Vad har jag för luftfilter?

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Hej!

Kom hem från premiärturen efter lagningen av hojen och upptäckte att jag saknar ett luftfilter. Nu undrar jag vad jag har för luftfilter? Någon som har en kvalificerad gissning? Jag har letat runt lite, men inte hittat det bland de vanliga märkena.
Om jag inte lyckas ta reda på det, är det då superviktigt att köra samma märke och modell (spontant känns det så)? I så fall måste jag ju köpa en hel sats med nya luftfilter. Kan jag köpa bara ett annat liknande luftfilter och inte märka skillnad? Jag vet, det är inte så snyggt, men det är billigare än att köpa 4 nya.
 

Bifogat

  • Luftfilter 1_2.JPG
    Luftfilter 1_2.JPG
    29.7 KB · Visningar: 82
  • Luftfilter 2_2.JPG
    Luftfilter 2_2.JPG
    37.7 KB · Visningar: 59

Davidk

Guest
lill-danne skrev:
2417827 Hej!

Kom hem från premiärturen efter lagningen av hojen och upptäckte att jag saknar ett luftfilter. Nu undrar jag vad jag har för luftfilter? Någon som har en kvalificerad gissning? Jag har letat runt lite, men inte hittat det bland de vanliga märkena.
Om jag inte lyckas ta reda på det, är det då superviktigt att köra samma märke och modell (spontant känns det så)? I så fall måste jag ju köpa en hel sats med nya luftfilter. Kan jag köpa bara ett annat liknande luftfilter och inte märka skillnad? Jag vet, det är inte så snyggt, men det är billigare än att köpa 4 nya.

Ganska svårt att enbart bedömma märke på formen! finnsn det inget nr instansat i materialet??
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Davidk skrev:
2417845 Ganska svårt att enbart bedömma märke på formen! finnsn det inget nr instansat i materialet??

Nej, det är liksom det som är problemet...står inte ett skit på dem. Jag hade hoppats på att någon skulle veta bara på utseendet. De är ju ganska skilda i sitt utseende jämfört med K&N, BMC, etc.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Upp igen! Ingen som har en susning ens? Så ovanliga kan väl de här filtrena inte vara? Om inte annat kanske ni kan ha en åsikt om jag måste byta alla eller kan köpa ett annat liknande och köra med? All hjälp mottas tacksamt!
 

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Ktm 400 exc
Jag har nå liknande på min 1100 ES, men det är K&N filter.
Ser nästan exakt lika ut.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Ismannen skrev:
2418552 Jag har nå liknande på min 1100 ES, men det är K&N filter.
Ser nästan exakt lika ut.

Finns det någon beteckning på dem? Då blir det lite lättare att söka info. Ingen som har en aning om hur noga det är med exakt likadana luftfilter?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
lill-danne skrev:
2420905 Finns det någon beteckning på dem? Då blir det lite lättare att söka info. Ingen som har en aning om hur noga det är med exakt likadana luftfilter?

Använder du CV-förgasare är de känsliga för motståndet som filtret skapar.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Ismannen skrev:
2418552 Jag har nå liknande på min 1100 ES, men det är K&N filter.
Ser nästan exakt lika ut.

Det var lite svårt att se på din garagebild men det ser ut som att du har den "vanliga" veckade varianten av luftfilter. Mina är ju liksom plana på utsidan med ett galler runt om.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Är nästan säker på att det där är ett sånt där kina filter. Vet att en del hojbutiker har sånna "märkeslösa" filter. Så att leta bland kända märken är nog kört.

Kolla med några butiker om dom säljer lågbudget filter så kanske du får napp?

Duells har nå filter som dom kallar för "silver" dom här är ovala. Men bild saknas.

Artikelnr A anslutningsdiameter B filterdiameter D filterdiameter C längd Cirkapris
2-853 48mm 65mm 84mm 72mm 170,00 kr
2-856 54mm 65mm 84mm 72mm 170,00 kr
 
Last edited:

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Stoppsladd skrev:
2423919 Är nästan säker på att det där är ett sånt där kina filter. Vet att en del hojbutiker har sånna "märkeslösa" filter. Så att leta bland kända märken är nog kört.

Kolla med några butiker om dom säljer lågbudget filter så kanske du får napp?

Duells har nå filter som dom kallar för "silver" dom här är ovala. Men bild saknas.

Artikelnr A anslutningsdiameter B filterdiameter D filterdiameter C längd Cirkapris
2-853 48mm 65mm 84mm 72mm 170,00 kr
2-856 54mm 65mm 84mm 72mm 170,00 kr

Jag har kollat på de där men antog att de såg likadana ut som de runda koniska silverfiltren. Är det som du säger är det nog svårt att hitta dem, jag har kollat på alla de vanligaste webshopparna jag känner till. Det är väl bara att bita i det sura och köpa en helt ny sats, suck.

andersbrink skrev:
2424072 Touringbutikens filter kostar väl inte mer än ca 145 per styck?

Nja, jag vill nog ha de större ovala filtren som ligger på 170:- som billigast. Måste jag köpa en hel sats landar det på 680:- vilket iofs inte är jättemycket pengar men har man precis fixat iordning mcn efter en krasch finns det andra hål att stoppa de pengarna i. Speciellt som jag har 3 st väl fungerande filter utan direkta fel.

Om jag ändå ska lägga 170:- per filter finns det insugstrattar med metallfilter för 218:- Vad säger expertisen om sådana? Det är ju enbart för posören i mig eftersom de ger gôtt ljud men frågan är ju om det är dåligt ur luftreningssynpunkt? Nej, frågan är väl egentligen HUR dåligt det är gissar jag?
 
Last edited:

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Inga trattar med metallfilter iaf. Då har du snart blanka lopp mm kommer slita ut maskin på nolltid. Möjligtvis för poserings syfte eller åka fort rakt fram....
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Stoppsladd skrev:
2424137 Inga trattar med metallfilter iaf. Då har du snart blanka lopp mm kommer slita ut maskin på nolltid. Möjligtvis för poserings syfte eller åka fort rakt fram....

Satan! :arsele

Misstänkte det. Jag får väl helt enkelt klara mig utan det goa ljudet från insuget.
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Jag lyfter tråden lite för att fråga om det spelar någon större roll om jag kör på koniska runda eller ovala filter? Det är ju billigare med den runda varianten, hindrar det luften så mycket att det märks på en street-portad topp? är det overkill med ovala? Spelar märkena någon roll vad gäller prestanda eller är det skit samma?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag lyfter tråden lite för att fråga om det spelar någon större roll om jag kör på koniska runda eller ovala filter? Det är ju billigare med den runda varianten, hindrar det luften så mycket att det märks på en street-portad topp? är det overkill med ovala? Spelar märkena någon roll vad gäller prestanda eller är det skit samma?

Eftersom du har "riktiga" mekaniska gasare så tycker jag du ska unna dig att välja de filter som ger den största inneslutna volymen samt den största filterarean. Samt därefter bestycka hojen i bänk eller på vägen själv om du har lite känsla eller kan få hjälp av ngn som kan läsa stift och har motoröra.
Det finns det många hk att tjäna på filter, de sämsta eftermarknadsluftfiltrena stryper nämligen en bra förgasarbrygga betänkligt. Provar man med och utan (dåligt) luftfiler i en bromsbänk så kan det ofta skilja så mycket som 5 hk på en 100 hk motor. Många åker med top of the line förgasarbryggor men har sedan små trånga filter av ren slöhet. Det är en sån waste men mycket vanligt.

Öppna trattar ska du inte åka med på gatan, även om det förstås löser flödesproblemet! :)

Tycker jag.

/J
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
OK, tack för inputen. Jag tolkar det som att det verkligen är värt att lägga pengar på bra filter med så stor area som möjligt då alltså. Har du/ni några rekommendationer då på bra filter (K&N, BMC, DNA?) ?

För övrigt är justering av förgasarna och bänkning inplanerat under våren och då är det ju trevligt att ha det så optimalt som möjligt vad gäller lufttillförseln..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
OK, tack för inputen. Jag tolkar det som att det verkligen är värt att lägga pengar på bra filter med så stor area som möjligt då alltså. Har du/ni några rekommendationer då på bra filter (K&N, BMC, DNA?) ?

För övrigt är justering av förgasarna och bänkning inplanerat under våren och då är det ju trevligt att ha det så optimalt som möjligt vad gäller lufttillförseln..

Ja precis. Jag tycker alltså att om du nu inte hittar ett nytt filter i stil med de gamla utan istället överväger nya filter så ska du passa på att knö in de filter med störst volym och filterarea som får plats.

Kolla tex på K&N:s hemsida, den är fiffigt uppbyggd när man ska finna ett så stort filter som möjligt till sin hoj.
http://www.knfilters.com/

Roffes motor har även filter av separat typ (ett filter på varje gasare) som har bra flöde. De är av skumgummityp och faktiskt ganska billiga. (Även de måste dock oljas in i likhet med K&N:s bomullsfilter.) Du får själv leta rätt på det i Roffes kataloger. http://www.roffesmotor.se/

Som du redan insett, ska du ändå bestycka hojen i bänk så är det bra att montera på bra filter och skorsten om man har råd, ty då ger bänkningen mest utdelning.

Tycker jag

Mvh
J
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Ja precis. Jag tycker alltså att om du nu inte hittar ett nytt filter i stil med de gamla utan istället överväger nya filter så ska du passa på att knö in de filter med störst volym och filterarea som får plats.

Kolla tex på K&N:s hemsida, den är fiffigt uppbyggd när man ska finna ett så stort filter som möjligt till sin hoj.
http://www.knfilters.com/

Roffes motor har även filter av separat typ (ett filter på varje gasare) som har bra flöde. De är av skumgummityp och faktiskt ganska billiga. (Även de måste dock oljas in i likhet med K&N:s bomullsfilter.) Du får själv leta rätt på det i Roffes kataloger. http://www.roffesmotor.se/

Som du redan insett, ska du ändå bestycka hojen i bänk så är det bra att montera på bra filter och skorsten om man har råd, ty då ger bänkningen mest utdelning.

Tycker jag

Mvh
J

Tack för tipsen! De skumgummifilter som Roffes Motor har verkar bara finnas upp till anslutningsdiameter 46 mm och jag ska ju ha någonstans runt 54 mm tyvärr. Annars verkade de helt ok (om vi snackar om de som i katalogen heter PK1, PK3, etc.). En sats K&N-filter går ju på i runda slängar 2150:- och det tyckte jag väl var ganska hårresande...:näsblod. Andra förslag på märken och/eller inköpsställen?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top