Vad har ni under när ni testar storlek på ställ?

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
dom flesta jackor har ju en värmeväst, så räcker det med t-shirt på överkroppen, samt typ inget eller underställ på benen?
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
kalsonger, eller tshirt.

edit: ryggplattan du ska använad.
 
Last edited:

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Endast ett tunnt underställ.
Ju tightare skinnstället sitter desto bättre skydd.
Glöm inte att ha på dig ryggskydd när du testar ut storlek.
När skinnstället är nytt skall du ha hjälp för att få på det..

Själv byter jag underställ om det är kallt eller varmt uten.. kan dra på överdrags jacka (vindjacka) om det är svinkallt.
Så resonerar jag.

Jag är 1,89 lång och har 52-54 i skinnställ beroende på tillverkare.väger 87 kg och styrketränar så det brukar vara mega tight omkring axlarna och låren.

Mvh Daniel
 

sjobas

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Boden
Hoj
gsx-r1000 k3
nu är det allvädersställ jag tänkt mig, blir så sjuukt varmt i skinn, pallar det fan inte :/
men det ska ju vara tajt där med så ett tunt underställ + ryggskydd då mao :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Blir inte varmt i skinn när du åker, skinn är ju oftast väldigt perforerat. Framförallt helställ. Testa stället med det du tänker ha när du åker. Jag har alltid bara t-shirt boxers och ryggskydd.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Testar alltid med det jag har under när jag åker, annars är det bara risk att det blir knas.

Sen vad gäller värmen i skinn så kör med CoolMax underställ och perforerat skinnställ, blir du fortfarande för varm så får du nog erkänna att du kommit i klimakteriet. :crash
 

Kaiko

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Norrort
Hoj
Honda VFR 800 -02
Superunderställ!!!!

Släng på dig ett HH-ställ eller liknande, så tunt du hittar.
Suveränt, ok över 25 gr. och sedan lätt att få av sig skinnet.
Fick tipset av en ERF åkare.
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Ska du du allväderställ så köp inte ett som är för tight. Men tillräckligt för att skydden ska sitta bra och att du kan röra på dig, för att allväderställ töjs inte ut.
 

cashisking

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Växjö
Hoj
10, Aprilia RSV4R
nu är det allvädersställ jag tänkt mig, blir så sjuukt varmt i skinn, pallar det fan inte :/
men det ska ju vara tajt där med så ett tunt underställ + ryggskydd då mao :)

Jag har både skinn- och allvädersställ. Skinnstället ventilerar bättre tycker jag. Finns ju andra positiva saker med allvädersställ, men svalare är det absolut inte.

Åter till din fråga... Du har helt rätt, ett allväderställ ska också vara så tajt som möjligt. Skyddar bäst så.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
String & maskeringstejp på "nipplarna"..... not..
Tunt underställ eller bara Y-front o Tshirt...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har du aldrig tänkt köra mer än 3 mil i temperatur under 5-10 grader så kör du med t-shirt+skydd. Hade du tänkt överleva en 20-mila tur i 5-10 graders temp utan att ha något utanpå stället så se till så att du får plats med mer under stället.

Visst. Bara man inte får blodstopp så är det ur ett visst säkerhetsperspektiv bäst att ha ett tajt ställ. Personligen kommer jag dock aldrig skaffa ett ställ där jag inte får plats med minst 2 lager kläder under skinnstället. Det är inte särskilt trafiksäkert att åka omkring som en stelfrusen pinne heller...

Sen när det börjar bli kallt så drar jag på mig en extra skinnjacka utanpå allt.

(Hoppas du insett att användandet av en tyg/fleece-tröja utanpå allt annat är något som bara moppefucKon sysslar med nuförtiden. :fakta Skäm för f-n inte ut dig ute på vägarna! )
 
Last edited:

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
nu är det allvädersställ jag tänkt mig, blir så sjuukt varmt i skinn, pallar det fan inte :/
men det ska ju vara tajt där med så ett tunt underställ + ryggskydd då mao :)

När det gäller textilställ brukar jag sträva efter ett som tajt men ej så att det klämmer/stramar, det får ej vara sladdrigt, jobbigt i farter över 100 km/h
Under har jag underställ av naturmaterial ull (merinoull) eller silke beroende på yttertemp; Samt ryggskyddet.
En sak att tänka på vid köp av textilställ är om det går att fixera de inbyggda skydden (som du givetvis bytt till Halvarssons skydd - som är outstanding) i stället: axel, armbågs, höft & knä med spännband på utsidan förutom kardborre knäppningen på insidan. Ventilation är A&O med ett textil ställ, Gore Tex. membran är en bra början, med du behöver in & utblås öppningar i jackan för att få en behaglig temp. när du kör.
Du få aldrig samma tighta känsla som i ett skinnställ & ej heller samma fixering av skydden, gäller särskilt byxorna.
Men du får ett praktiskt plagg, som du tar på dig på någon minut, med massor av praktiska fickor.
När det gäller jobbpendling & korta stads turer har jag märkt att jag allt oftare tar textilstället.
Skinnstället är dock bra när jag ska glassar som café racer mellan uteserveringarna i stan, tjejerna verkar gå igång på ett skräddarsytt skinnställ. Så där har du inte chans.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Massor med praktiska fickor ser inte jag som något bra...skivbromslås och stora nyckelknippor är inte helt ovanligt att man ser i byxfickor.

Det senare är ju perfekt i närheten av kroppspulsåder vid markkänning.. :näsblod
 

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Villekulla
Hoj
Är på jakt
Testar alltid med det jag har under när jag åker, annars är det bara risk att det blir knas.

Sen vad gäller värmen i skinn så kör med CoolMax underställ och perforerat skinnställ, blir du fortfarande för varm så får du nog erkänna att du kommit i klimakteriet. :crash

Vart har du köpt ditt coolmax underställ?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top