Vad skulle du göra med 237 mille?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
För sent, sålt på sidan 1:

Bjuda över?

Behövs ju inte. Pelle löser ju problemet åt mig så då har jag 237 miljoner över. Kan ju bjussa Pelle på en öl som tack :D.

Bada i sedlar vore kanske spännande? Tvättat rent dem från all smuts först.
Jag hade försökt börja lägga upp en ekonomisk plan för livet i vart fall.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skulle bygga ett gigantiskt garage med tillhörande hus. Sedan fylla garaget med allt vad maskiner och verktyg heter. Dagarna skulle spenderas med att bara bygga balla grejer utan budget! Skulle också köpa kåk vid ringen, ha bilar och hojar där så man bara kan flyga ned. Det skulle vara smidigt.

Jag hade sagt upp mig från jobbet och köpt ett hus med strandtomt vid havet. Plus en stridsbåt 90 att ha vid bryggan. Och några roliga hojar naturligtvis.

Investerat 100milj på något vettigt ställe, avkastningen på det motsvarar ungefär 4 heltidstjänster plus återinvestering i kapitalet för att hänga med inflationen.

Flyttat till större hus med stoort garage.
Köpt 2-3 hojar till.
Gett bilarna jag har till nån som behöver dem och köpt lite roligare.
Köpt ett sommarställe i skärgården.
Resa en hel del.

För att ändå behålla vardagen och göra det jag vill så hade jag ändå fortsatt jobba fast förmodligen i egen regi just för att kunna bestämma vardagen lite mer själv.

Ja ni grabbar, ni har förstått det här. Exakt såhär skulle jag också vilja ha det.

Först och främst får man bygga sig ett garage i storlek med en mässhall. Sedan behöver man nog hjälp med att lägga upp strategin för allt man vill köpa. Och kanske lite tankearbete för hur layouten ska se ut; Bilavdelning, hojavd, fyrhjulingar, crosscarts och massor med radiostyrda prylar.

Och sen skulle nog jag bygga en riktig studio med alla instrument man behöver. Helikopterplattan får väl bli på taket.

Skulle man verkligen hinna leka med allt? Klart är iaf att jobbet inte har högsta prioritet!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja ni grabbar, ni har förstått det här. Exakt såhär skulle jag också vilja ha det.

Först och främst får man bygga sig ett garage i storlek med en mässhall. Sedan behöver man nog hjälp med att lägga upp strategin för allt man vill köpa. Och kanske lite tankearbete för hur layouten ska se ut; Bilavdelning, hojavd, fyrhjulingar, crosscarts och massor med radiostyrda prylar.

Och sen skulle nog jag bygga en riktig studio med alla instrument man behöver. Helikopterplattan får väl bli på taket.

Skulle man verkligen hinna leka med allt? Klart är iaf att jobbet inte har högsta prioritet!

237 miljoner är väldigt mycket pengar. Ska man dock bygga en mässhall för att få plats med allt och börja räkna på driften i närheten av en mellanstor stad lär man inse att kapitalet snabbt kommer att urholkas. Då har man inte ens börjat köpa in samlingen fordon och räknat på kostnaderna för att underhålla den. Vill man sedan leva ett gott liv i övrigt då är 200+ miljoner inte så mycket pengar när allt kommer omkring. Inte om man låser in kapitalet där de inte ger någon löpande avkastning. En samling bilar ger ingen avkastning och det ger inte mässhallen heller om man nu inte fortlöpande säljer och köper fordon med vinst och har intäkter från besökare. Finns en del som försökt här i Sverige med blandad succé.

Man hade kunnat köpa en hangar i närheten av ett nedlagt militärflygfält. Finns gott om sådana utspridda i landet. Nu tänker jag inte på nedlagda flottiljer utan fält ute på landsbygden som använts till övning. När militärens arrende går ut tillfaller byggnaden markägaren som jag förstått det. Lite eftersatt underhåll, men det hade nog inte kostat särskilt mycket att rusta upp en eller ett par stycken sådana. Många av dem kommer nog att jämnas med marken eller bara fortsätta förfalla. Har man turen att bo i närheten av en sådan anläggning hade jag nog föredragit att ha en samling där framför att ha den i ett industriområde i utkanten av en stad med massor med tråkiga trafikleder. Hur skönt vore det inte att ha flera mil av öde vägar som slingrar sig genom ett vackert landskap där man kan sträcka ut sin 288 GTO en tidig morgon?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle nog ta en halvdag ledigt och fira litet... :) Och sen en lång sovmorgon. Skämt åsido, skulle kunna tänka mig att jobba några dagar i veckan för att få tiden att gå. Med vad vet jag inte.

En sak är säker. Jag skulle inte skänka bort en enda jävla spänn till någon. Närmaste familjen skulle jag kunna tänka mig att köpa en bil till eller nåt annat de behöver som de inte har råd med. Men aldrig ge bort pengar.
 

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Gett ett gäng miljoner till morsan, farsan och syrran. Sen köpt en fet lägenhet i stan. Byggt en ny maskinhall med alla vektyg och maskiner och fyllt med drömbilar, hojar och båtar. ALLT som är roligt med motor.

Varit med i Gumball 3000 och åkt på alla banträffar i Sverige och på ringen såklart.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Svårt, har jag tittat på blocket hela kvällen men hittar inget mer jag behöver..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Betala av kåken och bygga ett större garage, byta ut rosthögarna till bruksbilar och sätta av ett hyfsat sparkonto till oss själva och barnen. Sen vete fan, skulle nog sprida ut resten bland nära och kära. Det finns inget jag behöver som jag inte redan har.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
237 miljoner är väldigt mycket pengar. Ska man dock bygga en mässhall för att få plats med allt och börja räkna på driften i närheten av en mellanstor stad lär man inse att kapitalet snabbt kommer att urholkas. Då har man inte ens börjat köpa in samlingen fordon och räknat på kostnaderna för att underhålla den. Vill man sedan leva ett gott liv i övrigt då är 200+ miljoner inte så mycket pengar när allt kommer omkring. Inte om man låser in kapitalet där de inte ger någon löpande avkastning. En samling bilar ger ingen avkastning och det ger inte mässhallen heller om man nu inte fortlöpande säljer och köper fordon med vinst och har intäkter från besökare. Finns en del som försökt här i Sverige med blandad succé.

Man hade kunnat köpa en hangar i närheten av ett nedlagt militärflygfält. Finns gott om sådana utspridda i landet. Nu tänker jag inte på nedlagda flottiljer utan fält ute på landsbygden som använts till övning. När militärens arrende går ut tillfaller byggnaden markägaren som jag förstått det. Lite eftersatt underhåll, men det hade nog inte kostat särskilt mycket att rusta upp en eller ett par stycken sådana. Många av dem kommer nog att jämnas med marken eller bara fortsätta förfalla. Har man turen att bo i närheten av en sådan anläggning hade jag nog föredragit att ha en samling där framför att ha den i ett industriområde i utkanten av en stad med massor med tråkiga trafikleder. Hur skönt vore det inte att ha flera mil av öde vägar som slingrar sig genom ett vackert landskap där man kan sträcka ut sin 288 GTO en tidig morgon?

Du hade väl inte behövt ta ned mig riktigt så bryskt på jorden? ;)

Nä, det går nog åt ännu större vinstpengar då, men kul att fantisera. Men skulle man plocka åt sig "en sån, å en sån..." av allt man tyckte var kul så räcker inte ens Svenska Mässan till.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag hade köpt en sån här bara för att det är så jäkla galet annorlunda.

tesi_3d_580.jpg
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top