Vätternrundan & Klassikern

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Efter en fika med några vänner igår så är man anmäld till att göra klassikern med start vätternrundan 13 juni.

Nån som cyklat?

Tar mer än gärna emot tips av alla de slag:)

Tänkte köra med MTB fast med "slicks" på. Är det en bra eller dålig idé :confused:

Nån övrig utrustning man ska ha? Mat? Dricka?

Ni som sprungit Lidingöloppet? Hur är det?

Simningen har jag koll på och vasaloppet är för långt bort att oroa sig för just nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En MTB med slicks på ÄR en dålig idé.

Även om du lägger stenhårt pumpade 1" slicks på en MTB så blir det ingen räcer, MTB'n har mycket lägre totalutväxling, dina ben kommer att gå som trumpinnar när räcercyklisterna ligger och håller behaglig kadens...

Däremot inte sagt att det är omöjligt, många har kört vättern på MTB.

Rekordet är nog ändå farbrorn (~70år som ville byta in sin 0växlade skeppshult mot en 3växlad) med motiveringen "Jag ska cykla vättern igen, och sist var det lite jobbigt med backarna i gränna"
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Kan du inte bara ta Kawan?
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
En lumparkompis cyklade vätternrundan på en enväxlad gammal militärcykel efter ett vad... vasselin ska tydligen vara bra att ha med sig... :näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vättern är en trevlig upplevelse, blir tredje året för mig i år! :) Som sagt, racer är det du ska ha, noga inställd för dig. Sen är clips/spd/liknande ett måste för att kunna rundtrampa ordentligt och ha bra flyt. Kör med pulsklocka, det är lätt att ligga å ta i lite för mycket lite för länge. Försök även lista ut hur ofta du behöver stanna, man förlorar mycket tid på det, i synnerhet i Jönköping och Hjo.
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Vättern är en trevlig upplevelse, blir tredje året för mig i år! :) Som sagt, racer är det du ska ha, noga inställd för dig. Sen är clips/spd/liknande ett måste för att kunna rundtrampa ordentligt och ha bra flyt. Kör med pulsklocka, det är lätt att ligga å ta i lite för mycket lite för länge. Försök även lista ut hur ofta du behöver stanna, man förlorar mycket tid på det, i synnerhet i Jönköping och Hjo.

Hjo är en trevlig stad..klart man vill stanna kvar :D
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR

Du får också ta med i beräkningen att Löddeköpinge expanderar explosionsartat just nu.

Finns även Sveriges (eller något i den stilen) största köpcenter här och en massa affärer/företag.

Så jag tror nog att Hjo kan känna sig slaget.


Edit: En sökning ger 8043 personer i Löddebygden, så man får kanske räkna bort endel bönner i utkanten, men det är den senaste siffran jag hittade iallafall.
 

Bifogat

  • befolkning.jpg
    befolkning.jpg
    139.2 KB · Visningar: 96
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Du får också ta med i beräkningen att Löddeköpinge expanderar explosionsartat just nu.

Finns även Sveriges (eller något i den stilen) största köpcenter här och en massa affärer/företag.

Så jag tror nog att Hjo kan känna sig slaget.


Edit: En sökning ger 8043 personer i Löddebygden, så man får kanske räkna bort endel bönner i utkanten, men det är den senaste siffran jag hittade iallafall.

Hjo
Siffrorna avser orten

Folkmängd(2000) 5 998
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjo


:tungan det har faktiskt hänt en del sedan år 2000.

En sökning (scb)på Hjo gerHjo 8 809 :tungan

Förlåt men vart ligger löddeköpinge? Skåne...men skåne räknas väl knappast till sverige...(nu åker ja på stryk) , "hjo är den lilla staden vid det stora vattnet" det vet väl alla :rolleyes:

I hjo serveras mat till hungriga cyklister :tummenupp
 
Last edited:

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Vätternrundan...
Försök starta tidigt lr sent, runt kl 22 lr 04 ! Om du startar sent har du åtminståne chans till lite sömn innan.
Cykelbyxor är ett måste då sömmarna i jeans och liknande brallor ger dig skavsår.
Riktiga pedaler och schyssta skor kan vara bra. Look lr SPD spelar ingen roll, låna av kompis om detta är en engångsföreteelse. Gympadojjor/tåclips kommer du få ont i fotsulorna av.
Se till att hålla dig varm, ja jag tänker på kläderna.
Kör Vätternrundan på en cykel som du är van att träna på, det går med en mtb också.
Tänk dig för innan du ansluter någon större klunga ! Vissa har vana av att köra i just sådan...andra inte (olycksrisk).
Vad har du för mål ? Ta det lugnt till J-köping då det är fin miljö och går lätt dit, spar på krafterna till västra sidan istället.

Pallar din mage för sportdryck ? Vissa magar är känsliga och andra inte. Annars dricker du med 15-20 minuters mellanrum, några "bars för energins skull.
Hoppas att du blev lite klokare och lycka till.
/Peter
 

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Superfast
Vätternrundan...
Försök starta tidigt lr sent, runt kl 22 lr 04 ! Om du startar sent har du åtminståne chans till lite sömn innan.
Cykelbyxor är ett måste då sömmarna i jeans och liknande brallor ger dig skavsår.
Riktiga pedaler och schyssta skor kan vara bra. Look lr SPD spelar ingen roll, låna av kompis om detta är en engångsföreteelse. Gympadojjor/tåclips kommer du få ont i fotsulorna av.
Se till att hålla dig varm, ja jag tänker på kläderna.
Kör Vätternrundan på en cykel som du är van att träna på, det går med en mtb också.
Tänk dig för innan du ansluter någon större klunga ! Vissa har vana av att köra i just sådan...andra inte (olycksrisk).
Vad har du för mål ? Ta det lugnt till J-köping då det är fin miljö och går lätt dit, spar på krafterna till västra sidan istället.

Pallar din mage för sportdryck ? Vissa magar är känsliga och andra inte. Annars dricker du med 15-20 minuters mellanrum, några "bars för energins skull.
Hoppas att du blev lite klokare och lycka till.
/Peter

Tack för svaren :)

Har inga direkta mål, mer för att bli lite motiverad till att ta upp träningen igen

Har en mtb med spd. Jag har cyklat en del på den i skogen så vi e bra vänner.

Magen pallar sportdryck, kan kanske säga att jag tränat en del triathlon och gjorde lumperiet som röjdykare så jag är inte främmande för idrotta lite. Men sista 5-6 åren har jag varit en latmask och kan behöva några ess i rockärmen.

Men vad jag fattat så ska man ha med sig massa vatten/sportdryck samt enregibars för att slippa stanna bland massa köer alltför många ggr.

Och spara på krafterna till västra sidan ska jag göra. Låter smart

Starttiden e 1.52.

Ska man ha nån "vattenryggsäck" plus 2 flaskor???
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top