Vad har skett?

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Tjena!
Jag undrar egentligen vad som kan ha skett så att tändstiften på min moped ser ut som följande:
IMG_6213.jpeg

Jag förstår självklart att det ser hemskt ut men undrar vad orsaken kan vara? Mitt huvudmunstycke är storlek 105 på en 16mm förgasare. Det enda trimmet jag har är ett trimmrör — så 105 bör nästan vara lite för stort tillochmed. Luftskruven har jag även ställt in och moppen går egentligen alldeles felfri. Så därmed undrar jag dessutom hur jag fortfarande inte får den ”oboy-bruna” nyansen på stiftet; jag kan omöjligen behöva gå upp i munstyckesstorlek?

Utöver det undrar jag framför allt varför en bit av insulatorn har vittrat av? Jag har rätt stift, rätt bensin + oljeblandning, och moppen misständer inte.
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
Mitt tips är byt tändstift, och nästa gång du är ute och kör prova dra på choken när du vrider fullt går den bättre då är det tydligt att du bör gå upp i huvudmunstycke, börjar den bluddra aka fyrtakta så ligger du nog rätt bra just nu. För längesen när jag körde moped så hörde man om polare som körde någon drac med endast dragen plugg med 105 i munstycke så det bör inte vara i ögonfallade stort som du påstår.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det där ser ut att ha gått duktigt varmt. Personligen hade jag gått på en fetare blandning, och ev ett stift med annat värmetal.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tjuvluft? Om nu huvudmunstycket är "för stort på pappret" så kan man ju kanske misstänka tjuvluft runt insug, cylinderfot eller packboxarna på vevaxeln.
 

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Mitt tips är byt tändstift, och nästa gång du är ute och kör prova dra på choken när du vrider fullt går den bättre då är det tydligt att du bör gå upp i huvudmunstycke, börjar den bluddra aka fyrtakta så ligger du nog rätt bra just nu. För längesen när jag körde moped så hörde man om polare som körde någon drac med endast dragen plugg med 105 i munstycke så det bör inte vara i ögonfallade stort som du påstår.
Jag hör vad du säger. Men jag känner knappt någon som kör större än 100 i storlek, de flesta kör mer typ 98. Moppen börjar bluddra så fort jag drar in lite på choken. Storlek 105 bluddrade en del i somras — och nu när det är kyligare går den mer som den bör.
 

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Det där ser ut att ha gått duktigt varmt. Personligen hade jag gått på en fetare blandning, och ev ett stift med annat värmetal.
Aa jo, känns bara udda att behöva köra med annat värmetal när jag fortfarande kör med originalcylindern. Som sagt endast bytt rör, har aldrig hört att någon behövt byta värmetal för det. Men isf, ska jag gå ner i värmetal?
 

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Tjuvluft? Om nu huvudmunstycket är "för stort på pappret" så kan man ju kanske misstänka tjuvluft runt insug, cylinderfot eller packboxarna på vevaxeln.
Anade detsamma, men blocket och allt annat är orört sedan fabrik. Isf är det lite tjuvluft i insuget. Men undrar ändå varför moppen skulle gå varmt för det?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Den går snålt som alla andra sagt. Motorn kan gå varmt då så försök fixa.Gå upp i storlek på main och ställ nålen ett par hack högre. Men kolla som Mattias säger att den inte får för mycket luft först. Kan ju hända att den inte går snålt alls sen om du täpper till någon luft som inte ska vara där.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Låt den gå på tomgång, och prova att spraya startgas på delar mellan förgasaren och cylindern, insuget alltså.
Och se till att inte få in stargasen "rätt väg" via ordinare luftfilter.
Ökar varvtalet så har du en felkälla, så kallad "tjuvluft".
Det kan vara en bra start.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Packboxarna på vevaxel är väl också ett ställe som kan dra tjuvluft om du inte hittar nåt hittar nåt runt cylinderfot och insug. Testa med startgas som hanuuse skrev men packboxen är nog lite värre, spraya startgas vid tändsystemet är nog lite så där.

Det är omöjligt att se läckor och det bästa är att sätta tryck i motorn motorn via insuget med pluggad avgasport, en kompis har köpt en sats för detta men den är svindyr så har istället köpt en blodtrycksmätare som ska modifieras gör detta ändamål.

Jag blev nämligen förvånad hur mycket små läckor det var i en gammal skotermotor efter jag satt ihop den då den provtrycktes med kompisens grejer.
 

Tommy Gsson

Medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Enköping
Hoj
-00 Honda VFR800F Rothmans
Packboxarna på vevaxel är väl också ett ställe som kan dra tjuvluft om du inte hittar nåt hittar nåt runt cylinderfot och insug. Testa med startgas som hanuuse skrev men packboxen är nog lite värre, spraya startgas vid tändsystemet är nog lite så där.

Det är omöjligt att se läckor och det bästa är att sätta tryck i motorn motorn via insuget med pluggad avgasport, en kompis har köpt en sats för detta men den är svindyr så har istället köpt en blodtrycksmätare som ska modifieras gör detta ändamål.

Jag blev nämligen förvånad hur mycket små läckor det var i en gammal skotermotor efter jag satt ihop den då den provtrycktes med kompisens grejer.
Behöver inte vara så dyra, Rökmaskin ,har själv en enklare variant som är en blästerkopp med värmeslinga, fast då får man koppla den till en kompressor.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Först o främst är de för kallt stift då de bygger så mycket sot. Vllket värmetal har du? Gå ner ett steg åtminstone.
Ang bestyckningen så ser man inte hur den är bestycklat på full gas dvs högfatrtsmunstycket för den färgen sätter sig enbart längst ner på porslinet nere i botten av stiftet. De är stört omöjligt att säga hur fett/snål den går utan att byta stift och kölra fullgas flera hundra meter med sprillans nytt stift och kolla färgen där nere man bör kapa sönder stiftet för att se mer noga. Men io m att bygeln och stiftets platta yta är vitaktig så går den snålt någonstanns i registret men vart är svårt att säga men de lilla jag ser av porslinet så är de snålt vid lite gaspådrag typ från tomg till 25% gaspådrag. De är iså fall mer bränsle på tomg och trottelskärningen kan va för brant och ev för lågt ställd trottelnål.
Men som alla påpekat den kan dra tjuvluft så kolla det först men byt stift i vilket fall till varmare.
 

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Först o främst är de för kallt stift då de bygger så mycket sot. Vllket värmetal har du? Gå ner ett steg åtminstone.
Ang bestyckningen så ser man inte hur den är bestycklat på full gas dvs högfatrtsmunstycket för den färgen sätter sig enbart längst ner på porslinet nere i botten av stiftet. De är stört omöjligt att säga hur fett/snål den går utan att byta stift och kölra fullgas flera hundra meter med sprillans nytt stift och kolla färgen där nere man bör kapa sönder stiftet för att se mer noga. Men io m att bygeln och stiftets platta yta är vitaktig så går den snålt någonstanns i registret men vart är svårt att säga men de lilla jag ser av porslinet så är de snålt vid lite gaspådrag typ från tomg till 25% gaspådrag. De är iså fall mer bränsle på tomg och trottelskärningen kan va för brant och ev för lågt ställd trottelnål.
Men som alla påpekat den kan dra tjuvluft så kolla det först men byt stift i vilket fall till varmare.
Okok tack så hemskt mycket.

Men är det inte udda att jag måste gå ner i värmetal när jag kör på samma tändstift som sitter orginal. Dvs att original sitter det br9es, så som jag kör nu. Min största fråga är hur alla andra moppegrabbar i min ålder inte råkat ut för samma sak? :-;
 

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
En till sak jag har att nämna är ifall problemet inte ligger i tjuvluft isig, där det resulterar i för mycket luft — men istället att exempelvis förgasaren är ”smutsig” vilket leder till sämre bränsletillförsel?

för i exempelvis somras kunde den bluddra en del på grund av huvudmunstycket. Sen förstår jag att nu när det är lite kyligare, i jämförelse, så får blandning mer luft men jag tänker mig att det inte bör påverka så pass mycket
 
Last edited:

eliiias

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2023
Hoj
Rieju Drac 2020
Hur ser det här ut?
 

Bifogat

  • IMG_6275.jpeg
    IMG_6275.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 12

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ngk hårdhet 9 borde räcka i värmetal för att bränna bort sotet. Sota av stiftet och kör vidare men blir de lika beläggningar igen trots rätt bestyckning så gå ner till Ngk 8. Bilden på senaste stiftet ser man bara lågfart och ytterst lite gaspådrag och de ser bra ut i färg. Ibland är de omöjligt att få brun färg och då duger den gråfärgen.
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top