Vad använder du vid underhåll av bromsarna?

GuzziSwede

Guzziswede
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati ST3S
Försöker hitta info vad man ska använda om man vill underhålla bromsoken som börjar kärva lite.
Vad tvättar ni med?
Vad använder ni när det har blivit rent? Inget alls eller .....
Plockar ni isär allt och byter packningar?

Har tittat på olika forum och på Youtube. Duschtvål var det en som använde.
Det varnades för att använda oljebaserade produkter då det kan förstöra packningarna.

Så hur gör du och vad använder du för medel?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) Lyfter ut det ena frambromsoket.
2) Plockar ur bromsbeläggen och fjädrar som håller dom så jag kommer åt kolvarna så bra som möjligt.
3) Låser alla bromskolvar utom en med buntband. 4,8x200mm räckte precis.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...mor-och-spannband/Buntband-100-st-2000034814/
4) Pumpar ut den återstående bromskolven med bromshandtaget.
5) Gör rent med en tandborste (för att inte repa) använder också det vita på kökssvamp som jag skär loss klipper smal remsa av.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Utrustning/Kokssvampar-10-st-2000033238/
6) Blåser ren med tryckluft från kompressorn
7) Duttar på Silikonfett/Bromscylinderfett på den rengjorda bromskolven.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Fett/Bromscylinderfett-2000017184/
(anm.: Biltema har en STÖRRE tub Silikonfett för 49:90 men jag har alltid använt den lilla dyra, den räckte igår till 8 bromskolvar...precis)
8) Trycker in bromskolven.
OBS LÄS INLÄGG #4 och #5.
Du får aldrig ta runt bromskolven med Polygrip, enbart trycka in den.

Går det trögt med Polygrip (med skydd för att inte repa utsidan på bromsoket.
Och det kan vara nödvändigt använda polygripen från båda sidor av bromsoket för kolven kantrar.
Pumpar ut igen. Trycker in igen. UT/IN/UT/IN När jag klarar trycka in bromskolven med fingrarna så är jag nöjd.
9) Låser den rengjorda intryckta bromskolven med buntband vid oket.
10) Börjar med nästa bromskolv
När jag är klar med alla bromskolvarna i oket, tar jag bort alla buntbanden och torkar rent från allt överflödigt silikonfett med toapapper.
Sedan tar jag och gör ren bromsbeläggen och bromsskivan med aceton och toapapper (Varför släpa hushållsrulle till garaget. Allt är ju smått som ska göras rent.)
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
Det kommer ju alltid fett på bromsskivor och belägg, kan bli stor skillnad efter rengöring.
Första gången jag använde aceton låste jag framhjulet i första inbromsning till stopp. När jag klämde i som vanligt.
Så ta det varligt, bromsen kan ha blivit Mycket bättre. När du är klar.
11) Monterar i fjädrar och sedan bromsbeläggen, baggis på Sprint RS, trångt som f-n få dit fjäder på GSX1300R
12) Monterar dit bromsoket, Sedan likadant bromsoket på andra sidan.
När båda sidorna är klarar, och bromsoken monterade på skivorna och fastskruvade på framgaffeln (jag använder momentnyckel) så pumpa med bromshandtaget tills det tar emot och känns normalt.
Glömde det en gång och hade ingen frambroms när jag ville bromsa.
Som tur var funkade bakbromsen och jag hade de sekunder som behövdes för att pumpa tryck i systemet och flytta de intryckta bromskolvarna till aktivt läge.
Så gör det här redan i GARAGET.
Ingår ju i säkerhetskontroll innan körning......
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
"Går det trögt med Polygrip (med skydd för att inte repa utsidan på bromsoket.
Och det kan vara nödvändigt använda polygripen från båda sidor av bromsoket för kolven kantrar
."
Aldrig polygrip på kolvarna.
Nyss kasserat 4 st kolvar för nåt pundhuve skadat ytan.
Riktiga verktyg finns ju att inhandla!
 

Bifogat

  • $T2eC16ZHJHoE9n3KftmcBRglVjj7zw~~60_35.jpg
    $T2eC16ZHJHoE9n3KftmcBRglVjj7zw~~60_35.jpg
    13.3 KB · Visningar: 101

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Går det trögt med Polygrip (med skydd för att inte repa utsidan på bromsoket.
Och det kan vara nödvändigt använda polygripen från båda sidor av bromsoket för kolven kantrar
."
Aldrig polygrip på kolvarna.
Nyss kasserat 4 st kolvar för nåt pundhuve skadat ytan.
Riktiga verktyg finns ju att inhandla!

Bra Påpekande !
Tråkigt det kan missförstås.
Man får givetvis inte ta runt bromskolven med Polygrip, enbart pressa in bromskolven.
Alltså samma som man gör med ett sådant med ett sådant här verktyg.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...trustning/Broms/Bromskolvsverktyg-2000016990/

Det där verktyget du har på fotot, vad heter det på svenska (eller engelska)
och var köper man det ?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Som jag tidigare skrivit, är kolvytorna rena, oskadade och infettade kan man trycka in kolvarna för hand, inget verktyg behövs.
Spåren för packningarna måste vara helt rengjorda så packningarna bottnar ordentligt.

Verktyget då?
Pröva sök på eBay UK, "brake piston plier"
"Klossarna" i spetsen är härdade och greppar väl på insidan av bromskolven så man kan vrida/lossa dem.
Oumbärligt verktyg!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Sedan tar jag och gör ren bromsbeläggen och bromsskivan med aceton och toapapper (Varför släpa hushållsrulle till garaget. Allt är ju smått som ska göras rent.)

Bland de bättre inlägg jag läst på senaste tiden vad gäller guider. =)
Dock, varför hushållspapper eller annat papper ämnat för allmäntorkning ofta är bättre är ju för att Toapapper håller ihop så förbannat dåligt. Så fort toapapper blir blött blir det ju tusen bitar.

Där av att man inte ska spola ned hushållspapper eller typ torki papper i toaletten. =)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Spayade 5/56 på bakre skivan och oket en gång när det kärvade lite på 750:in så att gubben som skulle byta däck på verkstaden skrek rakt ut om jag försökte ta livet av mig när där fanns noll broms pga all smörjning ha ha ... :crash
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om inte frågan var nån form av ironi så ja det gör jag.
Aluminiumok och vatten skapar en del roliga korrosionsmiljöer..

Hur får du ut gummitätningarna/gummiringarna ?

Jag har gjort det en gång på ett ok och lyckades få ut dom med ett vässat tandborstskaft av plast.

Men det kändes amatör. Och när jag upptäckte att de "nya" ringarna var fel storlek,
för små, de tätningar som passade i bakre oket då var jag glad att jag inte kvaddat dom gamla utan kunde sätta tillbaks dom.

När tätningarna väl är utplockade....
Hur gör du rent i spåren?

Jag har läst att bromskolvarna kan vara in passade till hålen i bromsoket.
Dvs om hålet är lite större så väljer man en bromskolv som är lite större.
Är det nått du märkt / upplevt ?
Att kolvarna bara passar bra i "rätt" hål.

:Bugar
 
Last edited:

GuzziSwede

Guzziswede
Gick med
27 Oct 2006
Ort
Huddinge
Hoj
Ducati ST3S
Om inte frågan var nån form av ironi så ja det gör jag.
Aluminiumok och vatten skapar en del roliga korrosionsmiljöer..

Ingen ironi här inte, vill bara höra hur mycket man behöver/brukar göra.
Som det verkar så funkar det med att inte dela oken utan bara smörja upp med silikon.
Vill man vara grundligare så delar man oken, plockar ur kolvarna (polera med autosol har jag sett) och packningarna, gör rent spåren och man kan använda gamla packningarna.
 

900 Desmodue

Medlem
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Härryda
Hoj
Ducati SF S -09, KTM 450 EXC -04
Bromsok tvättar jag med ultraljudstvätt. Brukar räcka med lite yes i vattnet för att bryta ytspänningen.
Har gjort det på plats nån gång med kolvarna utpumpade mot ett mothåll i mitten men oftast passar jag på när det är dags för ny bromsvätska att demontera och släppa ut kolvarna helt.

Smörjer med silikonbaserat fett innan jag trycker tillbaks/återmonterar kolvarna.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..

Bifogat

  • DSCN0054-s.jpg
    DSCN0054-s.jpg
    677 KB · Visningar: 49
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag brukar lägga i ett slutkört belägg och blåsa ur kolovarna med tryckluft (akta fingrarna). För att lirka ur tätningar använder jag ett demonteringsverktyg för oringar typ tandläkarns "petaitändernagrej". Tvätta med bromsrengöring av valfritt märke, sen blir det diskbaljan, diskmedel och vatten. Sen är det bara att se till att allting är ordentligt torrt och återmonterar gör jag med bromskolvsfett från ATE.

Det behöver inte vara så jäkla komplicerat:)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Det behöver inte vara så jäkla komplicerat:)

Warum es einfach machen wenn man es så schön komplizieren kann??

(Igår hittade jag fö de saknade framoken till Kawan. Borta i fem år..
Dags för mera bromsjobb)
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top