Vacuumförgasare ”hänger kvar” innan den går ner på tomgång.

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Hej!

Ett litet förgasarbekymmer jag hoppas någon har ett bra svar på.

Cykeln är en ZXR750 -89, alltså Keihin Vacuumförgasare, den har 4300 mil på mätaren, hyggligt trovärdiga som det verkar på historiken.

Snärtar man till gasen från tomgång blir den kvar med en viss fördröjning vid 2-3000 varv innan den går ner på tomgång igen.

Det är inte vajern/rullen som hänger sig då den rent mekaniskt smäller tillbaks mot tomgångsskruven på direkten, förgasarna är rengjorda och synkade, den drar rent o jämnt som den ska i övrigt och inget dynojet eller liknande är monterat.

M v h
Micke
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hängande tomgång får man om den går magert. Varför den går magert? Your guess is as good as mine.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Om det nu är nåt skit i lågfartsmunstyckena borde det väl påverka tomgången i sig också?

Den går rent på tomgång runt 1000 varv utan problem och utan choke som väl brukar behövas om lågfartmunstyckena är täta?

Men å andra sidan så går den ju magert om dom inte släpper igenom tillräckligt med soppa så kanske ändå, nålar och samtliga munstycken är original och blandskruvarna står i std läge.

Jag har inte lusläst gummina men dom ser fräsha ut och är förvånansvärt mjuka trots åldern.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Är det mycket glapp i spjällaxlarna? Då kan man få detta fenomen. Är det glapp så kan man få den att gå ner i varv genom att känna och vrida försiktigt på justerskruvarna för synkningen mellan förgasarna.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Det är inte så att den blir kvar på högre varv, det handlar mer om en fördröjning på ett par sekunder innan den går tillbaks till tomgång, spällen stänger och sedan sjunker varvet tllbaks, det sker liksom inte samtidigt som sig bör.

Jag gjorde synkning när jag hade rengjort dom och lade inte märke till något glapp och den reagerade normalt när man skruvade på synkskruvarna.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Det är inte så att den blir kvar på högre varv, det handlar mer om en fördröjning på ett par sekunder innan den går tillbaks till tomgång, spällen stänger och sedan sjunker varvet tllbaks, det sker liksom inte samtidigt som sig bör.

Jag gjorde synkning när jag hade rengjort dom och lade inte märke till något glapp och den reagerade normalt när man skruvade på synkskruvarna.

Den går ner i varv även om axlarna är slitna, det jag ville säga var att det går fortare att få ner den i varv om man hjälper axeln att stänga spjället.

Värt att kolla i allafall!

Det går att synka bort så det glappa spjället ligger före förgasare 2 som är den som styr. Men synkningen blir inte rätt om man kollar klockorna om man gör så.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Den går ner i varv även om axlarna är slitna, det jag ville säga var att det går fortare att få ner den i varv om man hjälper axeln att stänga spjället.

Värt att kolla i allafall!

Det går att synka bort så det glappa spjället ligger före förgasare 2 som är den som styr. Men synkningen blir inte rätt om man kollar klockorna om man gör så.

Ja, det blir till att ta en titt på detta, med andra ord borde det i så fall gå att se rent visuellt att ett spjäll inte följer dom andra, verkar det vara i sin ordning är det bara att riva isär och rengöra igen för att se om det bättrar sig.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Prova ge på den mer soppa med blandskruvarna. Du kan kolla läkage vid insugsgummin med startgas med motor på tomg. Om den reagerar i varvtal på det har du läkage.
 

Fkpn

Medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda Blackbird, 4X GPZ 900r, Honda VFR750
Ja, det blir till att ta en titt på detta, med andra ord borde det i så fall gå att se rent visuellt att ett spjäll inte följer dom andra, verkar det vara i sin ordning är det bara att riva isär och rengöra igen för att se om det bättrar sig.

Ja det syns om det är mycket glappt, framförallt går det att känna.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Nu spinner hon som en katt:tummenupp

Gick igenom samtliga punkter med början på startgas, spjällen och sedan lågfartsmustyckena och så långt var allt som det skulle, det som var den helande faktorn var att skruva ut bandskruvarna.

Började med ett halvt varv ut från std och märkte skillnad, hamnade till slut på 3/4 dels varv ut över std och nu både svarar hon och varvar ner som hon ska.

Tack för hjälpen allihop!
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top