Vad fan har hänt med Honda?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
mycket text..[/mQUOTE]
Ska vi börja prata lönsamhet osv så är det klart att alla sporthojar kommer långt ner med mycket utvecklingsarbete och låga volymer.
Dock hade jag förväntat mig att Honda kanske skulle visa vad dom kan men det kanske är så att dom vet att dom är bäst på prototypracing och därför inte bryr sig om deras standardhojar inte är konkurrenskraftiga.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Objektivt eller ej så kommer vikt alltid vara relativt.
200 kilo
190 kilo
180 kilo

Finns inget relativt i det. Det är absoluta tal. Upplevelsen av det absoluta kan ju däremot variera, men vi kan ju inte alltid förlita oss på andra människors upplevelser. Någon ”tycker” säkert att 400 kilo ”känns” som 350 kilo, det betyder inte att det är så.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
200 kilo
190 kilo
180 kilo

Finns inget relativt i det. Det är absoluta tal. Upplevelsen av det absoluta kan ju däremot variera, men vi kan ju inte alltid förlita oss på andra människors upplevelser. Någon ”tycker” säkert att 400 kilo ”känns” som 350 kilo, det betyder inte att det är så.

Betydelsen av vikten på en hoj är inte objektiv, utan subjektiv. Därför kan folk köra en gjutjärnsgalt som HD, trots modiga 350kg och några fjuniga små farabellahästar.
Medans andra tycker att 200kg är ett tungt jävla as som inte förtjänar att kallas hoj. :hihi

Men vikten i sig är ju hyfsat objektiv.

viktens betydelse är alltså relativ i förhållande till vad man tänkt sig ha hojen till. Det är ju inte så många som tar HDn och sprätter lite lera på endurospåret, till exempel.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...Honda...bäst på prototypracing och därför [kanske] inte bryr sig om deras standardhojar inte är konkurrenskraftiga.
Fast det är väl här det blir lite problematiskt för oss som tycker att de är tråkiga.

Det är ju inte säkert att det finns en motsättning mellan ”tråkig” och ”konkurrenskraftig”.

Nya Hornet 650 och NC 700-serien verkar ju jättetråkig jämfört med de flesta konkurrenter, men vid en allsidig jämförelse där man inte glömmer bort viktiga grejer som komfort, ergonomi och hanterbarhet så kanske Hondas tråk-modeller vinner-i-längden eftersom det ”tråkiga” består av saker som trots allt är viktigt. Och då är Honda visst konkurrenskraftig. Jag skulle tro att det är så. Har svårt att tro att Hondas småtråkiga rykte är en medveten men jättelik felbedömning av den japanska ledningen.
 
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
200 kilo
190 kilo
180 kilo

Finns inget relativt i det. Det är absoluta tal. Upplevelsen av det absoluta kan ju däremot variera, men vi kan ju inte alltid förlita oss på andra människors upplevelser. Någon ”tycker” säkert att 400 kilo ”känns” som 350 kilo, det betyder inte att det är så.

Ja du har helt rätt. 180 kg är 180 kg. Precis som att Radare alltid är Radare :hihi

Vad jag åsyftade var snarare vad som upplevs som lätt eller tungt. En 400 kgs motard får anses vara rätt tung. Samtidigt får en 400 kgs Volvo V70 anses vara något åt det lättare hållet.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
mycket text..[/mQUOTE]
Ska vi börja prata lönsamhet osv så är det klart att alla sporthojar kommer långt ner med mycket utvecklingsarbete och låga volymer.
Dock hade jag förväntat mig att Honda kanske skulle visa vad dom kan men det kanske är så att dom vet att dom är bäst på prototypracing och därför inte bryr sig om deras standardhojar inte är konkurrenskraftiga.

Som sagt, Honda skrattar nog hela vägen till banken. Sjävklart är det en medveten strategi av Honda att bygga "tråkiga" hojmodeller eftersom det är det som säljer. Det är ju skitskoj att bygga sexiga motorcyklar och alla vi dreglar över dessa sexiga modeller på mässorna och i handlarnas utställningar. Sen beställer vi likaförb. en ER6:a eftersom den sexiga hojen är för dyr/för obekväm/för extrem/för dyr att försäkra osv.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
200 kilo
190 kilo
180 kilo

Finns inget relativt i det. Det är absoluta tal. Upplevelsen av det absoluta kan ju däremot variera, men vi kan ju inte alltid förlita oss på andra människors upplevelser. Någon ”tycker” säkert att 400 kilo ”känns” som 350 kilo, det betyder inte att det är så.


Allting är relativt. Den enda som kan avgöra om något är tungt eller lätt är ju jag själv, jag kan ju inte gå på någon annans premisser? En 350kg HD är lätt för en 2 meter snubbe som lyfter skrot och själv väger 150 kg, samma hoj är astung för en liten tjej på 67 kg.

Dessutom är ju vikten relativ till det jag skall göra. Pratar vi om t ex en adventurehoj som GS1200 så hävdar jag att den är för tung för att köras offroad med, dvs det som deras marknadsföring ger sken av att den skall användas till. Nu kör ju 90% av alla GS på asfalt och möjligtvis lite grus så det spelar ingen roll vad den väger eftersom det för dessa förare är ju RELATIVT lätt att hantera... :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När tidningar (oavsett nationalitet) mäter skillnader i varvtider är det ytterst sällan som alla hojar i testet finns representerade för snabbast individuella varv. Det är alltid en eller två hojar som förarna sätter sina snabbaste varv med. Det har alltså ganska mycket med hojen att göra.

:)

Nope, där har du väldigt fel. Dessa snabba förare som används är för det första inte representativa för kunderna (dvs vi) plus att skillnaderna är så små att det finns andra parametrar som påverkar hur fort det går.
I de engelska testerna så brukar de ibland testa på flera olika banor och då är det ofta det omvända med vilken hoj som är snabbast så att hävda att en viss hoj är "bäst" är inte rätt. Framförallt så har det oerhört lite med oss "vanliga" knuttar att göra.

Oavsett vad så är det fortfarande föraren som avgör hur fort/bra/säkert det går. Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) sa i en intervju en gång för länge sedan att "Ekvationen förare/maskin är 80/20"
Efter 22 år på bana och 11 år som instruktör så hävdar jag att det är 95/5... :)

Det är alltid du själv som styr farten, det är dina premisser och framförallt din rädsla som avgör hur fort det går, om nu just fart skulle vara det som avgör vad som är den "bästa" hojen vill säga?

Nu är vi väldigt off topic....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nope, där har du väldigt fel. Dessa snabba förare som används är för det första inte representativa för kunderna (dvs vi) plus att skillnaderna är så små att det finns andra parametrar som påverkar hur fort det går.
I de engelska testerna så brukar de ibland testa på flera olika banor och då är det ofta det omvända med vilken hoj som är snabbast så att hävda att en viss hoj är "bäst" är inte rätt. Framförallt så har det oerhört lite med oss "vanliga" knuttar att göra.

Oavsett vad så är det fortfarande föraren som avgör hur fort/bra/säkert det går. Jeremy Burgess (Rossis gamla stallchef) sa i en intervju en gång för länge sedan att "Ekvationen förare/maskin är 80/20"
Efter 22 år på bana och 11 år som instruktör så hävdar jag att det är 95/5... :)

Det är alltid du själv som styr farten, det är dina premisser och framförallt din rädsla som avgör hur fort det går, om nu just fart skulle vara det som avgör vad som är den "bästa" hojen vill säga?

Nu är vi väldigt off topic....

Det är ju bara att titta på Speedster för att se att hojen spelar ganska liten roll för hur fort det går, sålänge man inte är en riktigt duktig förare.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är ju bara att titta på Speedster för att se att hojen spelar ganska liten roll för hur fort det går, sålänge man inte är en riktigt duktig förare.

Exakt! Tänkte inte på Speedster Cup, klockrent exempel!:tummenupp
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Ursprungligen postat av Portland

Ingen?
Snarare alla... för när man tröttnat och skall sälja hur går det då?
Precis, tyst... och då sänks de i närmsta hamnbassäng och anmäls stulna.


Ingen kommer att vilja erkänna att de har ägt en dylik hoj. :fakta

Sänkt i hamnbassäng = dylik :D
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Man kunde byggt en NC 700/750 med minst 75 hk. Det hade skapat en hoj med vettiga prestanda utan att vara extrem.
Dagens NC hojar känns ungefär som att köra en buss motormässigt. Då är cb 500 " familjen " betydligt trevligare att köra.
När det gäller CBR rr hojarna så har marknaden i det närmaste försvunnit i Sverige.

På RR sidan är det endast sst och superbike förarna som behöver en fullt reg. bar hoj. Övriga kan köpa " skrot" med kryssat ramnummer och bygga ihop.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
:)

PS. Nya Bike damp just ner! Kanske har för många dömt ut nya Africa Twin för snabbt... DS.

PPS. Men nog heter det ”vart du än vill åka” och inte ”var du än vill åka”... DDS.

Nja, det var väl en OK hoj, men de nämnde inte att den är kraftigt överprisad.
Att den kostar 40 000:- mer än en Triumf xc800 . samt att det är en tämligen enkel konstruktion ....

Honda försöker tjäna mycket pengar, på några få sålda
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Vad är diskussionsunderlaget?

MCQueen, tycker att Honda är tråkiga med några få undantag i historien.

Pöbeln, håller i sak med MCQueen men påpekar att de är världens största mc tillverkare så nåt rätt måste Honda göra.

Gemensamt för MCQueen och Pöbeln är att vi hoppas att Honda kommer med nåt roligt snart.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är diskussionsunderlaget?

MCQueen, tycker att Honda är tråkiga med några få undantag i historien.

Pöbeln, håller i sak med MCQueen men påpekar att de är världens största mc tillverkare så nåt rätt måste Honda göra.

Gemensamt för MCQueen och Pöbeln är att vi hoppas att Honda kommer med nåt roligt snart.

Definiera "roligt" - är det samma sak som "trasigt"?
Man förleds lätt att tro det med tanke på exempel som brukar nämnas.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top