Vad händer med vårt land? Sweden on fire

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag växte upp i Botkyrka...


Jag håller med om i princip allt du skriver. Jag har också sett det lite från "insidan"..

och att prata om "eget ansvar" osv är förvisso helt korrekt, men det finns sociala mönster och koder som vi alla andra lever efter som gör att vi fungerar och har realistiska förväntningar både på vår omgivning och oss själva (more or less). Dessa koder lär vi oss oftast hemma..

Somjag ser det börjar problemen redan när i hjärtat goda föräldrar kommer till ett land där aga är olagligt, man helst inte ska höja rösten och absolut inte berätta för nån om sina framgångar. Det som är självklart för oss är en enorm utmaning för nån annan, uppgivenheten inför att inte längre få fostra (aga) sina barn gjorde att många föräldrar gav upp, mer eller mindre mot deras vilja. Deras entutiasm slogs också ner när de insåg att det inte alls var lika välkomna här som de vara glada över att komma hit.

I tredje generationen har föräldrarna blivit gamla och anpassat sig hyfsat till samhället, men barnen ser bara gamlingar som sliter som djur för skitpengar som städare, i bästa fall. Uppgivenheten om vad som är framtiden skapar frustration.. Jag kan förstå det.

Statistiken från skolverket säger att dem är värdelösa. Föräldrarna tycker ofta att de ska hjälpa till hemma eller i "butiken" istället för att plugga (föräldrarna har ju aldrig gått i skolan på det sättet), de i omgivningen som faktiskt har det materiellt bra är de som är kriminella. Den lokale drogkungen är KUNGEN.

Idealen börjar skapas..


Vad som behövs är nån som faktiskt kan få dem här ungdomarna att så mycket tidigare förstå värdet av att lära sig språket, och att det i sverige inte alls spelar så stor roll vad dem heter eller hur dem ser ut om de hanterar språket lika bra som en "helsvensk" och har en ingenjörsexamen. De tror inte ens att det är möjlit, och med den sociala struktur de lever med så är det kanske inte det.

Så man ska inte underskatta problemet.. Du har däremot HELT rätt i att det måste klargöras vems ansvaret är, och det är inte ditt, inte mitt oc inte Reinfeldts. Det är deras eget. Men vi kanske ska ge dem verktygen de inte har hemma?

(enligt mig)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Kan bara inflika en sak, jag står på vänster sida i den politiska skalan och jag sympatiserar inte med detta.
Men ni måste ju förstå, de har ju ingen lokal!:brinnerup
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag håller med om i princip allt du skriver. Jag har också sett det lite från "insidan"..

och att prata om "eget ansvar" osv är förvisso helt korrekt, men det finns sociala mönster och koder som vi alla andra lever efter som gör att vi fungerar och har realistiska förväntningar både på vår omgivning och oss själva (more or less). Dessa koder lär vi oss oftast hemma..

Somjag ser det börjar problemen redan när i hjärtat goda föräldrar kommer till ett land där aga är olagligt, man helst inte ska höja rösten och absolut inte berätta för nån om sina framgångar. Det som är självklart för oss är en enorm utmaning för nån annan, uppgivenheten inför att inte längre få fostra (aga) sina barn gjorde att många föräldrar gav upp, mer eller mindre mot deras vilja. Deras entutiasm slogs också ner när de insåg att det inte alls var lika välkomna här som de vara glada över att komma hit.

I tredje generationen har föräldrarna blivit gamla och anpassat sig hyfsat till samhället, men barnen ser bara gamlingar som sliter som djur för skitpengar som städare, i bästa fall. Uppgivenheten om vad som är framtiden skapar frustration.. Jag kan förstå det.

Statistiken från skolverket säger att dem är värdelösa. Föräldrarna tycker ofta att de ska hjälpa till hemma eller i "butiken" istället för att plugga (föräldrarna har ju aldrig gått i skolan på det sättet), de i omgivningen som faktiskt har det materiellt bra är de som är kriminella. Den lokale drogkungen är KUNGEN.

Idealen börjar skapas..


Vad som behövs är nån som faktiskt kan få dem här ungdomarna att så mycket tidigare förstå värdet av att lära sig språket, och att det i sverige inte alls spelar så stor roll vad dem heter eller hur dem ser ut om de hanterar språket lika bra som en "helsvensk" och har en ingenjörsexamen. De tror inte ens att det är möjlit, och med den sociala struktur de lever med så är det kanske inte det.

Så man ska inte underskatta problemet.. Du har däremot HELT rätt i att det måste klargöras vems ansvaret är, och det är inte ditt, inte mitt oc inte Reinfeldts. Det är deras eget. Men vi kanske ska ge dem verktygen de inte har hemma?

(enligt mig)

Och inte nog med det....forskning visar att även om de har det som krävs får man ändå inte jobbet. Det är tyvärr där jag är nu, har ett udda utländskt namn och går på intervju efter intervju men trotts att jag gör gott intryck och får komma på den andra intervjun snubblar "jag" på mållinjen. Man måste oftast vara dubbelt så bra för att ens ha nåt att komma med. Och säg inte att det inte är så för jag söker 2 jobb om dagen, har lång arbetserfarenhet, klarat gymnasiet och snart läst klart en högskoleutbildning, pratar perfekt svenska, har ett välvårdat yttre och bra klädstil, bor på ett populärt område innanför tullarna men ändå verkar det inte finnas plats på arbetsmarknaden för mig. Tyvärr märks detta av längre och längre ner i "skalan" oavsett vilken utbildning och samhällsklass man tillhör och ofta känner man sig fucked! Jag går inte så långt att jag beter mig på detta sätt men är ofta deppig, försöker rycka upp mig och tänka positiva tankar men det är jag det. Finns de som inte ens har hälften av min arbetserfarenhet eller utbildning/kunskap och många av de spårar ur tyvärr.

http://www.socialanatet.se/post/svart-fa-jobb-med-utlandskt-namn/

http://www.va.se/nyheter/du-maste-jobba-dubbelt-sa-hart-som-en-sve-62471

http://www.lag-avtal.se/nyheter/article57567.ece

http://www.familjeliv.se/Forum-4-121/m54222514.html

http://na.se/nyheter/2.2212/1.1800616-med-namnet-shamil-far-man-inget-jobb

Googla själv så finner du hur mycket som helst!
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jag tror det gått till på detta vis:
I detta land för många år sedan kom en högt uppsatt person inom kriminalpsykologi på nåt fantastiskt. Fångar och krimonella ska inte ha nåt straff, de ska daltas med. Haha sa alla kollegor och skrattade bort en sån dumhet. Men så en dag blev det firmafest och psykologen blev vittne till vem som vänslades med vem. Detta fick ju naturligtvis inte komma ut, så nu hade han hållhake på alla med inflytande. Och sen den dagen genomsyras hela Sveriges Rikslag av kriminalpsykologens idéer, dvs med Dalting.
Det vi ser i Husby är resultatet av denna polisiära hållning. M a o sluta dalta med de som förstör!
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Jag växte upp i Botkyrka...

Jag håller med om i princip allt du skriver. )

Se, det är precis det här som är problemet grabbar, det här jävla daltandet som ni har i Sverige. Tror ni att dessa grupper hade vågat göra samma saker i sitt hemland? Fan heller. Men i Sverige där man är kompis med polisen, där man kan anmäla polisen om han tittar snett på en - varför ska man respektera polisen och i förlängningen lagen? Det som är bra med svenskar är att de är väldigt laglydiga och jag antar att polisen därför hade "råd" att va lite kompis. Men när folk från länder med diktaturer eller krig kommer hit och polisen går från att vara "djävulen" till "kompis", samtidigt som folk runtomkring behandlar en som VIP med särskilda rättigheter, samtidigt som det räcker att man höjer rösten lite för att en "konflikträdd" svensk ska ge med sig (inget ont om att vara "konflikträdd") - vem blir då förvånad när lössläppta snorungar (som inte längre behöver vara rädda för att föräldern agar dem) beter sig som en 5-åring i en godisbutik?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är samma jävla skit här som det var i göteborgskravallerna och som förstör på fotbollsmatcher. Våldskåta idioter som tar chansen när den finns. Det är inget direkt beroende på var man kommer ifrån. Däremot tycker jag att nu när det bjudit upp till dans ska vi svara upp och visa att det kommer att göra jävligt ont.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Se, det är precis det här som är problemet grabbar, det här jävla daltandet som ni har i Sverige. Tror ni att dessa grupper hade vågat göra samma saker i sitt hemland? Fan heller. Men i Sverige där man är kompis med polisen, där man kan anmäla polisen om han tittar snett på en - varför ska man respektera polisen och i förlängningen lagen? Det som är bra med svenskar är att de är väldigt laglydiga och jag antar att polisen därför hade "råd" att va lite kompis. Men när folk från länder med diktaturer eller krig kommer hit och polisen går från att vara "djävulen" till "kompis", samtidigt som folk runtomkring behandlar en som VIP med särskilda rättigheter, samtidigt som det räcker att man höjer rösten lite för att en "konflikträdd" svensk ska ge med sig (inget ont om att vara "konflikträdd") - vem blir då förvånad när lössläppta snorungar (som inte längre behöver vara rädda för att föräldern agar dem) beter sig som en 5-åring i en godisbutik?


Nu är du bara dum i huvet Mr.

Vad både jag och Ething säger är just att det daltas för mycket, att det behövs disciplin och KRAV. Med tillägget från min sida att man måste vara medveten om att det (uppenbarligen) inte fungerar att lägga det ansvaret enbart på föräldrarna, i alla fall inte utan stöd.

Att låta polisen agera såsom i Iran mot just invandrare, eller i just vissa specifika områden skulle i förlängningen leda till inbördeskrig. Kolla på de länder du syftar på där polisen är betydligt hårdare, är våldet mindre där? Är frustrationen, aggressionen och uppgivenheten mindre där?

En sak jag lärt mig, även den hårda vägen. Är att ingen är så farlig som den som inte har något att förlora!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det vi ser i Husby är resultatet av denna polisiära hållning. M a o sluta dalta med de som förstör!

Det vi ser i Husby är resultatet av vad som INTE gjordes redan för 10-15 år sen.

Jag håller dock med, när det väl gått såhär långt bör polisen skjuta mer, man bör att döma av bilder och filmer som publicerats de senaste dagarna aktivera undantagstillstånd och skicka in militären om ´det blir för mkt för polisen osv.

Men att tro att hårdare batonger är lösningen på problemet är så idiotiskt att jag inte vet hur jag ska bemöta det. Och den typen av åsikter kommer med 100% säkerhet från de (dig) som aldrig haft nån kontakt med den värld det här handlar om.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Och inte nog med det....forskning visar att även om de har det som krävs får man ändå inte jobbet. Det är tyvärr där jag är nu, har ett udda utländskt namn och går på intervju efter intervju men trotts att jag gör gott intryck och får komma på den andra intervjun snubblar "jag" på mållinjen. Man måste oftast vara dubbelt så bra för att ens ha nåt att komma med. Och säg inte att det inte är så för jag söker 2 jobb om dagen, har lång arbetserfarenhet, klarat gymnasiet och snart läst klart en högskoleutbildning, pratar perfekt svenska, har ett välvårdat yttre och bra klädstil, bor på ett populärt område innanför tullarna men ändå verkar det inte finnas plats på arbetsmarknaden för mig. Tyvärr märks detta av längre och längre ner i "skalan" oavsett vilken utbildning och samhällsklass man tillhör och ofta känner man sig fucked! Jag går inte så långt att jag beter mig på detta sätt men är ofta deppig, försöker rycka upp mig och tänka positiva tankar men det är jag det. Finns de som inte ens har hälften av min arbetserfarenhet eller utbildning/kunskap och många av de spårar ur tyvärr.

http://www.socialanatet.se/post/svart-fa-jobb-med-utlandskt-namn/

http://www.va.se/nyheter/du-maste-jobba-dubbelt-sa-hart-som-en-sve-62471

http://www.lag-avtal.se/nyheter/article57567.ece

http://www.familjeliv.se/Forum-4-121/m54222514.html

http://na.se/nyheter/2.2212/1.1800616-med-namnet-shamil-far-man-inget-jobb

Googla själv så finner du hur mycket som helst!

Fast då är väl jag undantaget som bekräftar regeln, har ett väldigt udda namn, utländskt,och jag har aldrig haft några problem gällande att bli kallad till anställningsintervju eller fått arbete.

Dessutom är jag 1a generationens invandrare - en grupp som tydligen skall ha svårt att komma in i det svenska samhället och som lök på laxen, arbetarunge som har haft mage att slå min in i den akademiska världen.

Gällande vad som gäller i Husby.......... jag blir bara trött...
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Och inte nog med det....forskning visar att även om de har det som krävs får man ändå inte jobbet. Det är tyvärr där jag är nu,


Jag VET att du till viss del har rätt. Samtidigt har jag också en del kompisar med färska examen som gång på gång faller på mållinjen, med supersvenska namn. Det är en svår marknad nu, och räknar du på antalet ansökningar per tjänst så vore det (oberoende av vem och hur bra du är) inte särskilt ödmjukt att hävda att du är bäst av dessa typ 300 pers, och att ditt namn och ursprung är orsaken till att just du föll på målsnöret.

Du får iaf komma på intervju, hade namnet varit spärren hade du inte ens fått det.

Samtidigt finns det flera krafter i det där. Å ena sidan ser det illa ut för ett företag att inte har några utländska namn på lönelistan, å andra sidan är det ett faktum att många, framförallt äldre, företagsledare bär en hel del fördomar och ibland ren rasism. Men det är ett minskade fenomen för varje årskull som går i pension.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Se, det är precis det här som är problemet grabbar, det här jävla daltandet som ni har i Sverige. Tror ni att dessa grupper hade vågat göra samma saker i sitt hemland? Fan heller. Men i Sverige där man är kompis med polisen, där man kan anmäla polisen om han tittar snett på en - varför ska man respektera polisen och i förlängningen lagen? Det som är bra med svenskar är att de är väldigt laglydiga och jag antar att polisen därför hade "råd" att va lite kompis. Men när folk från länder med diktaturer eller krig kommer hit och polisen går från att vara "djävulen" till "kompis", samtidigt som folk runtomkring behandlar en som VIP med särskilda rättigheter, samtidigt som det räcker att man höjer rösten lite för att en "konflikträdd" svensk ska ge med sig (inget ont om att vara "konflikträdd") - vem blir då förvånad när lössläppta snorungar (som inte längre behöver vara rädda för att föräldern agar dem) beter sig som en 5-åring i en godisbutik?
Aga behövs inte men som lärare bara stå som ett fån och bli kallad hora av lågstadieelever ger ingen bra start.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det är samma jävla skit här som det var i göteborgskravallerna och som förstör på fotbollsmatcher. Våldskåta idioter som tar chansen när den finns. Det är inget direkt beroende på var man kommer ifrån. Däremot tycker jag att nu när det bjudit upp till dans ska vi svara upp och visa att det kommer att göra jävligt ont.

Kanske samma grundfenomen men på helt andra premisser. Däremot har vi redan haft såna här upplopp flera gånger de senaste åren. Bland annat i Backa och i Tynnered. Vi är alltid före med sån här skit här i Göteborg, det är bara att saker blir så mycket viktigare när det händer i Stockholm tydligen.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Det vi ser i Husby är resultatet av vad som INTE gjordes redan för 10-15 år sen.

Jag håller dock med, när det väl gått såhär långt bör polisen skjuta mer, man bör att döma av bilder och filmer som publicerats de senaste dagarna aktivera undantagstillstånd och skicka in militären om ´det blir för mkt för polisen osv.

Men att tro att hårdare batonger är lösningen på problemet är så idiotiskt att jag inte vet hur jag ska bemöta det. Och den typen av åsikter kommer med 100% säkerhet från de (dig) som aldrig haft nån kontakt med den värld det här handlar om.

Roligt att du skulle säga det, och förresten väldigt moget att kalla någon med annan åsikt dum i huvudet, luktar lite hyckleri där? Själv är jag invandrare, har gått i skola, arbetat, slagits och umgåtts med invandrare, antagligen mer än vad jag umgåtts med svenskar. Jag pratar ur egen erfarenhet när jag säger att det daltas, t.ex. mitt senaste jobb där företaget delvis gick i konkurs pga den svenske förmannen inte vågade sätta ner foten. Alla invandrare kallade honom för "kanin" för de kunde ljuga honom rätt upp i ansiktet utan att han slog näven i bordet, eftersom han var så konflikträdd. Så vi hade 4-5 "förmän" på det företaget och du kan ju tänka dig hur bra det var för företaget. Om folk inte är rädda för lagen så är det klart de inte respekterar den.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Roligt att du skulle säga det, och förresten väldigt moget att kalla någon med annan åsikt dum i huvudet, luktar lite hyckleri där? Själv är jag invandrare, har gått i skola, arbetat, slagits och umgåtts med invandrare, antagligen mer än vad jag umgåtts med svenskar. Jag pratar ur egen erfarenhet när jag säger att det daltas, t.ex. mitt senaste jobb där företaget delvis gick i konkurs pga den svenske förmannen inte vågade sätta ner foten. Alla invandrare kallade honom för "kanin" för de kunde ljuga honom rätt upp i ansiktet utan att han slog näven i bordet, eftersom han var så konflikträdd. Så vi hade 4-5 "förmän" på det företaget och du kan ju tänka dig hur bra det var för företaget. Om folk inte är rädda för lagen så är det klart de inte respekterar den.

Rädsla är inte respekt.
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top