Växellådan på KTM 660

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
Har en 660 -04 som jag nu håller på att köra in, har nu kört runt 40 mil. Har bytt olja och filter en gång vid runt 10 mil och ska snart ge mig på andra omgången. Till problemet, treans växel blir svår att få in när hojen är ordentligt varmkörd. Det är inga problem de första 15-20 min men kan sedan bli ganska irriterande. Det går lättare att få in växeln om man har högre varv på motorn. Detta gäller bara denna växel, resten går som smort.
Finns det någon som har någon aning om vad det kan vara?
Annars blir det att ta det lugnt fram tills man kan snacka med verkstadsgubbarna i samband med 100mil-servicen.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Who'sYourDaddy skrev:
Har en 660 -04 som jag nu håller på att köra in, har nu kört runt 40 mil. Har bytt olja och filter en gång vid runt 10 mil och ska snart ge mig på andra omgången. Till problemet, treans växel blir svår att få in när hojen är ordentligt varmkörd. Det är inga problem de första 15-20 min men kan sedan bli ganska irriterande. Det går lättare att få in växeln om man har högre varv på motorn. Detta gäller bara denna växel, resten går som smort.
Finns det någon som har någon aning om vad det kan vara?
Annars blir det att ta det lugnt fram tills man kan snacka med verkstadsgubbarna i samband med 100mil-servicen.

Ta upp detta med verkstan!
Hade problem med både 625 & 660 med att växlarna "alla" var tröga att få i när den var ny, värst var 625 där jag hade problem med att lägga i neutralen vid t,ex rödljus med stopp som följd. Även om det bara är 3:ans växel, funkar din hydraulkoppling som den ska?
 

Who'sYourDaddy

Prepare for awesomeness
Gick med
14 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
KTM 560 SMR-07
motardnisse skrev:
Ta upp detta med verkstan!
Hade problem med både 625 & 660 med att växlarna "alla" var tröga att få i när den var ny, värst var 625 där jag hade problem med att lägga i neutralen vid t,ex rödljus med stopp som följd. Även om det bara är 3:ans växel, funkar din hydraulkoppling som den ska?

Jag tror den fungerar som den skall, har inget att klaga på där. Jag tar det med växellådan med verkstan när det blir dags.
För övrigt är hojen hur kul som helst, skiljer sig en del (till det bättre) jämfört med min förra, Monster 620. Helt klart min grej.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Who'sYourDaddy skrev:
Jag tror den fungerar som den skall, har inget att klaga på där. Jag tar det med växellådan med verkstan när det blir dags.
För övrigt är hojen hur kul som helst, skiljer sig en del (till det bättre) jämfört med min förra, Monster 620. Helt klart min grej.

Vänta inte för länge bara... garantin är ju bara 6 månader. Tråkigt ifall det verkligen är nåt som är galet.
 

Emen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
motardnisse skrev:
Ta upp detta med verkstan!
Hade problem med både 625 & 660 med att växlarna "alla" var tröga att få i när den var ny, värst var 625 där jag hade problem med att lägga i neutralen vid t,ex rödljus med stopp som följd. Även om det bara är 3:ans växel, funkar din hydraulkoppling som den ska?

Min nya 04:a är oxå kinkig att få in neutralen på, irri som sagt vid rödljus men jag hoppas det blir lättare med tiden, eller det kanske det inte blir :confused:
 
Gick med
16 Feb 2004
Ort
Stockholm Ekerö
Hoj
Honda CB1000R 2014
Emen skrev:
Min nya 04:a är oxå kinkig att få in neutralen på, irri som sagt vid rödljus men jag hoppas det blir lättare med tiden, eller det kanske det inte blir :confused:

Det var samma för mig, men jag tolkade det mest som att jag var ovan lådan
och när man vant sig vid känslan i den så är det inga problem.
Oavsett om det är lådan som sliter in sig eller föraren som hittar känslan
så blir det bra med tiden :tummenupp
 

Emen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Nightwish skrev:
Det var samma för mig, men jag tolkade det mest som att jag var ovan lådan
och när man vant sig vid känslan i den så är det inga problem.
Oavsett om det är lådan som sliter in sig eller föraren som hittar känslan
så blir det bra med tiden :tummenupp

Jag skyller på lådan än så länge :näsblod
 

Flåhäng

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
KTM 690 Enduro
Who'sYourDaddy skrev:
Har en 660 -04 som jag nu håller på att köra in, har nu kört runt 40 mil. Har bytt olja och filter en gång vid runt 10 mil och ska snart ge mig på andra omgången. Till problemet, treans växel blir svår att få in när hojen är ordentligt varmkörd. Det är inga problem de första 15-20 min men kan sedan bli ganska irriterande. Det går lättare att få in växeln om man har högre varv på motorn. Detta gäller bara denna växel, resten går som smort.
Finns det någon som har någon aning om vad det kan vara?
Annars blir det att ta det lugnt fram tills man kan snacka med verkstadsgubbarna i samband med 100mil-servicen.


Hello!
Jag har oxå en ny -04:a som gått ca 40mil och jag har inga som helst bekymmer med växellådan. Alla växlar går i som dom ska och friläget är heller inte något problem. Ta och kolla det med verkstan!

Förövrigt är jag helnöjd med hojen! :banana
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top