Hej forumet,
jag gick på pumpen i somras.
Har alltid köpt hojar med hjärtat men inte gått på några blåsningar, möjligen köpt nån hoj där ett "nybytt" batteri visat sig vara slut. I somras hade jag så smått börjat fundera på om man inte skulle skaffa sig något att glida runt på i lugnare takt som komplement till sporthojen.
Hittade en bobbad Suzuki VZ 800 för dryga trettio papp som gått tolvhundra mil och såg fin ut.
Den hade lagts ut samma dag och killen som sålde den bodde i en liten ort några km utanför stadsgränsen. Den såg som sagt fin ut, och på en fråga om hojen var besiktigad i detta skick var svaret ja (det är en -2000). Dessutom skulle han slänga in ett framdäck för en billig peng, fast det låg fortfarande hos handlaren.
Man skall ju inte tänka för mycket när det gäller köp av MC, så jag slog till. Han bad sin granne om hjälp med skjuts och körde hem Suzukin till mig (jag hade tagit min gamla grushoj till honom).
Ett par dagar senare sitter jag och putsar på min innergård (med mycket skymd sikt mot vägen) och in på gården kliver en stor, skallig och välgaddad snubbe och frågar om hojen är min. Jag är inte så värst rädd av mig, så jag säger nöjt "ja", och vi snackar lite. Han berättar att han hörde att jag köpt hojen och ville hälsa på mig. Kul, tänker jag.
Och skiter i att bry mig mer om det.
Sen tänker jag att det är dags att tag i det där däcket jag skulle plocka upp på mc-handlaren. Så jag ringer säljaren, som först inte svarar och sedan svamlar nåt om att han är förkyld. Ett antal SMS senare - utan svar - får jag sätta mig ner och fundera på vad jag skall göra. Vid det laget har jag konstaterat att hojen inte är besiktigad i ombyggt skick, utan skall in på besiktning våren 2015.
Till att börja med funderar jag på vad jag skall göra med snubben som uppenbarligen blåst mig. Jag vet ju vad han heter och vad han bor. Och helt fantasilös är jag ju inte. Dessutom kan jag bli riktigt jävla förbannad. Så jag roar mig med att planera för hur jag skall ställa till det för honom.
Sen sansar jag mig och inser att jag lever ett rikt och gott liv, och bestämmer mig för att lägga några tusenlappar (max, hoppas jag) på att inte hamna i tingsrätten för misshandel eller nåt annat.
Alltså släpper jag tankarna på säljaren (och vad hans storvuxna gangsterpolare hade på min gård att göra kan man bara fantisera om).
Återstår problemet med hojen. Den har alltså avkapad bakstänka samt bakram, och ett däck som är så inihelvete brett i förhållande till kedja och sving att det bara finns millimeter tillgodo.
Frågan är alltså inte om/hur jag skall outa/ta ut en gruvlig hämnd på snedseglaren som sålde mig hojen - jag kunde ju kollat bakgrundsdata innan affär - utan vad jag behöver göra för att få hojen igenom besiktningen. Det är ju en -2000, och därmed typgodkänd (minns jag rätt var -99 sista året utan typgodkännande).
Vad säger ni som vet?
Duger det med byte av bakdäck och regbesiktning? Vad kan det i så fall landa på?
Eller är jag blåst både bildligt och bokstavligt talat, på trettio tusen?
I övrigt är allt original, och det är en riktigt trevlig maskin att finköra med när man är på det humöret
jag gick på pumpen i somras.
Har alltid köpt hojar med hjärtat men inte gått på några blåsningar, möjligen köpt nån hoj där ett "nybytt" batteri visat sig vara slut. I somras hade jag så smått börjat fundera på om man inte skulle skaffa sig något att glida runt på i lugnare takt som komplement till sporthojen.
Hittade en bobbad Suzuki VZ 800 för dryga trettio papp som gått tolvhundra mil och såg fin ut.
Den hade lagts ut samma dag och killen som sålde den bodde i en liten ort några km utanför stadsgränsen. Den såg som sagt fin ut, och på en fråga om hojen var besiktigad i detta skick var svaret ja (det är en -2000). Dessutom skulle han slänga in ett framdäck för en billig peng, fast det låg fortfarande hos handlaren.
Man skall ju inte tänka för mycket när det gäller köp av MC, så jag slog till. Han bad sin granne om hjälp med skjuts och körde hem Suzukin till mig (jag hade tagit min gamla grushoj till honom).
Ett par dagar senare sitter jag och putsar på min innergård (med mycket skymd sikt mot vägen) och in på gården kliver en stor, skallig och välgaddad snubbe och frågar om hojen är min. Jag är inte så värst rädd av mig, så jag säger nöjt "ja", och vi snackar lite. Han berättar att han hörde att jag köpt hojen och ville hälsa på mig. Kul, tänker jag.
Och skiter i att bry mig mer om det.
Sen tänker jag att det är dags att tag i det där däcket jag skulle plocka upp på mc-handlaren. Så jag ringer säljaren, som först inte svarar och sedan svamlar nåt om att han är förkyld. Ett antal SMS senare - utan svar - får jag sätta mig ner och fundera på vad jag skall göra. Vid det laget har jag konstaterat att hojen inte är besiktigad i ombyggt skick, utan skall in på besiktning våren 2015.
Till att börja med funderar jag på vad jag skall göra med snubben som uppenbarligen blåst mig. Jag vet ju vad han heter och vad han bor. Och helt fantasilös är jag ju inte. Dessutom kan jag bli riktigt jävla förbannad. Så jag roar mig med att planera för hur jag skall ställa till det för honom.
Sen sansar jag mig och inser att jag lever ett rikt och gott liv, och bestämmer mig för att lägga några tusenlappar (max, hoppas jag) på att inte hamna i tingsrätten för misshandel eller nåt annat.
Alltså släpper jag tankarna på säljaren (och vad hans storvuxna gangsterpolare hade på min gård att göra kan man bara fantisera om).
Återstår problemet med hojen. Den har alltså avkapad bakstänka samt bakram, och ett däck som är så inihelvete brett i förhållande till kedja och sving att det bara finns millimeter tillgodo.
Frågan är alltså inte om/hur jag skall outa/ta ut en gruvlig hämnd på snedseglaren som sålde mig hojen - jag kunde ju kollat bakgrundsdata innan affär - utan vad jag behöver göra för att få hojen igenom besiktningen. Det är ju en -2000, och därmed typgodkänd (minns jag rätt var -99 sista året utan typgodkännande).
Vad säger ni som vet?
Duger det med byte av bakdäck och regbesiktning? Vad kan det i så fall landa på?
Eller är jag blåst både bildligt och bokstavligt talat, på trettio tusen?
I övrigt är allt original, och det är en riktigt trevlig maskin att finköra med när man är på det humöret