Vad ska jag köpa?

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Jaha, fundrar på en KTM (när jag fått S3:an såld...), men det finns ju ett gäng modeller så nu vänder jag mig till er motardexperter :Bugar och undrar vilken modell jag bör välja.

Det kommer att bli mest asfalt, pendling, lite långfärd, lite grus, kanske bakhjul :näsblod... Jag gillar inte att meka själv och föredrar serviceintervaller på 100 000 mil ..:trött.

Finns en sån KTM? 640? 660? 950? Hjälp!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Alla tre funkar, likaså 625... Allt hänger på bekvämlighet, motorstyrka, vikt på hojen osv. Det allra bästa är att klämma och provköra för att få en egen uppfattning om skillnaderna och vad man passar bäst den egna körstilen och behoven.
 

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Tack för svar! Jag har bara för mig att vissa KTM-modeller är renodlade tävlingshojar med krav på service efter bara några timmars körning.

Jag siktar i princip på en gatuhoj med normala serviceintervaller på 500-1000 mil.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack för svar! Jag har bara för mig att vissa KTM-modeller är renodlade tävlingshojar med krav på service efter bara några timmars körning.

Jag siktar i princip på en gatuhoj med normala serviceintervaller på 500-1000 mil.


Då får du sikta på minst en -04 oavsett 625/640/660 då de fick lite mer oljevolym. Vet inte om det var från -05 de hade 500mila intervall??

Du kan få hur många olika svar som helst här, bättre åka till en handlare som ev har iallafall två av de olika modellerna av KTM du söker. 660 är inte en renodlad tävlingshoj om du kanske trodde det. Håller du dig till LC4 så klarar du dig rätt bra med de olika service intervallerna!
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
660 om du orkar kicka. Kicka i sig är inte jobbigt, när du har lärt dig så går hojen igång på första eller andra kicken.

Oljebytet som ska göras vid 250 mil går på en kvart och lite skitiga fingrar.
I snitt kanske man hinner med 2-3 oljebyten på en normalsommar.
Ventiljustering vid 500 mil kan du låta en verkstad göra. Kostnad max en femhundring...

Vill du dock ha elstart så skulle jag rekommendera 625 framför 640 alla dagar i veckan.
 

Verniax

Också bilist
Gick med
16 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Såld: S3 -05 Nu: Xmoto -07
Well, hehe, tack för era svar. Nya 690... visst, när fendrarna på sidan försvinner till fördel för riktiga pipor...:) Djesus vem har stylat den?

Börjar luta åt en 640 LC4 SM beggad med shysst ljud. Varför har 640 40 kw medan 625 och 660 SMC "bara" 21 kw?

..Jaja, därför att de är byggda så! Hursomhelst, tack för era svar och ert tålamod :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Well, hehe, tack för era svar. Nya 690... visst, när fendrarna på sidan försvinner till fördel för riktiga pipor...:) Djesus vem har stylat den?

Börjar luta åt en 640 LC4 SM beggad med shysst ljud. Varför har 640 40 kw medan 625 och 660 SMC "bara" 21 kw?

..Jaja, därför att de är byggda så! Hursomhelst, tack för era svar och ert tålamod :tummenupp

Nja tror de högre effektuttagen som kräver de olika buller & effektstrypningarna.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Go 950!

Jag satt i ungefär samma stol som dig. Vill egentligen ha typ 660 för at ha max bus, och at kunna krascha lite då och då med en skön kommentar en tejprulle som resultat.

Provkörde 950n och blev kär. Mkt mer motor, mkt skönare om långresa, 750-milsintervaller, går på ett valfritt hjul när du vill det och är egentligen bara sämre (dyrare) när du kraschar. Det som sätter stopp för pendlarhastigheten är fartvinden, inget annat. Det enda man "behöver" göra är att erkänna nån avgasjox i förgasaren mot en chimssats (typ 500 pix) och dreva ner ett snäpp så har du en sjuukt kul hoj.

Do it!
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Jaha, fundrar på en KTM (när jag fått S3:an såld...), men det finns ju ett gäng modeller så nu vänder jag mig till er motardexperter :Bugar och undrar vilken modell jag bör välja.

Det kommer att bli mest asfalt, pendling, lite långfärd, lite grus, kanske bakhjul :näsblod... Jag gillar inte att meka själv och föredrar serviceintervaller på 100 000 mil ..:trött.

Finns en sån KTM? 640? 660? 950? Hjälp!

Ktm 625 alt honda xr650 el yamaha ttr 600, väldigt lite service på dessa maskiner (generellt sett i alla fall) där ktm:en nog är vassast effekt/viktmässigt. Nackdelen är väl alla vibrationerna vad jag vet.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Top