Senast jag såg en annorlunda klädsel var när jag körde igenom Skånska Osby för några dagar sedan och mötte en blå Blackbird vars förare och kvinliga passagerare färdades i bara t-shirt och kortbyxor med gympaskor.Det var ta mig f_n en sorglig syn att se.
Jag kör i T-shirt, ryggplatta och jeans eller jeansskjorts och vanliga sneakers.
Under förutsättning att man skall äta glass då. Godtar ni inte mitt klädval? fak jo.
Frågade en MC polis i Spanien varför de bara har kortärmad skjorta på överkroppen när de är ute och kör. Han förklarade att om de skulle åka omkring i mc jacka så blir man trött och ofokuserad och kan drabbas av värmeslag, då är det bättre att åka i kortärmad skjorta. Iof. så pratar vi annan värme i Spanien som kan bli upp mot 40 grader varmt, vete fan om jag skulle sätta mig på hojen i 40 graders värme.
Åk som ni vill så länge det känns bra, jag dömer ingen kan själv ta en sväng i Jeans och Hoodie.
Vi utgår väl ifrån att du kommer att gilla dina skrubbsår och ärr? Eller?
sɐəɹpuɐ;6037899 skrev:Det är lite intressant den här besattheten av just helställ i skinn som den enda möjliga MC-klädseln och det som är skillnaden mellan att livet och döden som finns här på Sporthoj.
Om man ser vad Folksam har att säga om MC-säkerhet är det två saker de tar upp som klart minskar antalet olyckor och mildrar utgången av dessa: hastighet och ABS-bromsar. Trafikverket har dessa två som de två första punkterna och kompletterar med synlighet och beteende som det man kan påverka själv. IF pratar nästan bara om beteende. Trafikverket har en strategi där en massa aktörer varit inblandade, SMC, Polisen och så vidare, där man pratar om riskfaktorer (sidan 19). Där nämns "ej hjälm", "alkoholpåverkad", "inget mc-körkort" och "hastighet mycket över".
Somliga av de här sakerna ses som oacceptabla också här, främst avsaknad av hjälm, avsaknad av mc-kort och alkoholpåverkan. Andra, som att köra alldeles för fort eller på en hoj utan ABS ses som alldeles naturligt eller möjligen en kalkylerad risk.
Ingenstans i de mer underbyggda dokument jag hittat nämns kevlarjeans istället för helställ i känguru eller ej CE-märkt ryggskydd som riskfaktorer alls. Inte ens shorts och flipflops tas upp som nära döden-upplevelser. Folksam skriver till och med "det saknas studier som visar någon stor minskning av allvarliga ryggskador där ryggskydd använts", men de rekommenderar att man använder handskar. De skriver däremot saker som "motorcyklister med ABS löper hela 65% lägre risk för svåra bestående skador. En annan ny studie från USA visar på mer än 30 procents minskning av antalet dödsolyckor med ABS." och "Studier från Trafikverket visar att minst 15 motorcyklister skulle ha räddats varje år om de hade hållit hastighetsgränsen".
Tror jag att bra skyddsutrustning gör skillnad? Ja, det tror jag. Tror jag att den är mycket mindre än ABS-bromsar eller hastighetsanpassning? Ja, och jag förefaller ha stöd för den åsikten. Använder jag skyddsutrustning ändå? Ja (även om jag ibland inte orkar byta till kevlarjeans för en kort tur i stan). Blir jag upprörd om någon annan åker i badbrallor och tisha? Nej.
Rapport från Marocko: Dag 1
Vi bekantar oss med lokalin... |
|
Godmorgon från Erfoud! | |
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP
Sandy kör XSR 900 GP All... |
|
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!
Yamahas fabriksteam i Rally... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!
Årets BikeDagar har precis ... |
|
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat
Screenshot Biljettförsäl... |
|
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024
Nu är ägare av Husqvarna No... |
|
Peter kör nya Svartpilen 801
Bara några kilometer från a... |
|
En helt ny Husqvarna!
Bara några kilometer från a... |