Vad behövs i ett hojgarage?

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tyckte jag såg digital luftpåfyllare från verktygsboden swisha förbi här och blev så påmind om att jag måste köpa en sån (min analoga visar 0,4 bar fel).
Men det står att verktygsbodens har arbetstryck mellan 2-4 bar. Har ju under två bar i bakdäcket på daytonan.
Vad använder ni andra för påfyllare? För ja, en pålitlig sådan underlättar mycket i ett hojgarage.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, "Buy quality..." Om det var att grejen glappade eller kärvade, så visst, då får man stå sitt kast om man köper billigt junk. Men i det här fallet tog den inte 21 tum som det stod, så vi hann inte börja känna på kvaliteten... :hihi


Googlar man däckmaskin så kommer det upp massor av likn mojänger - t.o.m Verktygsboden säljer en liknande men för bildäck - och alla kostar ung lika mycket. Frågan är om alla är lika kassa, gjorda i samma kinafabrik?
Ett alternativ skulle va att köpa en "riktig" maskin, finns från ca tio lax och uppåt, men hur många har en sån i sitt garage?

Jag vill bara slippa krypa på golvet med ett däckjärn i varje hand. Någon som har nåt tips?

Vi gick ihop några kompisar och delade på en Rabaconda inkl deras däckjärn. Nu finns det en ny variant för bredare däck. Lite sugen och det kostade oss knappt tusen spänn var.

Plus att vi tar 250 spänn för att byta åt någon annan och den är betald sedan länge och vi dricker öl gratis.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tyckte jag såg digital luftpåfyllare från verktygsboden swisha förbi här och blev så påmind om att jag måste köpa en sån (min analoga visar 0,4 bar fel).
Men det står att verktygsbodens har arbetstryck mellan 2-4 bar. Har ju under två bar i bakdäcket på daytonan.
Vad använder ni andra för påfyllare? För ja, en pålitlig sådan underlättar mycket i ett hojgarage.
Den från Verktygsboden klarar i alla fall 4,5 Bar i rejsbussen och har inga problem med 1,1 i en gammalhoj.
Fast jag byter pumpnippel på den för att komma åt bättre.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi gick ihop några kompisar och delade på en Rabaconda inkl deras däckjärn. Nu finns det en ny variant för bredare däck. Lite sugen och det kostade oss knappt tusen spänn var.

Plus att vi tar 250 spänn för att byta åt någon annan och den är betald sedan länge och vi dricker öl gratis.
Var tvungen att googla vad en Rabaconda var, men en sån där måste jag nog göra plats för! :tummenupp
Kollade lite snabbt, 4.000, var det vad er kostade också?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Tyckte jag såg digital luftpåfyllare från verktygsboden swisha förbi här och blev så påmind om att jag måste köpa en sån (min analoga visar 0,4 bar fel).
Men det står att verktygsbodens har arbetstryck mellan 2-4 bar. Har ju under två bar i bakdäcket på daytonan.
Vad använder ni andra för påfyllare? För ja, en pålitlig sådan underlättar mycket i ett hojgarage.

Jag tröttnade på att hoppa mellan påfyllare och kontrollmäta med en bra mätare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var tvungen att googla vad en Rabaconda var, men en sån där måste jag nog göra plats för! :tummenupp
Kollade lite snabbt, 4.000, var det vad er kostade också?

Japp, när vi köpte kostade den 3700 och vi delade 4 st på den. Billigt!

Funderar på att köpa den nya också… vi byter däck så ofta så det lönar sig fort (nabbdäck/asfaltsdäck).
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tyckte jag såg digital luftpåfyllare från verktygsboden swisha förbi här och blev så påmind om att jag måste köpa en sån (min analoga visar 0,4 bar fel).
Men det står att verktygsbodens har arbetstryck mellan 2-4 bar. Har ju under två bar i bakdäcket på daytonan.
Vad använder ni andra för påfyllare? För ja, en pålitlig sådan underlättar mycket i ett hojgarage.
Jag kör med en lös mätare.
Den funkar bra, har provat att mäta med däckverkstaden, och den verkar visa korrekt.

IMG_4487.jpeg
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Många verkar gilla Rabaconda, jag sparar till en.
Jag har en sån.
Visst är den lite bättre än dom andra 24mx/Biltema lösningarna. Men den tar längre tid att sätta upp än att kränga däck. Så det är gränspuck på att det är värt det.
Är man rädd om fälgarna så är den ju klart bättre.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi gick ihop några kompisar och delade på en Rabaconda inkl deras däckjärn. Nu finns det en ny variant för bredare däck. Lite sugen och det kostade oss knappt tusen spänn var.

Plus att vi tar 250 spänn för att byta åt någon annan och den är betald sedan länge och vi dricker öl gratis.
Var tvungen att googla vad en Rabaconda var, men en sån där måste jag nog göra plats för! :tummenupp
Kollade lite snabbt, 4.000, var det vad er kostade också?
Kollade fel stöd. Verkar som deras Street-modell kostar ca 6000:- plus tull o moms. Kan det stämma?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Japp, när vi köpte kostade den 3700 och vi delade 4 st på den. Billigt!

Funderar på att köpa den nya också… vi byter däck så ofta så det lönar sig fort (nabbdäck/asfaltsdäck).
Den nya, är det Street som lutar? Vilka säljer den (bara i USA?) i Sverige?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Den nya, är det Street som lutar? Vilka säljer den (bara i USA?) i Sverige?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Men 6.000, det svider ajaj!

Har du inga kompisar? Gå ihop 4 st, 1500 var som är igentjänade första däcksbytet.
Sedan när ni fått fart på hantverket kan ni hjälpa kompiskretsen för någon hundring per däck. Då sparar även de pengar och ni får den betald och efter det är garageölen ordnad under överskådlig tid.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har du inga kompisar? Gå ihop 4 st, 1500 var som är igentjänade första däcksbytet.
Sedan när ni fått fart på hantverket kan ni hjälpa kompiskretsen för någon hundring per däck. Då sparar även de pengar och ni får den betald och efter det är garageölen ordnad under överskådlig tid.
Jo du har rätt. Nu är jag ju själv i mitt garage, men man kan ju sprida ryktet!
Och självklart får det bli självbetjäning så man kan beskåda slitet och se pengarna trilla in! :hihi
Jag är nog övertygad.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo du har rätt. Nu är jag ju själv i mitt garage, men man kan ju sprida ryktet!
Och självklart får det bli självbetjäning så man kan beskåda slitet och se pengarna trilla in! :hihi
Jag är nog övertygad.

Hehe, du kommer att bli galen när du ser dem försöka kränga däck för första gången…
Och du kommer att bli rädd att de förstör något. Bättre att du gör det åt dem.

De får skruva av/på hjulet från sin egen hoj eller komma med lösa hjul, så har du sluppit det problemet också.

Jag är också själv i mitt garage, Rabacondan flyttas mellan garagen vid behov.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
I den lyckliga situationen att sonens kompis förvarar sin Rabaconda hos mig. Och sonen låter mig stå bredvid och beundra när han byter däck. Fast jag får svarva nya mittpelare vid behov.
 
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top