Val av äventyrshoj

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
I helgen ska jag övningsköra 60 mil med sonen. Han kör Honda XR125. Lär definitivt kunna definieras som en äventyrshoj av/för honom :).
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Om du bara ska köra asfalt så finns det bättre val. Steget upp prismässigt till en nyare XT660R/Z är nog ganska litet. Om du ska ut på långsväng vill man ha ordning på slitdelar/lager, där 10 års skillnad ofta gör ganska liten skillnad i peng.

Där har du en poäng, har börjat titta på en XT660r -2005 som är ca. 7000:- dyrare men 9 år nyare.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Valet av äventyrshoj var fan inte lätt....:va
Med en budget på strax under 30000:- har jag tittat på följande alternativ:

Suzuki DR 800 -96, utgångspris 22000:-
Yamha XT660r -05, utgångspris 29900:-
BMW F650GS -03, utgångspris 27500:-

Kom med era synpunkter.
Kan tilläggas att jag är 187cm och tänker använda hojen till det mesta; Pendling, glasskiosk åka, grusåka, långturer mm.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
En kompis köpte en helt ny xt660r 2013. Jag har lånat den av han några gånger och skulle jag själv köpa en offroad liknande hoj så skulle jag absolut välja en xt660. Måste säga att med tanke på att det är en budget hoj så är dom riktigt fina och går riktigt fint.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Valet av äventyrshoj var fan inte lätt....:va
Med en budget på strax under 30000:- har jag tittat på följande alternativ:

Suzuki DR 800 -96, utgångspris 22000:-
Yamha XT660r -05, utgångspris 29900:-
BMW F650GS -03, utgångspris 27500:-

Kom med era synpunkter.
Kan tilläggas att jag är 187cm och tänker använda hojen till det mesta; Pendling, glasskiosk åka, grusåka, långturer mm.

Jag har två av dessa i garaget och kan ge min synvinkel.

DR800 har jag ej kört själv. Vibrationerna skulle jag se som största problemet, samt behovet av att se över slitdelar på äldre exemplar. Den var ful redan tidigt 90-tal och inte direkt bättre idag. Ska vara bra billig om den ska vara primärt alternativ, samt resterande tusenlappar kan läggas på underhåll.

F650GS tycker jag du kan avfärda pga:
* Låg, du kommer troligtvis uppleva den som för låg pga din längd. Dakar-versionen är högre.
* Andrahandsvärdet är omotiverat högt sett till vad man får, även om BMW slängt på en del påkostade detaljer i stil med sadeln/ABS.
* Tycker den är lustigt balanserad, 19" fram som lätt spårar, framtung och slö att svara på gas. Jobbig att brottas med på allt annat än bra underlag. Lite pansarvagnskänsla när man tar sig fram.
* Shimsade ventiler samt överlag ganska jobbig att skruva med, alltid något i vägen eller komplicerad BMW-lösning.

Jag har själv en XT660R som jag byggt om en hel del. Som billig allsidig hoj är den bland det bättre man kan hitta i prisklassen. Det är absolut ingen riktig offroad-hoj. Men det är absolut en allsidig hoj för vardag, långfärd och lagom utmanande äventyr utanför asfalten. Största fördelen är att den är billig. Du kan köpa en i reserv istället för en begagnad F800GS. Den har en hel del svagheter i form av: tung som attans (ljuddämparna väger som en mindre häst), kass fjädring, kass frambroms, snålt ställt insprut från fabrik, stort slitage på drivpaket/ryckutjämnare/drevlager, mjukt styre, medioker komfort. Mitt val landade på XT660R som andrahoj för några år sedan, men den råkade senare bli förstahoj för väg när sportpulkan avvecklades. Den ska förhoppningsvis iväg på en 2000 mil/tre månader lång sväng i år. Har tidigare åkt 120-milsresor med den på allt från djupa sandvägar, skogsstigar och motorvägar. Med komfortsits och semestergas kan man köra hur länge som helst, nästan var som helst. Ingen vidare motorvägskomfot, optimal marschhastighet med originaldrevning ligger runt ~100-110km/h. Finns en bra tråd på sporthoj för XT660-ägare, samt forum på xt660.com. Kan bidra med vad som bör kollas, samt åtgärdas, i samband med köp och åtgärder inför långresa. Finns garanterat billigare exemplar av XT660R, den är väldigt vanlig.

http://www.blocket.se/stockholm/Yamaha_XT_660_R_59948714.htm?aw=1
Pruta två tusenlappar, så har du en hoj i originalutförande som knappt är inkörd.


Andra val i samma kategori, men av ganska varierande prisklasser och årsmodeller:
XTZ660
DR650
KLR650
XR600
XL650V
XRV750
XT600
Aprilia Pegaso 650
NX650
KLE500
KTM 640 Adventure/Enduro
G650X
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Jag har två av dessa i garaget och kan ge min synvinkel.

Tack för nyttig input.
Det lutar åt att lägga några tusen extra på en nyare hoj istället för en gammal DR. Ska försöka att komma iväg och provsitta en XT660r i dagarna. Vet du om det skiljer något i storlek mellan 2005-2015 års modell, tänkte svänga förbi Yamaha där det står en ny.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Tack för nyttig input.
Det lutar åt att lägga några tusen extra på en nyare hoj istället för en gammal DR. Ska försöka att komma iväg och provsitta en XT660r i dagarna. Vet du om det skiljer något i storlek mellan 2005-2015 års modell, tänkte svänga förbi Yamaha där det står en ny.

Nix, de är identiska. Skillnaderna mellan 2004-2007 samt 2007-2015 är O2-sensor, ECU-uppdageringar samt minimala saker. Sannolikehent är större att du har problem med ryckighet på låga varv på en äldre, däremot inte nödvändigtvis. Botemedlet är samma oavsett årsmodell. Ta en provkörning hos en handlare på en ny. Modellen är inte problemfri, kan summera vad du ska kolla på om det blir titt på begagnad.

Om du ska köra med passagerare, så bör det vara en minimal sådan. Trångt och segt blir det, inget att rekommendera förutom korta sträckor.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Nix, de är identiska. Skillnaderna mellan 2004-2007 samt 2007-2015 är O2-sensor, ECU-uppdageringar samt minimala saker. Sannolikehent är större att du har problem med ryckighet på låga varv på en äldre, däremot inte nödvändigtvis. Botemedlet är samma oavsett årsmodell. Ta en provkörning hos en handlare på en ny. Modellen är inte problemfri, kan summera vad du ska kolla på om det blir titt på begagnad.

Om du ska köra med passagerare, så bör det vara en minimal sådan. Trångt och segt blir det, inget att rekommendera förutom korta sträckor.

Åter tack
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Ingen verkar ha nämnt XTZ750 Super tenere så då gör väl jag det. Du kan få dem billigt och jag skulle välja den varje dag i veckan före en slö DR 800.

Min är rätt kraftigt moddad nu men det är rätt sjysta hojar redan i originalurförande.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Ingen verkar ha nämnt XTZ750 Super tenere så då gör väl jag det. Du kan få dem billigt och jag skulle välja den varje dag i veckan före en slö DR 800.

Min är rätt kraftigt moddad nu men det är rätt sjysta hojar redan i originalurförande.
Ah, ja den glömde jag helt. Tänker sällan längre än 1-cyl :). Pigga för sin vikt och ålder helt klart.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Mina 5 cent gällande XT660:n då:

Har kört min ca 7000 mil, och fler av dessa utanför asfalten än på den. Som k1322 säger, den funkar till allt. Har dock bytt fjädrar i framgaffeln samt ny bättre stötdämpare bak, vilket gjort en enorm skillnad. Men det är ändå ingen riktig offroadhoj.

Har skaffat mig en TTR600 för det ändamålet, och vill nu när jag har den inte köra en meter utanför asfalten igen med XT:n. Med detta sagt kan jag ändå med varmt hjärta rekommendera XT:n som allroundhoj, till lite av varje (inklusive längre grusturer). Vill man börja gasa ordentligt utanför asfalten får man dock roligare med en lättare och mer ändamålsenlig hoj.
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
I eftermiddag åker jag och tittar på XT660r -05.

Något särskilt jag bör kolla upp förutom allt det vanliga?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
DR650 är i en klass för sig. Finns många cyklar som liknar DR650 men hur många av dessa kan spatsera med att ha tillverkats så gott som oförändrade i 19år. Jaa, DR650 nytillverkas fortfarande för Asien, Australien och Nordamerika. Vilket resulterar i att utbudet på delar är ENORMT! Dessutom finns det ENORMA mängder trim och chassiuppdateringar. Det tycker jag man bör tänka på.

Ren tur att jag kom över en 2009. :tummenupp
 

demo1

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha WR250 supermoto
Kört 20k mil+++ genom allt från turkiet till kosovo till ukraina till italen o.s.v....

Jag har kört flest resor på 1 av 4st africa twins jag haft.
I övrigt har jag tourat en hel del på r1100rt,xl1000v,r1150gs adv,r1200gs.

Jag har just nu en r1200gs och ska sälja den för att köpa min 5;e africa twin. Den är inte snabbast eller vassast offroad orginal utförande men den gör allt SSÅÅÅÅÅ bra.

Men största anledning att byta "ner" mig från en GS är att ha en mc som jag är lite mindre rädd om. Varit flera roliga grusstigar som jag tvekat att köra in på med min fullastade r1200gs.

Det finns mycket man kan göra med africa twin , t.ex. finns färdiga gaffelkronor anpassade för att montera en komplett ktm fron från t.ex. 640 adv eller 990adv.

Det som gör affen så optimal är att den är supertrygg och förutsägbar i alla lägen även fullastad! En ktm640 är självklart mycket vassare offroad när den är ren utan packning men släng på 20-30kg packning,vatten,mat,bränsle bak så ska du se att den hoppar omkring och ålar sig när affen bara glider förbi. Jag vet detta av erfarenhet..

Kart svar, för långfärd om du inte ska köra genom djup sant/lera så finns det ingen anledning att ha mindre än 2 cylindrar. Det finns mycket mer asfalt även genom egypten osv. än grusvägar så det blir 90% asfalt hur du än gör då det är låååånga transportsträckor som ingår i den där resan.

En liten stånka är helt ok utan packning men jag har kört väldigt tuffa resor på en fullastad r1150gs adv och när mindra hojar har varit med och det gick hur bra som helst bara att man tar det lite lungt.

AFRICA TWIN 100%

Om du tvekar på att den skulle vara stor och slö så kan du kolla in mitt klipp =)
https://www.youtube.com/watch?v=0Hil3mBiuCY
Det roliga börjar vid 0,35

Om du är en kapabel förare kan du göra nästan allt en ktm640 kan med en africa twin. +att du slipper ligga på varvstoppet så fort du måste klämma lite motorvägstransport.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top