. Gör inte om det! Det tar sjukt lång tid och är så tråkigt.. Jag kör traktor med frontklippare som jag köpte begagnad för 4000.- funkar sjukt bra :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Har drygt 1000kvm gräs klippt en gång med en självgående bensindriven. Gör inte om det! Det tar sjukt lång tid och är så tråkigt.. Jag kör traktor med frontklippare som jag köpte begagnad för 4000.
Vad man ska ha beror ju på hur gräsmattan ser ut.
Är den fullsmockad med rabatter, träd, buskar så kanske inte robotmodell är optimalt? Har man som vi souterränghus med många 35-45.gradersbranter än mindre.
Grannarna med plana tomter, de har en robotklippare.
Mitt on-going projekt är en åkklippare som ska uppgraderas från 12hk till 20hk (har en fabr ny Kawa V-twin till den....) Bolt-on motor, faktiskt.
Se jä-ar kommer det att klippas i rekordfart :D......
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Jag slog till på en sån här, Ariens Zoom 42. Kostade en hel del men den klipper bra och framför allt fort! Det är närmare 6000 m2 gräsmatta som skall klippas, funderade på robot men det skulle gå åt minst 2 st och det skulle bli omständigt att installera. Den här har "0 degree turn" och har man inte prövat rekomenderas en provtur!

2011_Ariens_Zoom_42_Lawn_Tractor_84745.jpg
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Måste man slänga in den där dyra finsoppan, eller kan man köra en Romson och tanka nått billigare?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Måste man slänga in den där dyra finsoppan, eller kan man köra en Romson och tanka nått billigare?

Kör du handjagat rekommenderar jag dig starkt att använda miljöbränsle. Bara för din egen skull då, det är sjukt dåliga avgaser som du går rakt bakom och suger i dig, stor skillnad mot miljöbränsle.
Har du åkgräsklippare behöver du inte bekymra dig på samma sätt.
Ska du låta klipparen stå över vintern så ska den stå med miljöbränsle då vanlig macksoppa förstör membran och blir dålig och du har vatten i förgasaren till sommaren.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Kör du handjagat rekommenderar jag dig starkt att använda miljöbränsle. Bara för din egen skull då, det är sjukt dåliga avgaser som du går rakt bakom och suger i dig, stor skillnad mot miljöbränsle.
.

Klippte lite igår, fan va man stinker avgaser efter 1h med klipparen.
Skulle bara vilja komma över Aspen lite billigare. Nån som har ide norr om sthlm.
Kör ju röjsåg, motorsåg endast på aspen 2T. Men där är det ju bara några dunkar per år. I klipparen går det ju åt lite mera och är 4T soppa.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har en fråga bland alla era rymdgräsklippare:)

Idag gick min rem av på min klippo comet II 2011. Alltså remmen från knivarna till "växellådan". Remmen från lådan till hjulet är bytt i börja våren även knivar, olja i motorn och växellådan! Nu när jag bytte den remmen så började det rassla som helvete!?!?! 1 steg fram 13 bakåt.. River isär skiten igen! Och ser att remskivan som sitter på växellådan är lös, typ "variator" lossar lådan igen och försöker dra åt den skruven, får hålla ena skivan med pollen för att orka dra den lite. Ihop med skiten igen, remmen spänd som fan osv.. Startar och samma jävla rassel typ lagerras. Remmen slapp igen.. Körde in skiten i garaget igen.. Va fan gör ja för fel?! Hur kan det vara ett sånt helvete att få på remmen och nu är den slapp igen!? Lite tipps vore tacksamt:) körs till tippen snart..
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top