Vad har du för lön?

Vad har du i lön?


  • Antal röstningar
    0

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Äsch, det finns ju räntefritt :rolleyes:
Det är skrämmande vilken syn "ungdomar" har på ekonomi, jag har fått lite insyn i det då jag har en lillebror som är ett gäng år yngre.
Jag vet att det fanns folk i min omgivning också när jag var runt 20 som lånade pengar till det mesta men man undrar hur en person är funtad om man tar ett smslån för att betala hyran som jag hörde i helgen :huvet

Ingen normal person klarar sig helt utan lån så klart men det känns som att ekonomikurs bör införas redan i mellanstadiet/implementeras i matematik. Det bör vara ett av våra grundämnen med tanke på att det är väldig viktigt för Sveriges framtid. Byt ut det mot grundämnet svenska som tydligen har spelat ut sin roll då ingen jävel kan något ändå.

Religon va ett kärnämne när jag gick i gymnasiet men inte företagsekonomi!. (företagsekonomi va så roligt så jag valde det som extra tillval)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Religon va ett kärnämne när jag gick i gymnasiet men inte företagsekonomi!. (företagsekonomi va så roligt så jag valde det som extra tillval)

Om religion är ett kärnämne så ska det ju självklart tas bort och ersättas med hemkunskap eller annat betydligt viktigare :D
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Mycket sant, jag började jobba internationellt 2004 och jag ser ingen som helst anledning att börja jobba i Sverige igen. Nu är det ju naturligtvis inte alla som har ett jobb som medger sånt men man måste våga ta chansen när den kommer.

Håller med dig om att man ska våga ta chansen att åka iväg på jobb om man får den möjligheten.
Ibland är gräset faktiskt grönare på andra sidan ån :)
Jag har legat ute sen 2006 och varken jag eller nån av mina kollegor är intresserad av att komma tillbaka till sverige å köra nåt 7-16jobb igen.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ngn ungsnörling som går i skolan idag kanske kan svara på det, det va ett tag sedan tanten :kryckor gick på gymnasiet

Jag skulle nog hävda att religion är avsevärt mkt viktigare idag än det var när ni (vi:näsblod) gamlingar läste "kristendom".

Vi lever i ett mångkulturellt samhälle med en extrem blandning av religioner och kulturer. Motsättningarna är enorma på många nivåer och det enda sättet att motverka det är bildning.

Hade alla svenskar faktiskt läst på och förstått vad Islam handlar om så hade inte muslimer haft så hög terroriststämpel eller setts som "dumma i huvet" i många fall (i vissa fall ÄR de ju dumma i huvet, men det gäller vilken religion vi än pratar om).


Däremot kanske ämnet borde heta, och inriktas mot: "Religion & kultur"

Då de religiösa inslagen är av ringa betydelse för syftet med att gemene svensk ska förstå sina medmänniskor.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har en sådandär lön som tar slut varje månad och kommer från en statlig myndighet som aldrig svarar när man ringer .

Att låna till kapitalvaror ser jag inget fel på i sig man får bara räkna in det som vilken kostnad som helst. I princip så betalar man för att få det man vill ha nu istället för att få det först när man jobbat ihop pengarna.
Köper jag en båt för 300kkr så kostar den kanske 35kkr om året i underhåll, hamnplats och soppa. Då är kostnaden för räntan rätt överkomlig om jag ändå har beslutat mig för att det är försvarbart att ha en båt...
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Håller med dig om att man ska våga ta chansen att åka iväg på jobb om man får den möjligheten.
Ibland är gräset faktiskt grönare på andra sidan ån :)
Jag har legat ute sen 2006 och varken jag eller nån av mina kollegor är intresserad av att komma tillbaka till sverige å köra nåt 7-16jobb igen.

Vilket utland jobbar du i? Såg att du är elektriker men inte vart liksom.
 

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Bangkok
Hoj
KTM Superduke -07
Beroende pa hur man ser det. Grundlon ligger pa 26K.
Men om man tittar pa arsbrutto och slar ut det per manad sa hamnar jag runt 70K i snitt. Sen tillkommer traktamente.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top