Jag har kikat runt litegrann och hittat nån tråd där det diskuteras ytligt men har inte känt att jag fått något riktigt svar.
Hursomhelst. Blejden har ju stått ett tag nu och jag började med vinterunderhållet för ett tag sen (byta olja, filter och lite annat som behövdes) och när jag bytt olja och kört igång motorn en sväng så kom det ner lite vitt klet i det lilla fönstret där jag kollar oljenivån. "Lite kondens" tänkte jag och såg till att varmköra den ordentligt några gånger. Jag har varit ner minst en gång i veckan och kört den ordentligt varm. Vissa gånger ser jag fortfarande en gnutta vitt i fönstret och det blir alltid små små bubblor i oljan som försvinner när den stått ett tag. På ytan av oljan i fönstret blir det som ett lager med något större bubblor. Det försvinner också när den fått stå ett tag.
Sedärja. Mer utförligt går nog inte att beskriva det. Frågan är om det helt enkelt är kondens och att det kanske är så att det bildas ny varje gång den fått stå några dagar, eller om det kan vara så att jag får in vatten i oljan. Kommer jag att behöva byta toppackningen? Bör jag byta oljan igen? 600kr helt ny olja är ju kul att slippa kasta bort.
Till det ska nämnas att den stått i varmgarage så jag har inte dragit igång motorn från minusgradigt och att oljenivån inte höjts någonting vad jag kan se sedan jag först hällde i den.
Hursomhelst. Blejden har ju stått ett tag nu och jag började med vinterunderhållet för ett tag sen (byta olja, filter och lite annat som behövdes) och när jag bytt olja och kört igång motorn en sväng så kom det ner lite vitt klet i det lilla fönstret där jag kollar oljenivån. "Lite kondens" tänkte jag och såg till att varmköra den ordentligt några gånger. Jag har varit ner minst en gång i veckan och kört den ordentligt varm. Vissa gånger ser jag fortfarande en gnutta vitt i fönstret och det blir alltid små små bubblor i oljan som försvinner när den stått ett tag. På ytan av oljan i fönstret blir det som ett lager med något större bubblor. Det försvinner också när den fått stå ett tag.
Sedärja. Mer utförligt går nog inte att beskriva det. Frågan är om det helt enkelt är kondens och att det kanske är så att det bildas ny varje gång den fått stå några dagar, eller om det kan vara så att jag får in vatten i oljan. Kommer jag att behöva byta toppackningen? Bör jag byta oljan igen? 600kr helt ny olja är ju kul att slippa kasta bort.
Till det ska nämnas att den stått i varmgarage så jag har inte dragit igång motorn från minusgradigt och att oljenivån inte höjts någonting vad jag kan se sedan jag först hällde i den.
Last edited: