Välja familjebil, sjukt tråkigt!

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Volkswagen Sharan, typ 3-5 år gammal. Är det nåt att ha?

Behöver inte 7 platser i dagsläget men kanske i närtid med kompisar till ungarna, campingsemester, idrottsrelaterad packning och så kan det vara bra.

Skulle vilja ha en multivan men den är litet över budget...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Volkswagen Sharan, typ 3-5 år gammal. Är det nåt att ha?

Behöver inte 7 platser i dagsläget men kanske i närtid med kompisar till ungarna, campingsemester, idrottsrelaterad packning och så kan det vara bra.

Skulle vilja ha en multivan men den är litet över budget...

Tror de alla arabgubbar med familj har en , dom är ju ekonomiska så bilen måste vara ett rejält fynd.

Totalt osexig bil med noll raggningsfaktor dock men det är nog inget problem för dig me tjerring o kottar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Volkswagen Sharan, typ 3-5 år gammal. Är det nåt att ha?

Behöver inte 7 platser i dagsläget men kanske i närtid med kompisar till ungarna, campingsemester, idrottsrelaterad packning och så kan det vara bra.

Skulle vilja ha en multivan men den är litet över budget...

Problemet med en Multivan/Sharan är bara att ju större bil, desto mer skit åker man omkring med.

Som barn hade mina föräldrar SAAB V4, uppgraderade till 99'a osv.
Vi rymdes utmärkt 2 vuxna och 2 barn.

Men helt plötsligt hade vi en VW buss i några år, och sedan var det jäkligt svårt att gå ner i storlek från det, även sedan vi ungar hade flyttat ut och dom bara var 2 så hade dom en Cheva Transporter ett tag

Visst är det bra att få med sig gräsklipparen till stugan utan att behöva fälla handtaget, men det är två vingmuttrar, och istället för att köpa en bil som är 50kkr dyrare och drar en halvliter mera milen så kan man ju köpa en gräsklippare och lämna i stugan...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Volkswagen Sharan, typ 3-5 år gammal. Är det nåt att ha?

Behöver inte 7 platser i dagsläget men kanske i närtid med kompisar till ungarna, campingsemester, idrottsrelaterad packning och så kan det vara bra.

Skulle vilja ha en multivan men den är litet över budget...
Nja, bortsett vw's i allmänhet smått hopplösa kvalitetstänk och lite höga pris jämtemot vad man får, så är den väl rätt schysst familjepulka.

Själv hade jag velat ha garanti, och en schysst lokal agentur, om jag skulle köpa en VAG-produkt för några större pengar, så då ryker 3-5 år gamla bilar rätt hårt, men är man beredd med lite verkstadstimmar i driftkostnadsbudgeten, ja, då är det väl bara att köra.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet med en Multivan/Sharan är bara att ju större bil, desto mer skit åker man omkring med.

Som barn hade mina föräldrar SAAB V4, uppgraderade till 99'a osv.
Vi rymdes utmärkt 2 vuxna och 2 barn.

Men helt plötsligt hade vi en VW buss i några år, och sedan var det jäkligt svårt att gå ner i storlek från det, även sedan vi ungar hade flyttat ut och dom bara var 2 så hade dom en Cheva Transporter ett tag

Visst är det bra att få med sig gräsklipparen till stugan utan att behöva fälla handtaget, men det är två vingmuttrar, och istället för att köpa en bil som är 50kkr dyrare och drar en halvliter mera milen så kan man ju köpa en gräsklippare och lämna i stugan...
Var hade ni en rekorderlig jycke i 99an? På taket? Eller åkte nu kombikupé? Idag töntigt kallad sportback å annat
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Var hade ni en rekorderlig jycke i 99an? På taket? Eller åkte nu kombikupé? Idag töntigt kallad sportback å annat
Vart fan som?

Så åkte vi som barn i Morfars TC Taunus, alla kusiner, tre ungar och en labrador (ibland två) i baksätet, bälte kom på nästa årsmodell.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Problemet med en Multivan/Sharan är bara att ju större bil, desto mer skit åker man omkring med.

Som barn hade mina föräldrar SAAB V4, uppgraderade till 99'a osv.
Vi rymdes utmärkt 2 vuxna och 2 barn.

Men helt plötsligt hade vi en VW buss i några år, och sedan var det jäkligt svårt att gå ner i storlek från det, även sedan vi ungar hade flyttat ut och dom bara var 2 så hade dom en Cheva Transporter ett tag

Visst är det bra att få med sig gräsklipparen till stugan utan att behöva fälla handtaget, men det är två vingmuttrar, och istället för att köpa en bil som är 50kkr dyrare och drar en halvliter mera milen så kan man ju köpa en gräsklippare och lämna i stugan...
Dagens bästa gubbe -inlägg, fem av fem möjliga gubbar!

??????????
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var hade ni en rekorderlig jycke i 99an? På taket? Eller åkte nu kombikupé? Idag töntigt kallad sportback å annat

Vi hade två newfoundlandshundar i skuffen, självklart i en CombiCopé...
Det var lite det som drev på bytet till en folkabuss.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Problemet med en Multivan/Sharan är bara att ju större bil, desto mer skit åker man omkring med.

Som barn hade mina föräldrar SAAB V4, uppgraderade till 99'a osv.
Vi rymdes utmärkt 2 vuxna och 2 barn.

Men helt plötsligt hade vi en VW buss i några år, och sedan var det jäkligt svårt att gå ner i storlek från det, även sedan vi ungar hade flyttat ut och dom bara var 2 så hade dom en Cheva Transporter ett tag

Visst är det bra att få med sig gräsklipparen till stugan utan att behöva fälla handtaget, men det är två vingmuttrar, och istället för att köpa en bil som är 50kkr dyrare och drar en halvliter mera milen så kan man ju köpa en gräsklippare och lämna i stugan...
Japp. Man är som en guldfisk, ju större skål desto större fisk. Gäller ju inte bara bil utan hus/garage och allt möjligt.

Gick från chevapickis till 740 sedan en gång i forntiden. Det var jobbigt iaf lastmässigt.

Kikat litet på Tahoe och Suburban. Klart dominant på Icas parkering. ? Men de går bland annat bort pga släpvikt och behörighet på körkort. Skatt och bränsleförbrukning är klart hög på de modellerna. Bortsett från inköpspriset på en hyfsat ny.

Har idag en v50 och en v70 i familjen som får dra flyttsläpet när hojen ska med på semester. Så faktiskt behov av större kärra finns egentligen inte just nu som sagt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nja, bortsett vw's i allmänhet smått hopplösa kvalitetstänk och lite höga pris jämtemot vad man får, så är den väl rätt schysst familjepulka.

Själv hade jag velat ha garanti, och en schysst lokal agentur, om jag skulle köpa en VAG-produkt för några större pengar, så då ryker 3-5 år gamla bilar rätt hårt, men är man beredd med lite verkstadstimmar i driftkostnadsbudgeten, ja, då är det väl bara att köra.
??

Jakten går vidare. En 20 år gammal Toyota HiAce borde vara funkis. Jag menar, går de åratal i mörkaste Afrika långt ifrån märkesverkstad lär de ju funka i Stockholm. Pluspoäng på att man ser ut som om man är,hur ska jag säga, resandefolk eller annat Löskefolk när man kommer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Volkswagen Sharan, typ 3-5 år gammal. Är det nåt att ha?

Behöver inte 7 platser i dagsläget men kanske i närtid med kompisar till ungarna, campingsemester, idrottsrelaterad packning och så kan det vara bra.

Skulle vilja ha en multivan men den är litet över budget...

VAG är notoriska verkstadsbesökare, inte minst vad gäller hjulupphängningar och drivlinor. Man kan ha tur men…

7 platser kommer du att använda typ EN gång under bilens livslängd. Bra bagageutrymme och sitta som folk är viktigare. Annars är Grand Picasso eller Opel Zafira vettiga bilar med bra ekonomi.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar


Jakten går vidare. En 20 år gammal Toyota HiAce borde vara funkis. Jag menar, går de åratal i mörkaste Afrika långt ifrån märkesverkstad lär de ju funka i Stockholm. Pluspoäng på att man ser ut som om man är,hur ska jag säga, resandefolk eller annat Löskefolk när man kommer.

Hiace är bra men sjukt plåtig skulle jag säga.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Näe, om man räknar bort extremfallen när man kör helt ensam utan packning och när man har hela familen, semesterpackningen, skidorna och motorcykeln med sig och dimensionerar bilköpet efter det sä behöver man inte så stor/dyr/törstig/dyr i skatt/försäkring bil, men det blir inte heller en Micra...

En hyfsat stor (kombi) med dragkrok och en takbox löser det mesta, jag hade taxbox i några år och använde den kanske fem gånger, jag lät den dock inte sitta på i onödan för då blir det som att ha en stor bil, man tar med sig skidorna och använder dom inte...

Nu skulle jag klara mig med en väldigt liten/billig/snål bil
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
VAG är notoriska verkstadsbesökare, inte minst vad gäller hjulupphängningar och drivlinor. Man kan ha tur men…

7 platser kommer du att använda typ EN gång under bilens livslängd. Bra bagageutrymme och sitta som folk är viktigare. Annars är Grand Picasso eller Opel Zafira vettiga bilar med bra ekonomi.
Fler än 4 platser med komfort (mittenplatsen bak i de flesta bilar är inte aktuell) finns behov av typ 5 veckor per år av. Det löser sig nu med 2 bilar eller tåg/flyg för delar av sällskapet.

Övriga veckor är det under kategorin villhöver.

Men min tanke är att om man nu ändå ska byta bil kan man ju handla en större. Pengar finns utan att behöva låna och mellanskillnaden kombi/buss/storSUV är i viss mån hanterbar om man tjackar en litet äldre större bil än kombi.
Hiace är bra men sjukt plåtig skulle jag säga.
Hade HiAce i jobbet. Vilken slitvarg! Piskade VAG mm på fingrarna som firmapulka.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
??

Jakten går vidare. En 20 år gammal Toyota HiAce borde vara funkis. Jag menar, går de åratal i mörkaste Afrika långt ifrån märkesverkstad lär de ju funka i Stockholm. Pluspoäng på att man ser ut som om man är,hur ska jag säga, resandefolk eller annat Löskefolk när man kommer.
Previa!
Eller om du har tur och kommer över en Sienna. Svårt hållbara bilar!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Volkswagen Sharan, typ 3-5 år gammal. Är det nåt att ha?

Behöver inte 7 platser i dagsläget men kanske i närtid med kompisar till ungarna, campingsemester, idrottsrelaterad packning och så kan det vara bra.

Skulle vilja ha en multivan men den är litet över budget...
Jag är förvisso lite nostalgi-skadad av mina år med Honda men en stor udda USA Honda vore fantastiskt.
Honda pilot eller till och med ridgeline. Båda finns på Blocket för tillfället.
@sportbike kan allt om bilar annars, fråga hen! ????
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
VAG är notoriska verkstadsbesökare, inte minst vad gäller hjulupphängningar och drivlinor. Man kan ha tur men…

7 platser kommer du att använda typ EN gång under bilens livslängd. Bra bagageutrymme och sitta som folk är viktigare. Annars är Grand Picasso eller Opel Zafira vettiga bilar med bra ekonomi.
Vad med hjulupphängning?
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top