Vad skall jag täta avgassystemet (rören) med?

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Där ett rör överlappar det andra, helsystemet är uppbyggt i mindre delar och jag vill vara säker på att det håller tätt.

Finns det någon pasta eller något jag kan använda mig av? Kopparpasta kanske?
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Muggen skrev:
Där ett rör överlappar det andra, helsystemet är uppbyggt i mindre delar och jag vill vara säker på att det håller tätt.

Finns det någon pasta eller något jag kan använda mig av? Kopparpasta kanske?

Kopparpasta kanske funkar, men det är kladdigt alltid, väl? Och fult om det syns...
Meken som fixade med mitt avgasrör på min förra hoj använde sig utav någon slags tejp, som han uttryckte det. Det var en genomskinlig klet som liknade silikon eller nån annan typ utan gummi. Funkade skitbra. Och syntes inte alls. Det stelnade, och konstistensen blev som... halvtorkat tuggummi, ungefär. Vet inte annars hur jag ska beskriva det! :)
 

Freedom

Guest
Muggen skrev:
Där ett rör överlappar det andra, helsystemet är uppbyggt i mindre delar och jag vill vara säker på att det håller tätt.

Finns det någon pasta eller något jag kan använda mig av? Kopparpasta kanske?
Om du vill ha tätt så kan du ta och köpa monteringspasta för avgassystem som finns på macken, nackdel är att det kan vara lite bökit och få isär prylarna efteråt.
 

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Kan du inte linda med avgasbandage? eller det kanske används av något annat skäl.. :va
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Vill du vara säker på att få det tätt ska du använda Holts firegum monteringspasta. Tätt å tajt som sjutton men ett rent helvete att få isär!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Perskan skrev:
Vill du vara säker på att få det tätt ska du använda Holts firegum monteringspasta. Tätt å tajt som sjutton men ett rent helvete att få isär!

Trådkap!

Hur blir det i konsistensen när det torkat ?
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tack för alla svar,

kom o tänka på en sak dock, kan det inte vara så att det lilla glappet som finns?, när man har avgasystem uppdelade i olika "sektioner". Att materialet expanderar när det blir varmt och tätar på så vis?

Det är inte så att jag sett/hört att det läcker någonstans, men jag vill vara på säkra sidan iom att mc'n skall bänkas inom kort :va
 

granen

MEDLEM
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Västervik
Hoj
RF 600R, Honda CR
Muggen skrev:
Tack för alla svar,

kom o tänka på en sak dock, kan det inte vara så att det lilla glappet som finns?, när man har avgasystem uppdelade i olika "sektioner". Att materialet expanderar när det blir varmt och tätar på så vis?

Det är inte så att jag sett/hört att det läcker någonstans, men jag vill vara på säkra sidan iom att mc'n skall bänkas inom kort :va

Allt som blir varmt expanderar ju i så fall, så om den överlappande delen blir större, kan du ju ändå inte vara säker på att det håller tätt?
 

Perskan

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha XT660R-05, Suzuki DR600-87
Muggen skrev:
Tack för alla svar,

kom o tänka på en sak dock, kan det inte vara så att det lilla glappet som finns?, när man har avgasystem uppdelade i olika "sektioner". Att materialet expanderar när det blir varmt och tätar på så vis?

Det är inte så att jag sett/hört att det läcker någonstans, men jag vill vara på säkra sidan iom att mc'n skall bänkas inom kort :va

Jag skulle våga testa utan pasta, brukar sitta hårt ändå om man trycker ihop dom ordentligt.
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
är det inte tätt i skarven, klipp till en remsa av en aluminium burk och lägg som 'packning' runt röret.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det mest hållbara borde ju var att kona upp innerröre,dvs slå i något koniskt som vidgar röret som skall gå innuti ,bör dock göras med både värme och känsla skulle jag tro,då det är svårt att få ihop det om det skulle bli för stort.
 
Gick med
9 Mar 2003
Ort
.......
Hoj
..........
Högtemp siliconer rekomendaras oftas av tillverkarna av avgassystem.
Är viktigt att systemet är tätt vid bänkning annars för du inte rätt avgasvärde.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7

Swede 1000R

Ny medlem
Gick med
10 May 2003
Ort
Kosmos
Hoj
Ducati 749s 2004
Hej.
Har sett en del som rekomenderar den här produkten för att täta skarvar i avgassystem, påstås klara ca 370 grader.
Problemet är att jag inte hittat nånstans där dom säljer det.
Kanske nån annan som vet?
 

Bifogat

  • ltite81878_s_.jpg
    ltite81878_s_.jpg
    11 KB · Visningar: 310
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top