Vägverkets reklam

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Kör jag 110km/h på 90km/h väg så betyder ju det inte att min chans att vara med om en trafik olycka ökar med 90%, utan den borde ju minska med 20-40% pga av tiden jag sparar in och kommer fram till min destination snabbare. Då befinner jag mig ju inte lika mycket på vägen som om jag skulle kört 90 på 90väg och pga av det är sannolikheten mindre att jag är med om en olycka.

Varför kör dom inte med statistiken istället.


Undrar hur fan dom fått fram siffror på att risken ökar med 70% att vara med om en olycka om man kör 10km/h för fort.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är inte helt säker på vilken reklam det är du menar. Är det inte den där de säger "nu sänker vi hastigheten på vissa vägar"? Den tyckte jag iaf var svår att misstolka, men jag har som sagt inte koll på vilken reklam som rullar just nu.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Så sänker jag hastigheten 10 knyck till så har jag alltså över 100% chans att överleva vilket betyder att jag blir odödlig i trafiken½!!! Det måste jag göra DIREKCT!!1!!
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Lösningen

Man kan åka nästan hur fort man vill utan att hindras av andra.

Det handlar bara om att åka tillräckligt mycket i serpentin-mönster (svänga till höger och vänster efter varandra) och tillräckligt tätt. Åka fort och svänga mycket, det är ju vad våra hojar är gjorda för - right ! :tummenupp

Bra däck och rätt teknik - här finns inga begränsningar. Snutten kommer dessutom ha mycket svårt att pricka dig med lasern när du far fram som en hysterisk wobbler på torra land... :banana

...Vadå olyckor...? Nu förstår jag inte vad du menar :va
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Polis och polis. har inte med det att göra. Inte så att jag hindrar någon från att köra om eller ligger och blockerar vänsterfil. Men det är inte upp till någon stressad jävel att avgöra hur jag skall köra, eller upp till han att riskera min nacke.

håller med, de får köra om eller hålla avstånd. håller de inte avstånd så får de räkna med att man sänker farten, och då får dom bli hur sura dom vill.
håller man hastighet enligt skyltat, eller snabbare, så finns det absolut ingen anledning att hänga i röven på någon, går det inte att köra om så är det bara att acceptera läget och hålla hastigheten.
dessutom förenklar det omkörning om man håller avstånd då det väl kommer möjlighet att köra om.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
håller med, de får köra om eller hålla avstånd. håller de inte avstånd så får de räkna med att man sänker farten, och då får dom bli hur sura dom vill.
håller man hastighet enligt skyltat, eller snabbare, så finns det absolut ingen anledning att hänga i röven på någon, går det inte att köra om så är det bara att acceptera läget och hålla hastigheten.
dessutom förenklar det omkörning om man håller avstånd då det väl kommer möjlighet att köra om.
Jag brukar göra som så att om någon med flit sänker farten för att agera polis så gör jag kommande omkörning hårdare än nödvändig. Jag vill oxå vara polis!

Sluta hindra folk i trafiken! Det gör inte dig bättre för det, och inte heller är det ett speciellt bra sätt att minska stress, eller lära ut hur du anser att man ska köra i trafiken.

Dock hänger jag aldrig i röven på någon, jag kör om eller håller avstånd. Men ibland kommer jag ifatt bilar som när dom ser att jag kör snabbare så kör de långsammare och vill blocka. Det mottages inte med leende.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Kom just på en snilleblixt!

Säg att du håller 80 knyck va.. du susar runt bland blinda kärringar, drogpåverkade tattare, brudar i suv, Sporthojspiloter å annat löst kamikazefolk.

Nu, säg att du håller TRIPPLA hastigheten istället alltså 240. Det är ju inte GR-tempo men ändå, du minskar risken att bli inblandad i en olycka med 300% eftersom du bara tillbringar 1/3 så mkt tid i trafiken!! Dessutom sänks olycksrisken ännu mer eftersom du knappast behöver oroa dig för att bli påkörd bakifrån :)

PS
När jag kör bil så håller jag nästan alltid skyltad, kanske 10% över max. Hatar sånna idioter som inte lärt sig köra bil utan ligger i häcken på mig såklart på högsta växeln och trots "aero" eller vfan det nu är inte klarar av att ta sig om för de förstår inte var framförhållning är och att man faktiskt kan ta sig riktigt snabbt med 110hk om man bara backar av lite och tar fart. Näää hellre ligga 3m bakom och äta grus/avgaser och tycka att alla ska låta sig prejjas ut på vägrenen som är till för andra trafikanter, helst ska det va mörkt/dålig sikt också. Då är det extra lämpligt att köra om, naturligtvis möter man bilar också me ndet gör ju inget, de flyttar ju på sig DIREKCT!!1!!1 :banana
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag brukar göra som så att om någon med flit sänker farten för att agera polis så gör jag kommande omkörning hårdare än nödvändig. Jag vill oxå vara polis!

Sluta hindra folk i trafiken! Det gör inte dig bättre för det, och inte heller är det ett speciellt bra sätt att minska stress, eller lära ut hur du anser att man ska köra i trafiken.

Dock hänger jag aldrig i röven på någon, jag kör om eller håller avstånd. Men ibland kommer jag ifatt bilar som när dom ser att jag kör snabbare så kör de långsammare och vill blocka. Det mottages inte med leende.

Man kanske ska skaffa sig stoora kofångare att putta på med :hihi

Håller man laglig hastighet tycker iallafall jag inte att man nödvändigtvis behöver flytta sig till väggrenen, men kör man långsammare än skyltad hastighet då får man fan flytta på sig. Men avstånd är alltid bra, då kan man börja accelerera tidigare och på så sätt göra en snabbare/säkrare omkörning.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Du kan ju säga att om chansen att du dör är 2 på 10000 innan sänkningen och 1 på 10000 efteråt så har ju sänkt chansen att då med 100% ...

Nej, men väl 50% :tummenupp

Jag känner mig nästan lyckligt lottad som jobbar natt emellanåt och slipper de värsta trafiktattarna. Öde vägar till jobbet och alla bilar som är ute kör i vettig fart.

Det allmänna beteendet i trafiken är bedrövligt, och det beror i mina ögon mest på att folk gör allt annat än att köra. Får man ett SMS kan det inte vänta tills man parkerat om fem minuter, man måste läsa och svara på det nu!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
WORD! Elektroniska skyltar som kan varna för olyckor längre fram, köer och ange max hastighet.

Bland det jobbigaste tycker jag är på 2+1 vägarna att folk är så jääkla slöa på att köra om! Skjut fram stolen så ni (inte för att de lär läsa här) når att trycka gasen i botten :dummer. Ok att det ligger en buss/lastbil framför men ligg kvar där bakom om ni ändå håller samma tempo :4skrika

Eller håll lite avstånd medan det är 1 fil och börja gasa i tid så slipper man ligga bakom nån som tar 1 km på sig att komma upp jämsides med framförvarande lastbil!
 

AshT4

Va'e'dee??
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Svintrinnda
Hoj
Gsx-r 600 (såld), Er-6 n (Vardags moppe), Gsx-r 1000 (kan vara Filip Backlunds gammla racehoj :D)
Som sagt... sa att det är upp till var och en hur fort man vill köra.
Men jag kör hellre i 80 än 90 på 80vägen om nu dödsrisken ökar med 70%.
hellre 27,8 timmar mer i bilen/på hojen per år än veckor på sjukhus, om man har turen med sig.

Vad spelar det för roll vilken hastighet folk kör i så länge dom inte kan ge självaste faan i att krocka.
Det är väl ändå krockarna som skadar och dödar, borde inte myndigheterna koncentrera sig på att hitta ett sätt att få folk att vakna ur sin traffikkoma istället.

Lär ut defensiv körning MER i praktik istället för teori.
Gör det straffbart att vara vållande till en olycka, det kanske skulle få folk att lyfta blicken och börja undvika hinder isället för att försöka hinna före det..?

//Ash
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Jag åker bakom en bil i Katrineholm, alltså är det 50 och bilen ligger och masar i 35 km/h och kommer sedan till en kurva som är nästan 90-grader vägsträckan har 3 likadana kurvor och idiotfan bromsar i varje kurva,,,, va fan tror han, att bilen ska få sladd och slå runt.

Klarar man inte att hålla gällande hastighetsbegränsningar, ta bussen.
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Eller håll lite avstånd medan det är 1 fil och börja gasa i tid så slipper man ligga bakom nån som tar 1 km på sig att komma upp jämsides med framförvarande lastbil!
Mjaa fast det hjälper väl inte mig att komma om lastbilen snabbare, han ligger ju fortfarande där å blockar... men visst ska man hålla avstånd.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Personligen tycker jag att det är åt helvete för mycket fokus på just HASTIGHETEN i det här landet... Jag ser betydligt hellre en förare som kör 30 km/h för fort, men ägnar sin tid åt att just köra sin bil, än en halvsovande-mobilpratande-hamburgarätande-sminkande zombie som ligger EXAKT på hastighetsbegränsningen vare sig det är tomt på trafik eller rusning och snöstorm.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Personligen tycker jag att det är åt helvete för mycket fokus på just HASTIGHETEN i det här landet... Jag ser betydligt hellre en förare som kör 30 km/h för fort, men ägnar sin tid åt att just köra sin bil, än en halvsovande-mobilpratande-hamburgarätande-sminkande zombie som ligger EXAKT på hastighetsbegränsningen vare sig det är tomt på trafik eller rusning och snöstorm.

Vilket annat närliggande land har INTE fokus på hastigheten?

Att människor irriterar sig så mycket på att andra faktiskt följer våra lagar när det gäller högsta tillåtna hastighet :va
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Vet ni vad JAG hatar... När fotgängare ska gå över gatan, *Fine än så länge...* Dom ställer sig vid vägkanten och SER att man saktar ner till stopp.... *Börjar bli irriterad* MÅSTE SE ATT JAG STÅR STILL och står där som ett förvirrat jävla rådjur när dom hört nått knastra i skogen!!!! Jag står still i ca 2 sek INNAN dom tar sig mod att gå över!!!!!!!!!!!! VAFAN!!!!!

DÄRFÖR jag frånochmed nyligen drar på så fort en fotgängare tvekar! För dom tar det 2 sek att vänta på att jag åkt förbi, JAG måste sakta ner, stanna, VÄNTA i 2 sek på att dom ska våga gå förbi, vänta YTLIGGARE 10 sek innan det är fritt fram och börja gasa vilket leder till mer utsläpp och förvärrar växthuseffekten!!!!!!!! HA jag är Miljövänlig också!!!
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vet ni vad JAG hatar... När fotgängare ska gå över gatan, *Fine än så länge...* Dom ställer sig vid vägkanten och SER att man saktar ner till stopp.... *Börjar bli irriterad* MÅSTE SE ATT JAG STÅR STILL och står där som ett förvirrat jävla rådjur när dom hört nått knastra i skogen!!!! Jag står still i ca 2 sek INNAN dom tar sig mod att gå över!!!!!!!!!!!! VAFAN!!!!!

DÄRFÖR jag frånochmed nyligen drar på så fort en fotgängare tvekar! För dom tar det 2 sek att vänta på att jag åkt förbi, JAG måste sakta ner, stanna, VÄNTA i 2 sek på att dom ska våga gå förbi, vänta YTLIGGARE 10 sek innan det är fritt fram och börja gasa vilket leder till mer utsläpp och förvärrar växthuseffekten!!!!!!!! HA jag är Miljövänlig också!!!

troligen är du en av dom som envisas med att gasa fram mot övergångstället för att sen lägga på en tvärnit och se irriterad ut på att man inte redan gått över :mad:

Test att sakta ner en bit innan övergångstället så ska du se att de redan gått över innan du kommer fram.
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Men att någon kör 80 på 90 väg är inte lika störande som när någon kör 40 på 50 väg, Går sällan att köra om i stadstrafik. Lättare är det att blåsa om någon som kör 80 på 90 väg.
Och då pratar jag om när man kör bil.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top