Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
När jag körde till Norge i mars månad betalade jag 20 NOK vid första betalstationen vid gränsen. Därefter fanns det inga fler betalstationer. På vägen tillbaka betalade jag 20 NOK när jag passerade samma station på nytt innan jag lämnade Norge. Nu har jag förstått att det jag betalade var broavgiften:
http://www.svinesundsforbindelsen.no/svensk/index.htm
Idag fick jag en faktura från fjellinjen där jag ombeds betala 30 NOK (E6 Europaveien Felt1) för ena vägen och 30 NOK (Djupdalsveien Felt2) på tillbakavägen. Antar att detta är själva vägtullen och att det var sådana betalstationer (såg ut som en p-automat) man såg om man körde av motorvägen för att sträcka på benen. Funderade själv på om de hade med dubbdäcksavgifterna att göra i Oslo.
http://fjellinjen.no
Jag minns när kameran fotograferade på vägen förbi Oslo. Tänkte då att det kunde rört sig om en fortkörning en liten stund tidigare när det omedvetet gick i hiskliga 130 km/h innan jag kom på att jag befann mig i Norge igen.
Nu till frågan. Hur fungerar egentligen deras tullsystem? Sedan undrar jag lite hur deras övervakningssystem ser ut. På mindre landsvägar såg jag fasta kameraskåp inte helt olikt de vi har i Sverige med tydlig skyltning att sträckan var övervakad. Något sådant såg jag inte på motorvägen. Fast eftersom det är Norge hade jag ändå i bakhuvudet att man kanske hade ett utbyggt radarsystem som kontrollerade hastigheten på motorvägarna och fotograferade de som överträdde. Det var lite därför jag blev så konfunderad på varför jag blev fotograferad utanför Oslo. Tyckte ju att jag hade gjort rätt för mig när jag betalat 20 kr i broavgift...
Norge är ett vackert land, men det är en pärs att sitta bakom ratten och oroa sig för att man ofrivilligt ska köra för fort. De har med våra mått mätt löjligt låga hastighetsgränser på motorvägar och landsvägar. Det mest positiva är väl att man aldrig haft lägre förbrukning på bilen. Litade inte längre på bensinmätaren utan tankade lite tidigare för att vara på den säkra sidan.
http://www.svinesundsforbindelsen.no/svensk/index.htm
Idag fick jag en faktura från fjellinjen där jag ombeds betala 30 NOK (E6 Europaveien Felt1) för ena vägen och 30 NOK (Djupdalsveien Felt2) på tillbakavägen. Antar att detta är själva vägtullen och att det var sådana betalstationer (såg ut som en p-automat) man såg om man körde av motorvägen för att sträcka på benen. Funderade själv på om de hade med dubbdäcksavgifterna att göra i Oslo.
http://fjellinjen.no
Jag minns när kameran fotograferade på vägen förbi Oslo. Tänkte då att det kunde rört sig om en fortkörning en liten stund tidigare när det omedvetet gick i hiskliga 130 km/h innan jag kom på att jag befann mig i Norge igen.
Nu till frågan. Hur fungerar egentligen deras tullsystem? Sedan undrar jag lite hur deras övervakningssystem ser ut. På mindre landsvägar såg jag fasta kameraskåp inte helt olikt de vi har i Sverige med tydlig skyltning att sträckan var övervakad. Något sådant såg jag inte på motorvägen. Fast eftersom det är Norge hade jag ändå i bakhuvudet att man kanske hade ett utbyggt radarsystem som kontrollerade hastigheten på motorvägarna och fotograferade de som överträdde. Det var lite därför jag blev så konfunderad på varför jag blev fotograferad utanför Oslo. Tyckte ju att jag hade gjort rätt för mig när jag betalat 20 kr i broavgift...
Norge är ett vackert land, men det är en pärs att sitta bakom ratten och oroa sig för att man ofrivilligt ska köra för fort. De har med våra mått mätt löjligt låga hastighetsgränser på motorvägar och landsvägar. Det mest positiva är väl att man aldrig haft lägre förbrukning på bilen. Litade inte längre på bensinmätaren utan tankade lite tidigare för att vara på den säkra sidan.