Vad är nackdelarna med låg svängmassa?

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Dvs, förutom ojämn gång på lägre varv? Gillar själv det speciella ljudet som blir, typ rallybilar på tomgång och den kvickar gasresponsen är ju trevlig. Skit samma om det blir knepigt att hålla jämn fart när man cruisar, finns det inga nackdelar för hållbarhet/livslängd på motorn blir det till att gå loss på veven med vinkelslipen :yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Glöm inte o skaffa en extra vev som du faktiskt kan använda när sabbat den första med vinkelslipen.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Blir nog bättre för balansen om du använder en svarv på svänghjulet.
Vinkelslipar är inte direkt ett instrument för finlir :)

/R
Glöm inte o skaffa en extra vev som du faktiskt kan använda när sabbat den första med vinkelslipen.

Nä, vinkelslip var inte bokstavligt, ska lämna bort jobbet om det blir av. Vill bara ha lite koll innan jag börjar ringa runt.
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Nä, vinkelslip var inte bokstavligt, ska lämna bort jobbet om det blir av. Vill bara ha lite koll innan jag börjar ringa runt.

Bra val.
OK, en nackdel kan vara att hojen blir svårsåld om den inte går jämt på tomgång och inte kan köras normalt i 30km/h. Detta är naturligtvis beroende på hur mycket vikt du tänker ta bort men ska du ha den att låta som en rallybil blir det nog till att ta bort en hel del.


/R
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hållbarheten är inga problem såvida man inte lättar enormt mycket men det är sällan en risk. Däremot finns där en poäng i att behålla svängmassan i de flesta moderna hojmotorer då de redan är tämligen optimerade, för liten svängmassa ger mindre effekt och dagens motorer har en balansfaktor som ger effekt snarare än myscruising.

Är du ute efter snabbare gassvar så hade jag istället gått på svänghjul, drev och koppling då där finns gott om vikt som inte direkt påverkar balansfaktorn. Steg 2 är därefter att vikta upp veven för att kunna kasta ev balansaxel och ha all balansfaktor direkt på veven. Därefter är det låttare kolv+vev samt därtill följande justering till lämplig balansfaktor.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Hållbarheten är inga problem såvida man inte lättar enormt mycket men det är sällan en risk. Däremot finns där en poäng i att behålla svängmassan i de flesta moderna hojmotorer då de redan är tämligen optimerade, för liten svängmassa ger mindre effekt och dagens motorer har en balansfaktor som ger effekt snarare än myscruising.

Är du ute efter snabbare gassvar så hade jag istället gått på svänghjul, drev och koppling då där finns gott om vikt som inte direkt påverkar balansfaktorn. Steg 2 är därefter att vikta upp veven för att kunna kasta ev balansaxel och ha all balansfaktor direkt på veven. Därefter är det låttare kolv+vev samt därtill följande justering till lämplig balansfaktor.

Bra svar!
Dock, är inte kopplingskorg och drev ganska viktoptimerade i nuläget? Dvs, finns det så mycket att ta där?
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top