Vad gör ni med er MC utrustning...

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Ett genomtänkt ombyte i ryggan där du har skolböckerna, och en blå IKEA-kasse (ligger hopvikt i ryggan under transport). I en IKEA-kassen förvarar jag skinnställ, ryggskydd, hjälm, handskar och stövlar. Och släpar med IKEA-kassen på axeln.

På äldre dar lyxar jag till det med en Boblbee, och har då "finskorna" i en platspåse i förvaringsnätet tillsammans med regnstället. Då kan man till och med ta med sig en kostym.

Det största (i mitt fall minsta) problemet är att man får helt ge upp på alla former av diskretion och byta om offentligt. Att försöka ta av sig skinnställ och utrustning inne på en toalett är ett helt dödsdömt projekt - du hinner svettas ihjäl av själva ombytesproceduren. Jag har gett upp och byter om rätt upp och ner på parkeringen där jag kan använda mc:n som "klädhängare" under processen. Det blir gärna lite "Mr Bean-liknande" akrobatik emellanåt.
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
De gångerna jag har åkt i helstället tag ja med mig ett par shorts.

Utan ställ, kevlar brallor, ryggskydd och sporthojströjan, stövlar, hjälm, handskar.

Mitt problem var mest att få med böckerna, då mig fred-P väska tenderade att flyga efter mig.. Nu har ja en tankväska till GSX-Ren:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fett osexit med dubbla skinnställ jue kör me myggjagare, stuprörsjeans, läderväst å tisha bara.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Detta är Sverige så följande ses ofta ner på här i säkerhetens land, men i centraleuropa så kör man i sina vardagskläder dit man ska + hjälm (och ev handskar) fåtalet hade även nån slags mc-jacka, men det var sällsynt.

Inget att jätte-rekommendera direkt men men....
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Körde idag med all uttrustning minus mc byxorna, fötterna blev lite varma av stövlarna men jag kunde ta av dem under lektionerna så de gick ok, jackan och ryggskydden togs på när vi bytte salar så det ända som var i vägen var hjälmen och det var inte så farligt.

Denna vecka har dock varit ganska varm men när det är regnigt o skitit så blir det direkt jobbigare, då måste jag ha på mig mc byxorna som är vattentäta, måste tas av i skolan och bäras runt överallt -.-

Har för övrigt ingenstans att lägga grejerna så de måste alltd vara med.

... Ilandsproblem som någon sa längre upp!
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Synd att vi inte har så många telefonkiosker längre, skulle kunna köra en superman ombyte!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kolla om inte din hoj har en hjälmhängare under sadeln. Brukar vara en liten krok som blir som ett lås när sadeln sitter på.

Annars rekommenderas ett kort vajerlås från ex. biltema. När jag körde genom Europa hade jag ett sånt i väskan som jag drog genom hjälm och kläder och sedan i hojen. Då har man bara skor och handskar att bära på. Kräver ju dock att det inte regnar när du är på föreläsning.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Prata med skolan i fråga och se om det inte går att ordna ett skåp eller liknande.
 

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Kommer nog inte låsa hjälmen utanför då det finns en massa ungdomar ute och Gud vet vad de hittar på.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
IICCYEYE skrev:
Önskar jag hade...feta packboxar...
Där har du bästa lösningen. Köp en billig men stor topbox. Fenomenalt praktisk och möjlig att ta bort när du inte behöver den. Biltema har två olika. 48 liter är stort! Rymmer mer än man tror.

:tummenupp
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2014-09-06 kl. 08.24.34.png
    Skärmavbild 2014-09-06 kl. 08.24.34.png
    47.1 KB · Visningar: 56

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kommer nog inte låsa hjälmen utanför då det finns en massa ungdomar ute och Gud vet vad de hittar på.

Ja det är klart att det finns kanske någon som vill jävlas bara. Själv är det ordentligt folk på min skola så jag har inte haft något problem. Kör dock med kevlarjeans och sommarjacka så just nu har jag allt utom hjälmen på mig in på skolan. Dessutom byter jag aldrig sal under dagen (har bara 2 föreläsningar i veckan)
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Där har du bästa lösningen. Köp en billig men stor topbox. Fenomenalt praktisk och möjlig att ta bort när du inte behöver den. Biltema har två olika. 48 liter är stort! Rymmer mer än man tror.

:tummenupp

De va inte så värst dyrt ju, kan ju alltid gå och ta en titt på packboxarna!

Ja det är klart att det finns kanske någon som vill jävlas bara. Själv är det ordentligt folk på min skola så jag har inte haft något problem. Kör dock med kevlarjeans och sommarjacka så just nu har jag allt utom hjälmen på mig in på skolan. Dessutom byter jag aldrig sal under dagen (har bara 2 föreläsningar i veckan)
det skulle nog inte hända något om jag låste hjälmen till mcn det är bara det att jag är lite extra paranoid.
Det fungerade att ta jeans fast det var ganska varmt förra veckan, tror att det skulle va för kallt med jeans som idag (för övrig kall morgon), men hjälmen va mindre problem att ha med sig än vad jag trodde.

Kör helfartsstudier och vi byter salar som hysteriska småflickor, va ska man göra :p
 

ThereseLindberg

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
Tullinge
Hoj
06 Honda Cbr
Själv blev jag bundis med min lärare och fick ha grejerna i lärarrummet, funkade ypperligt!
Annars finns schyssta sneakers som är hojskor och funkar i vardagen.
Det och kevlarjeans som folk nämnt så blir det iaf lite mindre att bära :tummenupp
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Har en lärare i skolan som kör en HD, han är dock vikarie så man får inte tag på personen så lätt.

Har de senaste dagarna gått runt med MC stövlarna, de ser skumt ut men de är ganska bekväma så jag har inte stört mig så mycket på dem.
Jeans/kevlarjeans går ju o ha på sig just nu fast det kryper sakta ner mot kyligare grader och då blir det lite kallare för jag åker vanligtvist runt 7 tiden.

Ska försöka köra så länge det går innan man plågas av kollektivtrafiken :/
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top