Vad ska ett skinnställ tåla?

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Har ett helställ som jag brukar använda när jag kör bana.
Den 7e juni var vädret bra och det kändes jobbigt att lasta släpet så jag körde dom 23 mil till Anderstorp på hojen för att deltaga på kvällskörningen. Jag och polaren körde tillsammans upp till A-torp och vi stannade och käkade på vägen, därför tog jag inte mitt helställ. (Lite bökigare på restaurang och fik).
Jag körde i stället i mitt delade Alpinestars-ställ, jag tänkte att i dag kör jag lite lugnare, jo, jo..

På andra passet gör jag en low sider i ca 140 km/h, glider från apex snett över banan och börjar tumla i gräset. Både jag och hojen klarar oss relativt bra. Det som däremot skrämmer mig är att skinnet på byxorna (A-stars track pant) Nästan slipades bort helt på höften. Jag vet ej exakt hur långt jag kasade på asfalten, från apex och ca 45 grader tvärs över banan.
Hur hade byxorna sett ut om jag vurpat i början på en bromsning från + 200 km/h, och glidit betydligt längre sträcka på asfalten?
Jag har sett de som vurpat i högre fart och kasat på asfalten till dess att de stannat, och då har skinnstället varit betydligt helare än vad mitt skinställ blev.
Skulle ni välja Alpine stars track pant den dagen ni vurpar??
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    46.4 KB · Visningar: 203
  • 2.JPG
    2.JPG
    134.3 KB · Visningar: 249

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det verkar va lite hipp som happ det där, ibland håller det ibland inte. Det gäller allt från 20000 kr-ställ till 4000 kr-ställ.
 

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/på ön mitt i stan
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Det beror på kvaliteén i skinnet. Vissa år får A-star tag i det bästa och mest hållbara skinnet på marknaden. Nästa år får Deinese det... Olika från år till år. Det är vad jag har hört från AE-tech, och de har ju lite koll..

/Carin
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Det är ju relativt mycket sömmar där det gått hål, det har garanterat inverkan.
Sedan är ju skinn inte ett serieproducerat matrial som håller si och så bra. Oavsett om skinnet är av god kvalite så lär det hålla olika bra.
Fick du inga skrapsår så har ju skinnet gjort vad det skulle.
//Tobbe
EDIT: Där det gått hål i jackan syns det ju tydligt att det blivit ett skarpt veck, det håller inget skinn för. :EDIT
 
Last edited:

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Representant från svenska importören Grahns tycker att det är helt normalt att det går hål så som bilderna visar. Han påstår även att trackpant är sydda i skinn som är minst 1,4 mm tjockt, Representanter från tyska importören dementerar dock detta och säger att alla Jacka/byxa som säljs var för sig (bla. track pant) är sydda i 1,2mm skin. Däremot enligt samma tysk så är alla helställ samt tvådelade ställ sydda i minst 1,4 mm skin.
Vad som inte syns på bilderna är att det skrapade skinnet mellan hålen är mycket tunt ca 0,5 mm, hade jag kasat några meter till så hade höften och skinkan varit helt blottlagda.

Mitt Helställ Spyke 4Race känns mycket kraftigare och starkare, men hur mycket den känslan är värd vet jag inte, och jag hoppas slippa att få reda på det den hårda vägen.

Hur som helst kommer jag inte att köra i Alpine Stars Track Pant fler gånger.
 

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Märsön
Hoj
Fireblade
Jag tänkte vända lite på steken.
Min fråga till dig blir; gjorde du dig illa eller skyddade stället dig som det skulle?

När jag fick framhjulssläpp förra året gick mitt skinnställ sönder i två sömmar (ca 20cm) ungefär över höft/sida, plus att det gick hål rakt igenom det. Visst blev jag blåslagen, men jag anser att skinnstället skötte sitt jobb så jag lämnade in det till lokale skräddaren på lagning och översyn av sömmar. :)

I samma vurpa bröt jag vänster nyckelben och revben. Förmodligen är det armbågsskyddet i skinnstället som skapat fraktur på mina revben, men hellre det än en trasig armbåge, eller?

Det är väl bättre att skinnstället skadas än du? Då visar det iaf att det gjort sitt jobb, sen om du väljer att laga det eller kassera det är ju upp till dig.:tummenupp

Och ja, jag skulle nog faktiskt välja samma märke igen, som jag hade vid vurpan. :)
 

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
R1 06 & R6 00
Anneli skrev:
2513182 Jag tänkte vända lite på steken.
Min fråga till dig blir; gjorde du dig illa eller skyddade stället dig som det skulle?

När jag fick framhjulssläpp förra året gick mitt skinnställ sönder i två sömmar (ca 20cm) ungefär över höft/sida, plus att det gick hål rakt igenom det. Visst blev jag blåslagen, men jag anser att skinnstället skötte sitt jobb så jag lämnade in det till lokale skräddaren på lagning och översyn av sömmar. :)

I samma vurpa bröt jag vänster nyckelben och revben. Förmodligen är det armbågsskyddet i skinnstället som skapat fraktur på mina revben, men hellre det än en trasig armbåge, eller?

Det är väl bättre att skinnstället skadas än du? Då visar det iaf att det gjort sitt jobb, sen om du väljer att laga det eller kassera det är ju upp till dig.:tummenupp

Och ja, jag skulle nog faktiskt välja samma märke igen, som jag hade vid vurpan. :)



Du har helt rätt i att skinnstället gjorde sitt jobb, den ”enda” skadan jag fick var muskelbristning/blödning i stora ryggsträckarmuskeln. Och det kunde inte skinnstället påverka. Självklart är det bättre att skinnstället går sönder än att jag skadas.:)

Det som jag inte är nöjd med är att det gick så mycket hål trotts den relativt korta glidsträckan på asfalt. Hade jag vurpat så att jag glidit på asfalten till dess att jag stannat så hade hela höften och skinkan varit blottlagda, det tycker jag är skrämmande.

Jag har sett en som vurpat i början på bromsningen efter långrakan på A-torp.
Han kasade på höft & armbåge i betydligt högre fart & mycket längre sträcka än vad jag gjorde. Hans skinnställ klarade sig bättre än mitt.

Anledningen till att jag inte vill köra med Alpine Stars Track pant fler gånger är att jag personligen inte litar på dom. Jag har sett skinnställ som håller betydligt bättre, och jag värderar min egen hälsa högt. Därför är mitt personliga val att byta modell.:)

Stället är sedan länge ersatt av ett annat.:tummenupp
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Jag har väll sett ca 200-300 vurpor och kan säga att det ganska ofta går hål i ställen om man glider bara 15-20 m på asfalten. Om det bara går hål på skinnet är det ju inte så farligt då det finns skydd och foder innanför som skyddar fortfarande. De gångerna det blivit stora sår är om stället spricker i nån sömm eller om man fastnar i hojen och sliter sönder stället, oftast i sömmarna då med.

Jag håller med föregående talare och tycker att stället skyddat tillräckligt bra om du inte är skadad. Det kanske svider lite i plånboken att laga eller köpa nytt ställ men det är inget jämfört med hur mycket skrapsår svider!
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top