Vad är detta på 2024 Aprilia RS-GP?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Är förvånad att jag inte hittar någon info om detta, som ju ingen annan tillverkare har något som alls liknar. Kommer de andra snart att ha liknande varianter? Vilken är dess funktion?
aprilia_oklart.jpg
Det enda vaga jag hittar är:
”We’ve introduced some concepts that are most definitely innovative to improve the aerodynamic load without affecting efficiency.”
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är förvånad att jag inte hittar någon info om detta, som ju ingen annan tillverkare har något som alls liknar. Kommer de andra snart att ha liknande varianter? Vilken är dess funktion?
View attachment 495382
Det enda vaga jag hittar är:
”We’ve introduced some concepts that are most definitely innovative to improve the aerodynamic load without affecting efficiency.”
Bra observerat Klosse ! Jag kliar mig i huvudet, vad blir effekten ????
Det jag mera tänkt på är framvingarna på kåpan, dom trycker nedåt och bromsar hojen så den vill tippa över bakåt, mera tippa över ju högre dom sitter. Jämför Aprilia RS-GP och Honda's hoj....
Och ju längre fram dom sitter, desto mer tryck blir det på framhjulet. Så vill man ha litet motstånd mot att köra rakt fram så ska framvingarna på kåpan sitta så långt fram som möjligt och så lågt som möjligt tänker jag......jämför Honda's hoj. Inlägg #22 i nedan länk
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att täcka in fälgar i fula heltäckande navkapslar är ju poppis i sammanhang där man vill minimera en bils energiförbrukning. Att täcka halva fälgen på detta vis kanske bidrar en viss del, men ändå inte gör maskinen alltför känslig för sidvind, vilket annars är besvärligt på en tvåhjulingmed stora heltäckande fälgar. En gissning bara...
En annan ide' till varför man bara täcker den övre delen av fälgen är för att ekrarna där roterar mot fartvinden, medan de i undre halvan av hjulet roterar med fartvinden, men om detta skulle ge något rent praktiskt så behöver nog fälgarna och ekrarna vara anpassade också, och på bilden ser det ju ut som vanliga Macaronichini eller vad de heter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att täcka in fälgar i fula heltäckande navkapslar är ju poppis i sammanhang där man vill minimera en bils energiförbrukning. Att täcka halva fälgen på detta vis kanske bidrar en viss del, men ändå inte gör maskinen alltför känslig för sidvind, vilket annars är besvärligt på en tvåhjulingmed stora heltäckande fälgar. En gissning bara...
En annan ide' till varför man bara täcker den övre delen av fälgen är för att ekrarna där roterar mot fartvinden, medan de i undre halvan av hjulet roterar med fartvinden, men om detta skulle ge något rent praktiskt så behöver nog fälgarna och ekrarna vara anpassade också, och på bilden ser det ju ut som vanliga Macaronichini eller vad de heter.
Bra tänkt tycker jag, ekern rakt ner står ju teoretiskt stilla till och med.
Fick ny förståelse för Hayabusans feta framskärm, täcker mycket av ovansidan på framhjulet.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag tänker att man ska få mindre turbulens bakom hojen.
Det är nog en rimlig tanke. "Diffuser"? öka downforce bak, förbättra stabilitet när trycket lättar vid inbromsning, f-n vet. Men de körde med det där spjälstaketet bak på testhojarna för att få koll på luftströmning över/bakom föraren
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Definitivt, tycker du? Låter mer som ett av flera vanliga bias.
View attachment 495404
Alla de hojarna ovan är mycket snyggare än dagens bevingade monster, tycker jag. Sen vet jag inte hur relevant det är att jämföra med hojar från sjuttio eller åttiotalet som några verkar vara ovan, jag tänkte själv mest på hojar från MotoGP-eran. TZ-Yamman och GSV-R:en är ju dock skitsnygga, så vet inte om du menade att detta var exempel på fula eller snygga hojar?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Alla de hojarna ovan är mycket snyggare än dagens bevingade monster...
Har det du skriver någon relevans avseende trådstarten? Ingen alls såvitt jag kan bedöma. Och det säger väl tyvärr en hel del om sporthoj-forumet; att förmågan/motivationen att bidra till det som efterfrågas i trådstarten är trist låg. Nästan som Flashback. Men där glimmar det ju ibland till med riktigt initierad kunskap, men man behöver stå ut med en hel del skit mellan sådana fynd. Personligen tycker jag att det du skriver om – som inte har någon relevans alls här – är intressant, men på rätt plats i en egen diskussion: ”Varför är det viktigt att GP-prototyper har ett utseende som sammanfaller med vad de flesta uppfattar som estetiskt tilltalande?” Ifall premissen i ovanstående är falsk kan man tänka sig en annan tråd med ett annat ämne: ”Vad är det som gör somliga motorcyklar mer estetiskt tilltalande än andra?”
 
Last edited:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag tänker att man ska få mindre turbulens bakom hojen.
Kanske är tvärtom? Störa luften så mycket som möjligt bakom så den efter inte kan dra nytta av slipstream på samma sätt som tidigare?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag kan förstå utvecklingen, men jag tycker inte om den. Med största sannolikhet styr du bort luften där hjulet går åt "fel" håll och ger turbulens, medan du håller den del av hjulet som går åt rätt håll öppen. Det är den gamla kuggfrågan om vilken del av cykeln som står still, oavsett vilken hastighet du har...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top