vad är minsta mönsterdjup på ett mc däck

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Apapappp

Det är en millimeter som gäller, varför har alla såååå torftiga svar

:) :) :D

Däck och däckmontering


Övergripande krav


1 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av däck uppfylla

1. kraven i bilaga 3 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. kraven i ECE-reglemente 64 (se 3 kap. 1 §).



2 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha däck som är typgodkända

1. enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG, eller

2. enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75 (se 3 kap. 1 §).



3 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är

1. typgodkända enligt bilagorna 1 – 2 till kapitel 1 i direktiv 97/24/EG,

2. typgodkända enligt ECE-reglemente 30, 54 eller 75, eller

3. uppfyller kraven i 7 – 10 §§.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver inte uppfylla kraven i 7 § om däcksutrustningen, beträffande axelbelastning och maximal hastighet, är likvärdig med den som fanns på fordonet vid dess typbesiktning eller första registreringsbesiktning.



4 § Regummerade däck skall uppfylla kraven i 15 §.



5 § Mönsterskurna däck skall uppfylla kraven i 16 §.



6 § Anordningar som anbringas på motorcykel till skydd mot slirning skall vara så beskaffade, att de inte skadar vägen. Dubbade däck enligt detta kapitel anses uppfylla detta krav.



Krav enligt 3 § 3


7 § Motorcykel och släpvagn som dras av motorcykel skall ha däck som är dimensionerade för fordonets maximala hastighet och för minst den axelbelastning som däcken har att uppbära. Däcken behöver dock inte vara dimensionerade för högre axelbelastning än den som fordonet får framföras med.

Om däcket inte är av godkänd typ får det belastningsvärde som meddelats av The Scandinavian Tire & Rim Organization (STRO) i ”Databok 2002” tillämpas för respektive däckdimension.



8 § Däck får inte visa tecken på brott eller separation. Däck får inte ha hål, skåra eller annan skada som blottlägger däckets armering.

Första stycket gäller inte däck (hjulenheter) som konstruerats för att under kortare tid köras lufttomma eller med reducerat tryck.



9 § Slitbana får inte vara mer nött än att det kvarvarande profildjupet i huvudmönstret uppgår till 1,0 mm, varvid skall bortses från slitagevarnares ribbor.



10 § Om befintliga däck skall ersättas av andra, bör det ske så att hjulen på en axel har lika däck.

Däck bör ha rekommenderat lufttryck och lufttrycket i däck på hjul på en och samma axel bör vara lika.



Generella krav på dubbdäck


11 § Dubb i däck får endast finnas i däck som av däcktillverkaren är avsett för dubbning.



12 § Däck får inte ha så kallade rördubbar.



13 § Antalet dubbar bör vara lika stort i fordonets samtliga dubbade däck och däck med det största dubbutsticket bör vara monterade på hjul på fordonets bakre axel.



14 § Dubbade däck får inte användas under tiden från och med den 1 maj till och med den 30 september om inte under denna tid vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck, råder eller kan befaras.



Regummerade däck


15 § Däck som regummeras skall vara lämpade för regummering. Regummeringen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket och märkas i enlighet med beslutet.



Mönsterskurna däck


16 § Däck som mönsterskärs skall vara lämpade för mönsterskärning. Mönsterskärningen skall utföras med metod som godkänts av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Vv kommer dra in ditt K-kort nu för du inte visste att det var 1mm. Kommer väl nån som skriver i tråden att du inte borde ha k-kortet för du inte visste det, och det är såna som du som höjer försäkringspremien.
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Vv kommer dra in ditt K-kort nu för du inte visste att det var 1mm. Kommer väl nån som skriver i tråden att du inte borde ha k-kortet för du inte visste det, och det är såna som du som höjer försäkringspremien.

Hörru gubben, så vitt jag vet så är det väl sådana som dig som höjer försäkringspremien på grund av oerfarenhet etc.

Men lycka till med körkortet gubben! :pannkyss


Btw så är det väl 1mm som gäller!?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Hörru gubben, så vitt jag vet så är det väl sådana som dig som höjer försäkringspremien på grund av oerfarenhet etc.

Men lycka till med körkortet gubben! :pannkyss


Btw så är det väl 1mm som gäller!?

Du ploppade säkert ut ur muttan med all erfarenhet inom det mesta så du har säkert rätt att se ner på andra som lär sig med tiden. Tänk igenom ordet erfarenhet ett tag så förstår du hur man får erfarenhet om man är dödlig. Men du är ju odödlig, eller så förstår du inte bättre och tror det:tungan
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Minst 1mm gäller för mopeder och motorcyklar.

Minst 1,6mm gäller för sommardäck på bil* (och minst 3mm mönsterdjup på vinterdäck på bil*).


*) personbil, lätt lastbil och buss med totalvikt max 3,5 ton och släpvagn som dras av ett sånt fordon.
 

Tommy.exe

Guest
Du ploppade säkert ut ur muttan med all erfarenhet inom det mesta så du har säkert rätt att se ner på andra som lär sig med tiden. Tänk igenom ordet erfarenhet ett tag så förstår du hur man får erfarenhet om man är dödlig. Men du är ju odödlig, eller så förstår du inte bättre och tror det:tungan

Tror minsann du fått lite sand i vaginan dom sista dagarna :)


pojkar e stökiga.. så är de bara :tummenupp

E**

Glömde ju... 1mm!! :mattias :smasha :backontop :shrules
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Hur blir det med änduro deck dåro ???
med bara en millimeter skulle man kunna få vattenplaning i nåt dike eller nåt
-ju :D
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har inte läst hela tråden, men för dom som kör Harley så kan det vara bra att veta att gränsen ligger strax under 1/25 tum...
 

Schyffert

-´-`-´-`-´-`-
Gick med
9 Mar 2008
Ort
Bålsta
Hoj
BMW F800S
Kanske är fel tråd att fråga i men det handlar ju ändå om däck här. Tog min premiärtur på min Hornet i helgen, faktiskt min premiärtur någonsin eftersom jag inte tagit kort än :tungan
Efter 7 mil upptäckte jag i alla fall att jag lyckats kör in en skruv i däcket!:mad:
Det läcker ingenting, så antingen är skruven väldigt kort eller så tätar skruven. Jag har inte vågat ta bort skruven för att kolla än då risken för punka är överhängande.
Min fråga är om man ska ta sig till en däcksfirma som pluggar igen det eventuella hålet efter skruven?
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Ja nu har vi konstaterat att det är 1mm. MEN, om det är mindre, kan man borra upp lite mönster då...kanske med en metallborr? :va

:borra

Kanske är fel tråd att fråga i men det handlar ju ändå om däck här. Tog min premiärtur på min Hornet i helgen, faktiskt min premiärtur någonsin eftersom jag inte tagit kort än :tungan
Efter 7 mil upptäckte jag i alla fall att jag lyckats kör in en skruv i däcket!:mad:
Det läcker ingenting, så antingen är skruven väldigt kort eller så tätar skruven. Jag har inte vågat ta bort skruven för att kolla än då risken för punka är överhängande.
Min fråga är om man ska ta sig till en däcksfirma som pluggar igen det eventuella hålet efter skruven?

Dra ut skruven, pyser luften ut byt däck.
Mcdäck är inget man lagar...
 
Last edited:

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Ort
031
Hoj
ärretta
Det var tur att det inte var något så svårt som hur man tar bort en popnit du frågade....

:rofl :rofl
Den tråden måste ändå vara en av de bästa här på SH!!
Någon som har länk till den??
Tål att läsas igen :D
 

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Ort
falun
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
Du ploppade säkert ut ur muttan med all erfarenhet inom det mesta så du har säkert rätt att se ner på andra som lär sig med tiden. Tänk igenom ordet erfarenhet ett tag så förstår du hur man får erfarenhet om man är dödlig. Men du är ju odödlig, eller så förstår du inte bättre och tror det:tungan


ojojojdå det här var visst känsligt! nejdu jag är varken odödlig(så vitt jag vet)eller har erfarenhet inom det mesta.
men vad jag vet så har mc förare med nytaget kk högre skaderisk än mc förare med erfarenhet...
angående det där med att se ner på andra, du fick ju bara smaka på din egen medicin :tungan
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top