Vad behövs på långfärden?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Pyton skrev:
2060237 Läs på om länderna ni ska besöka. Det är aldrig kul att komma hem och inse att man missat en massa skoj. Köp några Lonley Planet eller liknande och ta med. Där finns kartor, tips om boende, seder och bruk, kul kvällsaktiviteter etc som kan vara nyttigt att veta.

Och framför allt -skaffa riktiga kartor! Skala 1:800000 eller mer.

Ta´t lugnt!

Liber har "MC" kartor för sverige som är anpassade för tankväska :tummenupp


Köpte apotekets minsta förstaförbands påse som bara är tryckförband mm som behövs vid en olycka (inga plåster mm) va perfekt om man har det trångt under kutsen t ex ( fick pressa ner den med våld )
 

Dark_Messenger

Guest
Som någon sa tidigare, försvarets första förbands kit är ju smart att ha med sig om olyckan skulle vara framme. Litet och väger ingenting samt går att få ner i en ficka eller under kutsen eller var som helst.

Annars bara det absolut nödvändigaste. Det är lättare att packa för mycket än för lite, klassiker som de flesta semesterfirare känner igen. Sen är det ju skillnad på om man ska ner på kontinenten för en långkörare eller bara kryssa i svedala några dagar. Ofta så vet man långt i förväg att man ska ut på tur så då är det ju bara o spara lite flis innan och köpa det som behövs utmed vägen. Körningen blir ju så mycket roligare utan en massa bråte o släpa runt på! :tummenupp
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Min "värsta" resa jag gjort är till Mo I Rana i Nordnorge på fredagen 145 mil och sedan hem lika långt på söndagen. Jag skulle hälsa på en kompis som bodde i tält vid Svartisen hela sommaren. Det handlade om att gå upp tidigt, hålla farten uppe och inte ha för långa stopp.

Resan gjordes på en RD 350 och det gick faktiskt bra. Värsta smärtan var i gränsen nacken/skuldrorna. Den resan ska jag berätta omför mina barnbarn tänkte jag. Om jag får nåra...

Edit: När jag tänker lite på saken, så hade jag nog bytt till en XJ 900 vid det laget... så var det.
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Emmi skrev:
2060057 Finns att köpa små förbandsväskor på apoteket med det nödvändigaste att ha vid en olycka. Annars är väl huvudvärkstabletter, nån sorts magmedicin bra att ha. Svarta sopsäckar är bra till det mesta också, vira in saker i när det regnar t.ex.

Åk inte med ryggsäck, skaffa spännband och tänk på att spännband kan skava på lacken så lägg nåt imellan.

Om ni får för er att använda punkaspray så se till att köra riktigt lugnt, olyckor händer lätt.
Köpte en liten förbandslåda för MC på lidl -04, liten, smidig och innehöll det mesta, men en från apoteket kanske är mer att lita på. Kompleterade min med plåster och mini fickkniv med sax å grejer.
En "Ortlib" (vattentät packsäck) kanske är att föredra framför sopsäck som går sönder vid högre farter, men sopsäck är ju bra till mycket annat.
 

Pelleh

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Startgas är väl aldrig fel att ta med!

Det här hade jag ner till Italien + papper (grönt kort, lite restips man kollat i förväg osv.).

Du kan verkligen konsten att packa!
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
En minimoto i tankväskan så kan man alltid köra(typ som i Dum och Dummare.) ifall det händer nått med stora hojjen :rofl
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Beror ju lite på vart man skall och hur länge man skall vara borta.
Men se för guds skull till att resa lätt, man åker ju inte guldvinge...

Öronproppar, mobiltelefon och visakort kommer man långt på, nåt klädesplagg i tankväskan kanske. Skit i verktygen och punkasprejjen, på sin höjd ett multiverktyg. Jag hade inte åkte på långtur om jag varit rädd att cykeln inte skulle fixat det.

Ett litet motto inför resan är alltid bra, mitt förslag är "Det ordnar sig..."
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
Nicke skrev:
2057309 Säker på det? Har själv kört i Italien förrförra sommaren utan att reagera på att hojåkare kör med reflexväst.

Inte så konstigt. Lagen gäller (även i Österrike och Spanien, kommer säkert i fler EU-länder) för MC med sidovagn eller dom häringa fyrhjulade leksaksbilarna som säljs med MC-registrering.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top