Vad får ni för intryck av den här hojen?

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Är i full gång med att försöka hitta mig en ny hoj och en av modellerna som är aktuell är denna Suzukin: http://www.blocket.se/halland/Suzuki_GSX_R_1000_28903847.htm Men vad får ni för intryck av den här annonsen? Priset tycker jag verkar helt okej och det ser ju ut som att det finns möjlighet att sänka det ytterligare.

Men... Den är inte registrerad i Sverige! Hur ställer man sig till det? Om nu alla papper finns och är i sin ordning borde det väl inte vara värre än att boka en registreringsbesiktning och få det överstökat? Eller är det betydligt krångligare än så? Kanske till och med kan få firman att stå för det jobbet..

Sen är det ju dock så att det är en bilhandlare som äger motorcykeln. Man kanske inte ska räkna med att de är speciellt kunniga inom området... Har inte lyckats samla så mycket information angående firman, men det verkar som att dom enbart sysslar med att importera bilar/mc:s för att sedan sälja vidare. Kanske till och med någon här som handlat där tidigare?

Vad tror ni? Är det som att köpa grisen i säcken eller skulle det kunna vara en bra affär? Tycker verkligen att hojen är ursnygg och har den rätta färgsättningen!

Alla synpunkter och kommentarer uppskattas! :tummenupp
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Godkänns verkligen den hojen i en registreringsbesiktning?

Tänker närmast på ljuddämpare, bakskärm och blinkers. Kanske något mer också..
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ring och fråga hur det ligger till. Troligen kommer "handlaren" sköta inregistreringen åt dig men vill av någon anledning (skatteteknisk?) inte regga in sina fordon innan dom säljs.

http://www.blocket.se/bilvagen
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=204187
http://www.121.nu/onetoone/foretag/litimport/grunddata

Inte känns det som någon "riktig" handlare man kan förvänta sig support av i efterhand men om hojen är schysst, priset rätt och du inte behöver betala innan ALLT är klart så...
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Åk och titta på hojen. Vrid, pilla och provkör. Om den känns bra så berätta för firman att du är seriös spekulant om dom reggar den först!
Så hade jag gjort iaf..
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Godkänns verkligen den hojen i en registreringsbesiktning?

Tänker närmast på ljuddämpare, bakskärm och blinkers. Kanske något mer också..
Nej det gör den inte. Måste vara original. Eftersom mellanröret fattas så fattas säkert elmotorn till ventilen. Kommer hojen från USA så behövs bullerintyg. Kostar mellan 2400-3000 beroende på var.

Föresten. Skum färgsättning. Har aldrig sett en svart vit 03
 

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Tack för era kommentarer!

Jo jag tänkte jag skulle slå dom en signal och höra mig för hur det ligger till egentligen. Har ingen lust att lägga ut många tusenlappar extra bara för att den skall gå att registrera ordentligt. I så fall får det bli till att komma överens med handlaren att dom får se till att fixa så den blir det.

Ja visst är färgsättningen ganska unik? Tycker iaf att det är riktigt snyggt!
 

Andyman_se

wicked
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
z750 orange
Antagligen reggar inte firman in hojen åt dig då dom åker på momsen då... antagligen vill dom i så fall regga in den direkt i ditt namn. Se i så fall till att den är reggad och klar om du ska ha den eller ännu hellre, köp en svensk som du vet är ok.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
det finns antagligen en anledning till varför den inte är inreggad för om allt är som det ska så är den processen skitenkel.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Är det inte så att man bara får importera ett begränsat antal fordon/år för att det skall räknas som privatimport.
Det skulle isåfall kunna vara anledningen till att firman inte vill regga den i sitt namn.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Skulle aldrig köpa en hoj som inte va reggad. Bättre att lägga på den kostnaden på köpet och köpa den när den är inreggad och klar.
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Var intresserad av en bil hos det företaget för ett tag sedan.


Under första samtalet med säljaren var det inga konstigheter "alla papper finns" "man får bara ta in ett X antal fordon per år" "Vi registrerar den på dig" osv

Han kunde dock inte förklara mer exakt hur en registrering går till och vilka papper som behövdes osv.

Jag läste på lite mer om hur en sådan process går till och ringde igen, När jag frågade om kvitto eller intyg på att han/firman köpt den utomlands och hur vi skulle göra med fullmakten* som skulle ha upprättas innan dom köpte bilen åt mig så avbröt han samtalet med "Jag har en annan köpare klick"

* När man låter en firma/person ta in ett fordon åt sig själv skall man ha upprättat en fullmakt där det framkommer att firman/personen köper bilen åt mig. (Detta går självklart att ordna till i efterhand)

Dom var inte intresserade av att skriva någon form av kontrakt där dom tar på sig att regga in bilen på mig vid ett köp.

Denna bil som var en Mitsubishi Evo IX var även den i "toppskick" men när en annan kille var nere o kollade på bilen så såg han att den var omlackad på någon dörr.

Nu kan det ju oxå vara så att jag är helt ute o cyklar men jag var inte ensam om att vara spekulant på den bilen på forumet som detta diskuterades och vad jag vet så köpte ingen den bilen.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
när vi ändå snackar import, är det bara jag som tycker det fulkomligen exploderat av "ej regbara" hojar på marknaden?

tycker det verkar som varenda jävel och hans brorsa sitter på en racehoj utan papper när man kikar annonserna här och på blocket :va vars kommer dom ifrån?

är det så vanligt att privatpersoner får händerna på utskrotade hojar eller är det snarare så att stöldgods är såpass vanligt, finns det fler anledningar till att en hoj inte har några papper?
 
Last edited:

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 690
Ja jag har begrundat detta lite nu och som någon sa så lägger jag nog dom extra pengarna på att köpa en svensksåld hoj. Så slipper man allt krabb. Sen har jag surfat runt lite angående firman och dom verkar inte vara så seriösa enligt den information jag fått fram. Så den går nog bort tyvärr.

Men det är som du säger sven666, har stött på många som är i samma situation som den här hojen. Lite underligt tycker jag
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Började scouta gixxer för ca ett år sedan och har sedan dess sett denna hoj till salu i omgångar genom hela förra och nu också denna säsongen. Det var dessutom ett riktigt bra pris på den även förra året. Lägger ingen värdering i ovanstående utan låter dig göra vad du vill med informationen.

Lycka till och var ytterst noggrann i din beslutsprocess vad du än väljer att göra.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Du får ju bedöma själv men personligen hade jag aldrig gett 45,000 skr ÄVEN om den varit inreggad o klar, hojen är 8 år så miltalen kan du nog utgå ifrån att det inte stämmer.

Visst blänker tank o sidokåpor men det sitter märkligt mycket dekaler överallt, åker du o kollar på hojen så be dom ta väck (microndekalen) på svingen så ser du snart skicket, sen ser den ju något omlackad ut eller åtminstone kompletterad med ebaykåpdelar, bakdelens färgsättning lirar inte med övriga färger, bjud 40 inreggad o klar med en besiktningsbar dämpare om du nu väldigt gärna vill ha just den hojen!!
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top