Vad gör vi för att få behålla våra MC?

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Grannsamverkan är inte så tokigt som det låter, börjar man snacka lite med i folk som hyr i garaget & bor i närområdet kan man få mycket bra info. Det finns så många som sett något men inte gått vidare med sin iakttagelse då de tror att den saknar betydelse i sammanhanget (ett brott) eller av lättja eller rädsla. Tar jag emot infon under löfte att inte ange källan kommer mycket fram. Vidare får man info om brottsaktiva missbrukare & ungdomar i området. Struliga ungdomar har även jämnåriga skötsamma ungdomar full koll på då de tidigare ofta skryter om sina "bedrifter".
Då majoriteten av stöld, tillgrepp & tillgreppsförsök av hojar begås av ungdomsgäng & pundare i närområdet kan du bara genom att veta var de bor med lite tur återfinna din stulna hoj.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Det bästa tricket för att få behålla sin hoj är nog att välja var man bor. Vilket ju är lättare sagt än gjort förvisso.

Själv har jag turen att ha tillgång till en betongbunker inuti ett flerbilsgarage som både ordentligt låst, larmat och videoövervakat. Har aldrig på 15+ år varit inbrott i mc-bunkern och i flerbilsgaraget har stölderna upphört efter att ett par tre vanetjuvar fastnat på övervakningsfilm och åkt dit för typ 5 år sedan sist.
 

Caarl

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2012
Ort
Ljungby
Hoj
Honda Hornet 600 -06
Har min i garaget med dubbla lås och bilen som står tight mot hojen. Så ska dom ta hojen får dom ta bilen först :dummer
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Hemma har jag en kedja runt en järnbalk och bilen tryckt mot hojen. Men vad gör man på dagarna när hojen står vid jobbet. Jag kan inte släpa med kedjan och det finns ändå inget man kan fästa den i. Vad jag förstår så stjäls det en hel del hojar på dagarna också
 

Attitude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2012
Ort
Skara
Hoj
2008, Suzuki Intruder C1800
Jag har larm på mitt garage och nu har jag beställt larm till hojen. Larmet är kopplat hem till mig också så går alarmet igång i garaget går det igång hos mig också. Jag har möjligheten att ha tystalarm i garaget ifall jag vill "komma på tjuven". Sen har jag garderat mig att jag byggt upp själva tröskeln till mitt garage.. Har liksom en 380kgs hoj så den lär man nite lyfta över i första taget. Sen har jag svetsat ihop en ramp (som ett upp och ner v) som jag lägger på tröskeln när jag ska ha ut hojen. den rampen tar jag med mig in när jag lämnar hojen i garaget. Samt skivlås/styrlås. Jag har fördelen att bo ute på landet.. Så kommer någon reagerar hundarna.. Bättre larm får jag leta efter :p
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Jag bor i Luleå, så jag behöver bara ställa hojen väl synligt med styrlåset i så är jag safe. I storstan skulle jag förmodligen se till att parkera hojen i sovrummet?
 

CrazyVic

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Hamburg
Hoj
1584cc
Trist att detta verkar vara ett stort problem. Har själv haft ett par hojar stående på gatan och nu senast en råsnygg vit CB600FA som torde vara drömmen för adidaskillarna. Har dock aldrig fått så mycket som en repa på hojen, än mindre några stöldförsök (vad jag vet) och då har den bara varit låst med skivbromslås fram. Hojen har förvisso stått på gata vid Skanstull och där rör det sig ju för det mesta lite folk så det kanske har haft en avskräckande effekt.

Ni som har fått hojarna stulna: varifrån har de blivit stulna? Garage låter det som på många och det skulle också vara mitt förstahandsval om jag var tjuv. Skönt att få arbeta med bultsaxen i lugn och ro utan att riskera nyfikna förbipasserare.

Med delkaskosjälvrisker på uppemot 25tkr för vissa hojar kan jag förstå att man vill vidta de åtgärder man kan! Bor för tillfället i Tyskand och pratade med ett försäkringsbolag så sent som i går. €650 ska de ha för halvförsäkring på en GSX-R 600 -09 mellan april-oktober (säsongsförsäkring som de svenska bolagen kan lära av) och självrisk vid stöld/skada ligger på €150. Rena drömmen jämfört med Suzukis svenska märkesförsäkring där premien på halvförsäkring (helår, vem FAN kör på vintern i Sverige?) nu ligger på +20tkr (26 år). På frågan om jag behöver använda några speciella lås fick jag ett kort och övertygande "nein" till svar. :yoparty
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
1. Kör en så jävla ful hoj att ingen vill ha den. 2. Sluta aldrig att åka på den, känn friheten och låt glädjebägaren svämma över :yoparty 3. Beställ ett övervakningsteam bestående av legoknäcktar som beskyddar hojen med livet som insats. 4. Installera fjärstyrning och kör ifrån (läs över) eventuella MC-tjyvar. Tror du inget av nämnda alternativ fungerar så lever du antagligen i verkligheten och inser att om någon verkligen vill sno en hoj så övervinner den befintliga hinder, sad but true.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bosätta sig i en välbärgad kommun och hojen stående ej synlig för allmänheten, har fungerat hittills iaf. Vet dock dom som har haft hojen i många år i områden som definierar ghetto i detta land utan problem bara det har varit riktigt låst och bommat.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det bästa tricket för att få behålla sin hoj är nog att välja var man bor. Vilket ju är lättare sagt än gjort förvisso.

Själv har jag turen att ha tillgång till en betongbunker inuti ett flerbilsgarage som både ordentligt låst, larmat och videoövervakat. Har aldrig på 15+ år varit inbrott i mc-bunkern och i flerbilsgaraget har stölderna upphört efter att ett par tre vanetjuvar fastnat på övervakningsfilm och åkt dit för typ 5 år sedan sist.

Har också så nu. Flerbilsgarage med kameror, hojarna i "bunker" med 4 betongväggar och en 6 cm ståldörr. Väl inne är hojarna låsta med styrlås, skivbromslås och ibland kätting. Så även om de får upp dörren (vilket kräver väldans mkt våld eller en enormt duktig låsdyrkare) så är det ett helvete att få hojarna. Det är fan ett helvete att få ut dem även om man har alla nycklar och lås :(.

Vet jag att inget ska användas på länge och att vi kommer va borta brukar jag faktskt trumfa med att rycka bort ett par hjul och ställa dem på depåstöd, just in case :D
 

NenneR6

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2009
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha R6 01
Jag har skivbromslås och styrlåset.
Ska montera ögla i golvet i sommar.
Har eget garage på tomten och både jag och tjejen parkar våra bilar så nära portarna som det går så det får problem redan där plus att vi skal larmar när vi går och lägger oss. Och jag vet att det fungerar. Vaknade härom helgen av att larmet gick igång. Lova att man var uppe på klädd och klar snabbt. Nu var detta ett falsk larm. Dörren till frigeboden hade blåst upp. Hade tydligen inte stängt den dörren ordentligt och glömt och låsa.:huvet
Jag tror att larm som låter högt är det enda som gäller. Framför allt om hojen står ut på gatan nåm borde ju vajna och se något.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Brukar inte ens låsa hojen när jag är hemma men så har jag den också i ett garage som ligger inne i huset. Så ska dom bryta in och ta hojen hos mig är dom inne på bottenvåningen i mitt hus.
 

hrc

Desillusionerad
Gick med
3 May 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha Tracer 900 GT
Finns det larm som ringer upp ens telefon? SMS räcker inte. Stölderna sker ju på natten när jag ligger och sover och inte vaknar jag av telefonen blippar till om ett nytt SMS. Det måste väsnas ordentligt hemma. Vilka larm gör det?
 

stantemo

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Lund
Hoj
2012, Kawasaki, ER-6N
Finns det larm som ringer upp ens telefon? SMS räcker inte. Stölderna sker ju på natten när jag ligger och sover och inte vaknar jag av telefonen blippar till om ett nytt SMS. Det måste väsnas ordentligt hemma. Vilka larm gör det?

Har du en smartphone finns det säkert appar som du kan ställa in en sms-signal från en speciell avsändare. Så tänkte jag göra med min gps-tracker.
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Finns det larm som ringer upp ens telefon? SMS räcker inte. Stölderna sker ju på natten när jag ligger och sover och inte vaknar jag av telefonen blippar till om ett nytt SMS. Det måste väsnas ordentligt hemma. Vilka larm gör det?

Kan du inte sätta en speciell ring/sms-signal från ett specifikt nr? Larmet måste ju komma från ett specifikt nr och då kan du koppla sune mangs eller någon annan vedervärdig artist till SMS-signalen.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Startspärrar och övervakningskameror i all ära, men jag tror idén är att få tjuven att inse att just din hoj inte är värd att försöka stjäla. Sitter det dolda startspärrar på hojen kastar den lyckligt ovetande tjuven upp den i en skåpbil och forslar bort hojen till en lugnare miljö.man ska inte tro att han (utgår från att det är hanar..) levererar tillbaks hojen bara för att den inte går att starta! Antingen demonteras delar som sedan säljs eller så skickas kalaset ner i böljan den blå. Vad har du som ägare då tjänat på att installera sinnrika startspärrar?

Sen tycker jag det är rent fördjävligt att man inte ska kunna få ha sina saker i fred.
Banditdjävlar:smasha, skaffa ett jobb och tjäna egna pengar!
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Ett styck vansinnes kulspruta.

400px-GeneralElectricM134MinigunOriginalSpadeGripMount.jpg

Plus ett styck rörelsedetektor.

draft_lens17746781module148911364photo_1_1300209956Motion_sensor_light_4_features.jpg

Eventuellt ett styck kamera också för att filma eländet. Valfritt givetvis.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top