Vad tror ni om risken/kylan etc. om att köra hem en nyköpt hoj nu?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Förra året pendlande jag till jobbet med vanliga däck ner till -7 som mest. Detta i Göteborg och mestadels på E6an. Det gick alldeles utmärkt, kallt som in i helvete om fingrarna dock med ventilerade sommarhandskar (med tunna fingervantar under). Men så länge det är barmark så är min erfarenhet att det inte är några problem om man kör lugnt. Tog det jävligt varligt i rondeller etc men kom man ut på motorväg var det kolugnt och rätt bra grepp. Att tillägga dock att jag jobbade udda tider så körde i princip bara när det var väldigt tomt på vägarna.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Nä fy fan det är överskattat, körde 7 mil enkel väg ner till kneget i -5 några ggr i våras. Gör jag inte om i brådrasket..
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag vill minnas att det va nån stolle härifrån som köpte en hoj i mellansverige och körde ner till södra sverige (kalmar?) förra vintern. Finns säkert en tråd nånstans?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Använd plasthandskar (engångs) under handskarna. Se till att vara varm och torr om händerna när du tar på dig dem bara. Har själv kört med detta många gånger i kyla. Fungerar utmärkt som extra skydd mot kyla.Handskar engångs.jpg
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Jag körde en Fireblade från Tjörn till Göteborg i -8 grader.

Det var jävligt kallt. Stannade på alla McDonalds på vägen och spolade händerna i varmvatten. Länge.

\m/
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Som flera sagt innan. Kylan inga problem för föraren. Det är väglaget som kan vara lömskt. Jämn rulle inga dumma tester så är du hemma säkert.:yoparty
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag körde 16 mil med en gammal ZX1000 i -10 grader.
Det var lite obehagligt när det var blankis men det gick förvånansvärt bra.

Jag hade otroligt mycket kläder på mig och stannade 2 mil hemifrån och värmde mig på motorn.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Man kan ju hyra släp för småpengar annars.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Då är du säker nu, asfalten är garanterat kall! Bara du säkerställer att det är sommarluft i däcken så är det inga större risker! :tummenupp

EcksacKt! Har man råkat fylla ny luft i hojdäcken nyligen är det till och med säkrare att lasta hojen på släpet med sommarluft även det är odubbat. Bara kolla att man inte fyllt vänsterluft i högerdäcket och vice versa, då drar ju hela släpet snett.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
EcksacKt! Har man råkat fylla ny luft i hojdäcken nyligen är det till och med säkrare att lasta hojen på släpet med sommarluft även det är odubbat. Bara kolla att man inte fyllt vänsterluft i högerdäcket och vice versa, då drar ju hela släpet snett.

Tänk även på att det skall vara dubbat PÅ släpet om du har dubbat på bilen, .har du dubbat till hojen?
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Jag har kört i riktigt pissigt kallt. På sina platser lite isigt. Det är ok. Om du kör ''oinspirerat'', o håller hojen så upprätt det går, o planerar körningen. Håll dig på stora vägar. Asfalten på Småvägar kan glimmra sådär skräckinjagande :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
bra tillfälle att träna rullande böööörnisar och motardsladda !
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
TS; I dag är det tisdag, kör du hoj i dag ?

Jag körde i går, det var blött men inte kallt, - körde fulldubbat :yoparty
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Konstigt, det var var piglördag i morse i Bromma? :rolleyes:
Hackade fram bilen ur ett massivt isblock.
Insåg när jag var klart att det var tunnelbana jag skulle åka.

Skall hacka fram hojen i morgon fredag.
Om jag nu kan komma ihåg vars jag ställden? :va

Man vill ju inte hacka fram något onödigt,
som typ lekstugan eller snösläden.

Och som vanligt ursäkta för ot´n, men det är ju faktiskt januari. :fakta

:hej

/e
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top