Vad körde ni för moppe?

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Zundapp KS50 med Zundapp KS100 motor, över hundra i uppförsbackar med passagerare.
Blev jagad av polisen så många gånger, när polisen skaffade en offroad hoj sålde jag moppen.
 

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
56:a Huskvarna mattsvart med aphäng sen när jag blev 15 fick jag en puch dakota osäker på årsmodell men senare modell va de iallfall..
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Derbi Senda R från -99
Gick som en skollad efter lite lätt meckande! :crash men så tyst att ingen kunde ana något. :hihi
Snabbast i plugget och kung på moppeparkeringen vill jag minnas. :yoparty
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Yamaha SS, vill minnas att det var en 76:a men inte helt säker.
Har den kvar faktiskt hos farsan.

Yamaha SS.jpg
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag skulle köpt en gammal Zundapp KS 50, men den blev snodd strax innan köpet
Eftersom jag egentligen tyckte moppar var meningslösa, så köpte jag en trampcykel i stället.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
HONDA X8R ROSSI givetvis. Kunde ju inte ha någon Suris som biaggi på moppen;)
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Tidig Puch Dakota med rejsväxlat.
Zündapp KS50 med 65cc, fick dock aldrig start på den.
Puch Florida, gratismoppe utan förgasare som såldes vidare rätt kvickt.

Dessa tre ångrar jag att jag sålde.
Sen blev det Yamaha DT50 med den vätskekylda Minarelli AM6 motorn. trimmades med vassare tändningsbox och ett Kundo helsystem. Smattrade bra. Alla hörde mig inkl. ordningsmakten..
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Yamaha Yankee med femhalva. Lät som fan och toppade näästan 80.
 

Bifogat

  • yamaha_yankee2.jpg
    yamaha_yankee2.jpg
    55.6 KB · Visningar: 1,101

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Bultaco Astro, den var najs! :banana

bultaco-astro-01.jpg
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Monarped med 5-halva
bill_0.jpg

Inte min/jag på bilden
Tröttnade vid 12 år, Blev Husqvarna 250 istället :)
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Köpte en Yamaha Chappy när jag var tretton som renoverades, nya skärmar, blinkers och lite ny färg.
Kunde givetvis inte vänta tills jag var femton utan körde lite hemma på gatan, sen lite i kvarteret och när jag fyllde fjorton hade jag övergett cykeln helt. Ungefär samtidigt så kom jag fram till att det vore nog trevligt med lite bättre fartresurser så pluggen knackades ur.
När jag hade fyllt femton så fick jag en ny Honda MT50 svart och gul, måste ju ha moped med koppling.
Kördes original tills jag fick låna en femhalva av en kompis som skar tre minuter efter att vi hade monterat den, kolven hade visst hamnat bak och fram(pilen syntes inte under sotet och vi hade ingen koll).
Betalade sura pengar för det raset och sparade ihop pengar till ett 70cc kit med nya reeds och 16mm insugsplatta.
Körde med det trimmet i lite mer än ett år utan problem tills polisen bestämde sig för att dom gärna ville kolla mig.
Smet och körde hem och återställde till original.
Tyvärr blev den stulen 1992 annars hade den nog stått på vinden tillsammans med chappyn.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Hade en Furia -01. Det som var roligt med den var att den hade ett drev på ~50 kuggar bak, vilket gav den rejelt med axeleration och kraft. Trots detta toppade den 80 km/h så det var inga problem att hänga med polarna :banana

Sjukt roliga minnen från den tiden. Det var dessa minnen som bland att fick mig på tankarna att skaffa hoj.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En blå Puch Dakota från -78 :yoparty

Bytte gasvajer sju gånger under ett halvt år så till slut så gasade jag med en polygrip greppades vajerstumpen, och ändå gick det att köra på bakhjulet, med fötterna släpandes längs marken :rofl

Oh the memories :kär
 

dyrken

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Vårgårda
Hoj
BMW M1000R 2023, Honda Monkey 2022, BMW S1000R 2018, Yamaha XJR1300 2011, KTM 990 Super Duke 2007, Kawasaki KLE500 1992
Sjukt roliga minnen från den tiden. Det var dessa minnen som bland att fick mig på tankarna att skaffa hoj.

Tror att vi är ganska många som kommit in i detta intresse via den vägen :tummenupp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Puch Dakota 3000.

dakota3000_pj12.jpg


Köpte den av en tjej när jag var 13. Sålde den samma dag jag fyllde 15. Ca 5 år senare när jag bodde i Malmö köpte jag en gammal rostig Monark med en Sachs-motor för 150 spänn. Köpte en hjälm för 450..... :lol :rofl
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag kommer ihåg när hjälmlagen kom 1978. Guuud va töntigt tyckte alla då :3freak. Idag är det lika naturligt som med bilbälte och rökfritt på krogen.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
En svart Yamaha DT50R-93 med 60cc, 16,5mm förgasare med öppet filter och trimkrök+dämpare.
Kommer ihåg att den var stor i jämförelse med polarnas dt50mx och mt5, men å andra sidan minns jag den som riktigt trevlig att (på den tiden) åka fort med :)

Skivbromsen fram var ju häftigt som fan, såpass häftigt att det slutade i ett par vurpor med låst framhjul på blöt asfalt :yoparty

Sen hade/har jag en Mustang Cobra från -77 efter farsan, fantastisk skapelse som används alldeles för sällan.. :)
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
började med en Zündapp KS 50 med 70cc och 17,5 fugge när jag var 12. Efter den vart det en Yamaha FS1 med 65cc och 16,5 fugge som jag körde tills det vart roligare att köra 125cc :)
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top