Valår 2022

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
*Lägger denna direkt i OT2 då jag har på känn att det blir bajskastning*

Allmän tråd om tankar och politik inför valet 2022.
Vad ska man rösta på?
Vad ska man inte rösta på?
Förd retorik kontra faktisk politik?

Fyll på med era åsikter.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kan ju ta lite om hur jag känner;
Det finns i dagsläget INGET riksdagsparti som jag tycker förtjänar min röst.
Jag har aldrig gillat de etablerade riksdagspartierna, men röstat på det parti som jag tyckt varit det minst dåliga alternativet. Tyvärr har detta parti gått åt fel håll i politiken och nu är även detta otänkbart.

Vad fan gör man då?

Att rösta är inte bara en demokratisk rättighet utan också en skyldighet.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kommer å rösta likadant som jag gjort alla år.. Ingen skillnad mot andra år..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Att rösta är inte bara en demokratisk rättighet utan också en skyldighet.
Det där är ju bara en floskel. Det är direkt skadligt om personer utan något intresse för politik eller att rösta blir skyldiga att gå och rösta.

Jag kommer rösta på SD igen. Hoppas jag kan återgå till M när det blåbruna blocket är riktigt etablerat och M positionerat sig tydligare till höger.

Tror dock att mycket ska till för att inte vänstern vinner valet. C har valt sida. Periodaren Maggan verkar vara väldigt populär, sannolikt på grund av att vi haft en utvecklingsstörd nästan svetsutbildad statsminister i sju år. Allt är relativt och allt är bättre än det.

Har en stark förhoppning och tro att MP och L åker ur. Det hade gjort gott.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det där är ju bara en floskel. Det är direkt skadligt om personer utan något intresse för politik eller att rösta blir skyldiga att gå och rösta.

Jag kommer rösta på SD igen. Hoppas jag kan återgå till M när det blåbruna blocket är riktigt etablerat och M positionerat sig tydligare till höger.

Tror dock att mycket ska till för att inte vänstern vinner valet. C har valt sida. Periodaren Maggan verkar vara väldigt populär, sannolikt på grund av att vi haft en utvecklingsstörd nästan svetsutbildad statsminister i sju år. Allt är relativt och allt är bättre än det.

Har en stark förhoppning och tro att MP och L åker ur. Det hade gjort gott.


Tänker precis som du. Kunde lika gärna varit jag som skrev det du sa.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Kan ju ta lite om hur jag känner;
Det finns i dagsläget INGET riksdagsparti som jag tycker förtjänar min röst.
Jag har aldrig gillat de etablerade riksdagspartierna, men röstat på det parti som jag tyckt varit det minst dåliga alternativet. Tyvärr har detta parti gått åt fel håll i politiken och nu är även detta otänkbart.

Vad fan gör man då?

Att rösta är inte bara en demokratisk rättighet utan också en skyldighet.

Man röstar blankt. Man visar sitt deltagande samt att där inte är något parti som passar.
Hade varit lättare om man fick lägga en minusröst istället.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tycker sandlådenivån varit extrem de två förra valen. Var så stort fokus från så många partier på att stänga ute SD. Gillar själv inte SD och deras retorik, men man kan inte ignorera att det är ett av Sveriges tre största partier. Att då i stället samarbeta med en massa småpartier, och låta alldeles för mycket av deras politik styra är ju bara fel. Jag ska nog rösta på Ebba då det är den enda partiledaren jag kan tänka mig ligga med, för då ligger min röst på samma sandlådenivå som de nuvarande partiledarna verkar vara på.

Tror vi behöver ändra lite i svenska valsystemet för att det inte ska bli samma röra igen som det är i regeringen just nu.

Alternativ 1. Höj åldersgränsen för rösträtt till 20år, precis som på bolaget. Är man inte mogen nog att hantera alkohol när man är 18 ska man fan inte vara med och styra ett helt land!

Alternativ 2. Höj riksdagsspärren med 1procentenhet

Alternativ 3. Krav på minst ett års inkomsttagande för rösträtt, med undantag olika handikapp eller sjukskrivning sen innan man är myndig. Tycker inte att folk som inte själv bidragit med pengar ska kunna vara med och bestämma över pengarna jag har bidragit med.

Bonus alternativ. För att öka spänningen, och locka fler till att rösta, får man lägga två röster. En +röst och en -röst. Så man röstar på det partiet man vill ska sitta, och det man absolut inte vill ha. Lite som örådet på Robinson och liknande skit på tv. Då minskar risken att ett hyffsat vettigt parti samarbetar med ett som fullständigt saknar verklighetsförankring.

Jag kommer såklart inte att rösta på den jag vill ligga med. Där finns partier som delar tillräckligt mycket av mina politiska åsikter för att få en röst. Men samtliga partier måste börja tänka till om vem de samarbetar med.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är alldeles för mycket tjafs om vad de olika partierna inte kan tänka sig att göra. Jag vill lägga min röst på någon som vill göra något och kan berätta hur de har tänkt att göra det.
Jag kommer inte lägga min röst på något av de två kristna partierna eller gamla kommunister eller miljöpartister eller på C efter vändningen förra valet.

En partiledare som kan prata rent utan att hoppa över stavelser i ordern eller använda tungrots-R kunde vara trevligt. Hen får gärna prata engelska utan att låta som den svenska kocken i mupparna. Sen skulle man kunna krydda med att ha en ledare som har nån form av statsvetarkompetens och grundläggande ekonomisk förståelse.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag ska rösta på Centermoderaterna OM de får en partiledare som röker pipa och har kurage nog att säga "håll gränsen".
Ja, eller en partiledare som kan säga att vår beredskap är god, och faktiskt talar sanning den här gången också.

Och för dom historielösa som tror att Per-Albin ljög så handlade det inte om vårt något bedagade försvar, utan att vi hade god livsmedelsförsörjning, vi skulle inte riskera ett svältande folk på samma sätt som under första världskriget.

Nu har vi haft problem med allt i 2 år pga en pandemi, och lagom tills den är slut så beror alla problem på kriget i Ukraina. Lite lustigt att just dom försörjer oss med allt från olja till mat, teknik och el...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man har någon sjukdomsinsikt så röstar man på SD.

Alla våra stora samhällsproblem har:
1. SD identifierat först, samt:
2. Övriga sju riksdagspartier:
a) förnekat
b) förlöjligat
c) förvärrat
d) nu erkänt och kommer med plagierade förslag

Premiera inte a-d.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är alldeles för mycket tjafs om vad de olika partierna inte kan tänka sig att göra. Jag vill lägga min röst på någon som vill göra något och kan berätta hur de har tänkt att göra det.
Jag kommer inte lägga min röst på något av de två kristna partierna eller gamla kommunister eller miljöpartister eller på C efter vändningen förra valet.

En partiledare som kan prata rent utan att hoppa över stavelser i ordern eller använda tungrots-R kunde vara trevligt. Hen får gärna prata engelska utan att låta som den svenska kocken i mupparna. Sen skulle man kunna krydda med att ha en ledare som har nån form av statsvetarkompetens och grundläggande ekonomisk förståelse.
Vilka är de två kristna partierna? KD och?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kristna partier = dåligt
Muslimska partier = bra
Var mest nyfiken på vilket det andra kristna partiet kan tänkas vara.

Muslimernas parti får gärna växa en del. Det är röster bort från vänsterblocket. Skulle de bli såpass stora att de har chans till inflytande så skulle ändå partiet braka samman. Inte en chans att ett gäng muslimer kommer kunna samsas. Det blir inbördeskrig och hugga sina egna i ryggen långt innan dess.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Var mest nyfiken på vilket det andra kristna partiet kan tänkas vara.

Muslimernas parti får gärna växa en del. Det är röster bort från vänsterblocket. Skulle de bli såpass stora att de har chans till inflytande så skulle ändå partiet braka samman. Inte en chans att ett gäng muslimer kommer kunna samsas. Det blir inbördeskrig och hugga sina egna i ryggen långt innan dess.
Jag hoppas också på dem, utöver de skäl du anger är det positivt när folk ger sig till känna istället för att låtsas vara intresserad av svenska partier.
Observera att de kan infiltrera vilket parti som helst för att sedan komma ut som islamister, detta har vi sett i nära nog alla partier i sjuklövern nu.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag ska rösta på Centermoderaterna OM de får en partiledare som röker pipa och har kurage nog att säga "håll gränsen".
Mannen som uppfann långbänken och beslutsångest, det enda han var tvärsäker på var att stänga kärnkraften. Centern är ett av de vidrigaste partierna i Sverige som har förstört så mycket. :finger:kulspruta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eftersom att jag har alldeles för stort missnöje med hur samtliga partier i riksdagen skött sig de senaste vändorna så tänker jag även denna gång rösta på det parti utanför riksdagen som verkar ha vettigast manifest. Fan vet vilket det blir den här gången.

Jag vill ha ett parti som står för att skära ner på alla myndigheter, stärka forskning och försvar samt göra det lättare att driva företag, och förenkla skattereglerna. Skolan behöver lämnas ifred av politiker, de har spenderat flera årtienden med att totalt skjuta den i sank, kopiera finland rakt av och låt skiten vara i fred sedan.
Se till att vi bygger en ny kärnreaktor eller två så vi kan försörja oss själva.
Stärk matproduktionen inom rikets gränser.
Där faller ju i princip alla partier i riksdagen bort direkt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hoppar över den här leken med att ta fram vem som ska vara tomte i tomteverkstan men om jag hade röstat så hade min röst fallit på KLP.

Sänk skatterna och avreglera
Radikalt sänkta skatter och mindre byråkrati. Du bestämmer över dina pengar och din egendom. Låt samhället, företagen och ekonomin blomstra!
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top