Vad fick dig att le idag?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Så fungerar det INTE i många kommuner.
Det viktigaste är inkomsterna från dom som gjort fel.
T.ex. parkerat fel.
Eller sågat ner ett träd på tomten (gråpäronträd på Stålbrogatan 2 i Lund #) som var skyddat.
Fastighetsägaren som sågade ner det gamla trädet för det var murket och kunde skada fastighetens hyresgäster fick betala till kommunen. För han inte begärt tillstånd och fått tillstånd innan nersågningen från kommunen.
Precis som med svartbyggen.
Betala extra för få svartbygget godkänt eller kanske betala för svartbygge och riva osv.

# Gråpäronträdet stod på tomten till det sk Strindbergshuset i Lund, hörnhus Grönegatan Stålbrogatan.

Så är det säkert men kanske inte helt jämförbart, parkering bedöms när den sker och trädfällning går att bevisa i efterhand med ex. flygfoton som i andra fall #stenrös/murar.

Häromkring fälls träd efter behag, ej detaljplanerat område och då går det att tolka som ok utan föranmälan.

Brasar man på helgen lär man vara safe, finns väl ingen kommunist i ämnet som arbetar då. Utryckningstiden är oavsett säkert en vecka och då har de flesta brasor brunnit ner. Svårt med repressalier.

Sen ska kommunen ha ett intresse av att införa förbudet och det är kanske inte så mycket som talar för, ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Denna nyhet fick mig faktiskt att le. Tack Brute Force.

Hittade denna, verkar vara den som MO refererar till.

Men vad är ens poängen? Det blir samma mängd koldioxid till atmosfären oavsett om jag/kommunens fjv-verk eldar(nu ska folk dessutom nu sponsra med gratis bränsle och sedan betala för värmen som det bränslet ger), det komposteras eller bara förmultnar i naturen. Samma kolväten.

Här hemma ska det absolut inte eldas ngt.

Om kommunens fjärrvärmeverk eldar upp det blir det värme i gengäld, frågan är väl bara om kommunens fjärrvärmeverk kan ta emot/hantera trädgårdsavfall….

NVV är inte alltid konsumentens bästa vän. Inte heller alltid kommunens. Vi skall komma ihåg att kommunen är ålagd på delegation att utföra vissa uppgifter som egentligen är statliga, tex miljötillsyn, bygglovshantering mm. Det är inte så att det sitter ondsinta människor i kommunhuset och bara väntar på ett tillfälle att jävlas maximalt med kommuninvånarna. Ifall någon nu trodde det. :)

När det gäller samhällsbygge så finns det (nästan) alltid en god anledning till att det ser ut som det gör, exempelvis i Plan- och bygglagen. Därför har vi också ganska ordnade samhällen med relativt god funktion och få störningar mellan grannar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det här är underbart roligt. Vem kom på den här helt galna lagen?


"Hur ska trädgårds- eller parkavfall hanteras?

Trädgårds- eller parkavfall från hushåll ska antingen komposteras där det uppstår, eller tas omhand av kommunen. Detta gäller även trädgårds- eller parkavfall från verksamheter i det fall det rör sig om kommunalt avfall. Kommunen kan i sina avfallsföreskrifter reglera vem som får transportera kommunalt trädgårds- eller parkavfall till återvinningscentralen."

Man får inte utan tillåtelse själv köra trädgårdsavfallet till återvinningen. Så dumt så att klockorna stannar.


"Är det tillåtet att göra ved av träd från den egna tomten?

Om träden tagits ner för att ge ved utgör inte veden ett avfall. Däremot kan det vid avverkningen bli rester, till exempel smala grenar som inte kan användas som ved. Dessa rester kan klassas som avfall och utgör då trädgårds- eller parkavfall."

Så det som duger till ved får du sedermera elda, men det grot som blir över får du inte elda. Så dumt så klockorna stannar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det här är underbart roligt. Vem kom på den här helt galna lagen?


"Hur ska trädgårds- eller parkavfall hanteras?

Trädgårds- eller parkavfall från hushåll ska antingen komposteras där det uppstår, eller tas omhand av kommunen. Detta gäller även trädgårds- eller parkavfall från verksamheter i det fall det rör sig om kommunalt avfall. Kommunen kan i sina avfallsföreskrifter reglera vem som får transportera kommunalt trädgårds- eller parkavfall till återvinningscentralen."

Man får inte utan tillåtelse själv köra trädgårdsavfallet till återvinningen. Så dumt så att klockorna stannar.


"Är det tillåtet att göra ved av träd från den egna tomten?

Om träden tagits ner för att ge ved utgör inte veden ett avfall. Däremot kan det vid avverkningen bli rester, till exempel smala grenar som inte kan användas som ved. Dessa rester kan klassas som avfall och utgör då trädgårds- eller parkavfall."

Så det som duger till ved får du sedermera elda, men det grot som blir över får du inte elda. Så dumt så klockorna stannar.
Folkpartiet, told you.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det här är underbart roligt. Vem kom på den här helt galna lagen?


"Hur ska trädgårds- eller parkavfall hanteras?

Trädgårds- eller parkavfall från hushåll ska antingen komposteras där det uppstår, eller tas omhand av kommunen. Detta gäller även trädgårds- eller parkavfall från verksamheter i det fall det rör sig om kommunalt avfall. Kommunen kan i sina avfallsföreskrifter reglera vem som får transportera kommunalt trädgårds- eller parkavfall till återvinningscentralen."

Man får inte utan tillåtelse själv köra trädgårdsavfallet till återvinningen. Så dumt så att klockorna stannar.


"Är det tillåtet att göra ved av träd från den egna tomten?

Om träden tagits ner för att ge ved utgör inte veden ett avfall. Däremot kan det vid avverkningen bli rester, till exempel smala grenar som inte kan användas som ved. Dessa rester kan klassas som avfall och utgör då trädgårds- eller parkavfall."

Så det som duger till ved får du sedermera elda, men det grot som blir över får du inte elda. Så dumt så klockorna stannar.
Ett bra exempel på att det utbildats alldeles för många högskoleutbildade inom yrken som inte behövs i näringslivet. Följaktligen måste alla dessa hållas sysselsatta med att utreda, formulera och följa upp sådana regler. Dra ner på detta så löser vi förhoppningsvis problemet och dessa människor kan ägna sig åt riktiga jobb som skapar välstånd i samhället istället.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är inte så att det sitter ondsinta människor i kommunhuset och bara väntar på ett tillfälle att jävlas maximalt med kommuninvånarna. Ifall någon nu trodde det. :)
Där tror jag du har fel, jag tror en del ondsinta presoner söker sig dit så att de kan jävlas med folk och ha rätten på sin sida.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Där tror jag du har fel, jag tror en del ondsinta presoner söker sig dit så att de kan jävlas med folk och ha rätten på sin sida.
Man behöver inte vara ondsint för att missbruka makt, men är man en "liten" människa så börjar man oftast göra det. Roade mig att titta på "Svenska scoop" igår. Idag fungerar kommunpamparna på annat sätt - istället för att trixa med kreditkort så byter man tjänster (pampar o företagare), svårare att leda i bevis och mindre synligt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Upptäckte att en frys toppmatad legat utan ström p.g.a bränd propp 10 dygn....

Scysst doft

Satans tur den inte hade dränerpropp i botten så jag ställde in en ozongenerator där och slog på snabbfrysläget.

Inga värden i.g men fan

Saneringen blev ju enkel p.g.a ozongeneratorn
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Gick en kurs genom facket. Den fjärde kursdagen totala i vår. Väl spenderade timmar.

Hoppas bara mina chefer förstår mervärdet av samverkan med mig i arbetsmiljöfrågor.

Jag vet att facket kanske inte står högt i kurs bland en hel del. Men jag anser att en arbetstagarorganisation fyller sitt syfte då många blir väldans tillplattade av sina chefer. Exempelvis har jag haft en chef som tyckte att han kunde beordra medarbetare att köra truck ensamma i låsta lokaler och VAB skulle beviljas i förväg. (Annars var det att räknas som ogiltig frånvaro och grund för varning)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gick en kurs genom facket. Den fjärde kursdagen totala i vår. Väl spenderade timmar.

Hoppas bara mina chefer förstår mervärdet av samverkan med mig i arbetsmiljöfrågor.

Jag vet att facket kanske inte står högt i kurs bland en hel del. Men jag anser att en arbetstagarorganisation fyller sitt syfte då många blir väldans tillplattade av sina chefer. Exempelvis har jag haft en chef som tyckte att han kunde beordra medarbetare att köra truck ensamma i låsta lokaler och VAB skulle beviljas i förväg. (Annars var det att räknas som ogiltig frånvaro och grund för varning)
Facket är en bra chefs bästa kompis i att få saker att fungera smidigt på arbetsplatsen. Det är ett samarbete som varit gynnsamt för Sverige och för både fack och arbetsgivare sedan 1938. Bra jobbat och kom ihåg att chefen är fackets bästa kompis för att få saker och ting att fungera smidigt på arbetsplatsen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Trevlig förhandling mellan flygplats och flygbolag idag, SGHA förnyat med lite andra villkor och parterna mycket nöjda.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Facket är en bra chefs bästa kompis i att få saker att fungera smidigt på arbetsplatsen. Det är ett samarbete som varit gynnsamt för Sverige och för både fack och arbetsgivare sedan 1938. Bra jobbat och kom ihåg att chefen är fackets bästa kompis för att få saker och ting att fungera smidigt på arbetsplatsen.
En sak är säker, rövhattar finns i bägge läger i arbetslivet.

Som när jag gick från anställning till delägare och jobbande i fåmansföretag. När jag ville gå ur facket hotade de mig med kronofogden om jag inte betalade avgiften under halvåret som uppsägningstiden var. Trots att de inte erbjöd något som helst för mig i mitt nya arbetsliv. Vi bad varandra dra åt helvete när jag frågade om de trodde det var Chicago på trettiotalet vi befann oss i.

Nu är jag medlem i ett mindre offensivt förbund med en vettig klubb hos en bra arbetsgivare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En sak är säker, rövhattar finns i bägge läger i arbetslivet.

Som när jag gick från anställning till delägare och jobbande i fåmansföretag. När jag ville gå ur facket hotade de mig med kronofogden om jag inte betalade avgiften under halvåret som uppsägningstiden var. Trots att de inte erbjöd något som helst för mig i mitt nya arbetsliv. Vi bad varandra dra åt helvete när jag frågade om de trodde det var Chicago på trettiotalet vi befann oss i.

Nu är jag medlem i ett mindre offensivt förbund med en vettig klubb hos en bra arbetsgivare.
Haha, ja det är så man rekryterar medlemmar... not. Det finns rövhattar som sagt.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Hojen vägrade starta i Stuvstakorset (inget att le åt) när jag var sjukt stressad hem. Lyckades rulla av den och när jag kom tillbaka och började rullstarta den så stannar TRE pers och hjälper till att putta. Stort tack!
Hojfan startar direkt när jag är hemma för att testa det. Väldigt oklart fel.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hojen vägrade starta i Stuvstakorset (inget att le åt) när jag var sjukt stressad hem. Lyckades rulla av den och när jag kom tillbaka och började rullstarta den så stannar TRE pers och hjälper till att putta. Stort tack!
Hojfan startar direkt när jag är hemma för att testa det. Väldigt oklart fel.
Såg hojen på väg hem vid 1535. Den såg ensam ut och jag ägnade sig en tanke utan att veta vem du är.

Skönt med medmänniskor nu när rapporteringen om läget i stort är annat än glädjande.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top