Värmen ger olika skyddsutrustning.

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Sommartid här på Öland då dagstempen i skuggan ofta ligger på mellan 25 - 30 celsiusgrader och det är vindstilla och tempen i solen ligger på uppåt 50 grader så är det hjälm på huvudet, t-shirt, shorts, reflexväst och gympadojor som gäller. Å andra sidan är det mestadels hastigheter på mellan 50 - 70 km/h som gäller. Avstår från alla trafikerade vägar och väljer småvägar. Är betydligt större risk att krocka med en hund, katt, hare, kanin, rådjur eller älg än att bli inblandad i trafikolycka med annat fordon.

Dvs jag anpassar mitt vägval och hastighet till min klädsel. Misstänker att jag är betydligt mer på alerten i en luftig klädsel än inpackad i en stridsutrustning med svetten rinnandes i strida strömmar och visiret igenimmat med nedsatt synfält som följd.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
asså.... trampcyklister på landsvägarna då ... går ju uppåt 50-60kmh ibland , iklädda spandextights med rövkudde och en frigolithjälm .... dom BEHÖVER inte ens en försäkring

får dom mindre skrubbsår när dom kanar på asfalten ?

En skillnad är väl att när de kanar och har cykeln över sig så väger den bara ett par kilo. En MC över sig när man kanar är lite mer downforce kan man väl kalla det. Det är väl framför allt därför jag har mer skydd på mig på MC. Men å andra sidan ligger jag sällan i 60+ på cykeln.

Men lös och fri blir det nog lika mycket skrapsår.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
ALLA vet väl att en rejäl solbränna är det bästa skyddet mot asfaltseksem? Varför skulle annars just DU, som propagerar för full utrustning även i +30 hemma, köra moppe i flipflop och shorts när du är i utriket och semestrar?
I Sverige gäller andra regler då vi inte hinner bli så solbrända att det skyddar på den korta sommar vi har :tungan

Jag kör helst med skydd oavsett väder.
Låt folk välja själva och chilla lite, det finns så många andra liknande företeelser att bli upprörd över att man blir sittande inne moraliserandes på diverse forum hela sommaren istället för att vara ute och tjöra, cykla, simma (utan våtdräkt, då, för spänningens skull...), svettas och whatnot...
 

spanken

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZ6N S2
Skyddsjacka och kevlarjeans is da shit såna här dar.
Fick f.ö. min nya skyddsjacka idag som jag beställde då min gamla snart faller i bitar.
View attachment 421356

Fast man stannar ju inte så gärna såna här dar. Helst ska det rulla i 70 eller över
Har själv kollat på en sådan för varmare dagar. Har du någon recension/tycke om den. Plus och minus helt enkelt. Jag gillar att den verkar ha OK skydd över nyckelbenen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top