Vägtull + hastighetsövervakning i Norge?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
När jag körde till Norge i mars månad betalade jag 20 NOK vid första betalstationen vid gränsen. Därefter fanns det inga fler betalstationer. På vägen tillbaka betalade jag 20 NOK när jag passerade samma station på nytt innan jag lämnade Norge. Nu har jag förstått att det jag betalade var broavgiften:

http://www.svinesundsforbindelsen.no/svensk/index.htm

Idag fick jag en faktura från fjellinjen där jag ombeds betala 30 NOK (E6 Europaveien Felt1) för ena vägen och 30 NOK (Djupdalsveien Felt2) på tillbakavägen. Antar att detta är själva vägtullen och att det var sådana betalstationer (såg ut som en p-automat) man såg om man körde av motorvägen för att sträcka på benen. Funderade själv på om de hade med dubbdäcksavgifterna att göra i Oslo.

http://fjellinjen.no

Jag minns när kameran fotograferade på vägen förbi Oslo. Tänkte då att det kunde rört sig om en fortkörning en liten stund tidigare när det omedvetet gick i hiskliga 130 km/h innan jag kom på att jag befann mig i Norge igen.

Nu till frågan. Hur fungerar egentligen deras tullsystem? Sedan undrar jag lite hur deras övervakningssystem ser ut. På mindre landsvägar såg jag fasta kameraskåp inte helt olikt de vi har i Sverige med tydlig skyltning att sträckan var övervakad. Något sådant såg jag inte på motorvägen. Fast eftersom det är Norge hade jag ändå i bakhuvudet att man kanske hade ett utbyggt radarsystem som kontrollerade hastigheten på motorvägarna och fotograferade de som överträdde. Det var lite därför jag blev så konfunderad på varför jag blev fotograferad utanför Oslo. Tyckte ju att jag hade gjort rätt för mig när jag betalat 20 kr i broavgift...

Norge är ett vackert land, men det är en pärs att sitta bakom ratten och oroa sig för att man ofrivilligt ska köra för fort. De har med våra mått mätt löjligt låga hastighetsgränser på motorvägar och landsvägar. Det mest positiva är väl att man aldrig haft lägre förbrukning på bilen. Litade inte längre på bensinmätaren utan tankade lite tidigare för att vara på den säkra sidan.
 

Nikkalainen

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2012
Ort
Liljeholmen
Hoj
Z1000 - 13
Hej! Tänkte låna tråden och fråga dig Harmon ifall du varit i Norge mycket med hojen för har lite planer att kanske kunna åstakomma en sån tripp dit bort. Illa nog har jag ju aldrig varit i Norge än konstigt nog? Men hört en hel del gott förutom då att landet kostar skjortan att vara i! :p
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Dom fotograferar dom som inte har bizz, för att skicka faktura till den registrerade ägaren.

Jag har aldrig sett fart kameror på motorvägarna men på många andra vägar är det ganska gott om dom men det står alltid en skylt innan en kamera sträcka börjar. På vissa vägar mäter dom genomsnittshastighet mellan kameror också så där hjälper det inte att sakta ner tillfälligt.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Kan vara jävligt svårt att se alla kameraskåp, speciellt dom nya som mäter snitthastigheten och sitter monterade i tunnlarna...

978x.jpg


dom ser mer ut som elskåp som blinkar rött när man kör förbi dom...
http://www.klikk.no/motor/bil/article703503.ece
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Hela E6, nästan upp till Hamar är nedlusade med vägtullar, det är lite varierande vad det kostar på dom olika avsnitten, och för skoj skull så är det olika bolag som driver tullarna, så det kan bli en hög med inbetalningslappar på en semester, dom är automatiska så det är ingen anledning att stanna, räkningarna kommer några månader senare.

Ang. fartkameror, det finns två olika sätt, punktmätning, som här, och snittmätning, den sista är lite lurig då du inte kan vara ögontjänare på samma vis, så farthållare är en bra grej och låt den vara på.(inte fortare än vad du tycker att du har råd med ;) )
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hej! Tänkte låna tråden och fråga dig Harmon ifall du varit i Norge mycket med hojen för har lite planer att kanske kunna åstakomma en sån tripp dit bort. Illa nog har jag ju aldrig varit i Norge än konstigt nog? Men hört en hel del gott förutom då att landet kostar skjortan att vara i! :p

Aldrig tagit hojen till Norge. Jag har bara gjort några kortare dagsturer med bil till Oslo från Bohuslän och över till Narvik via Riksgränsen. Det var många år sedan. Nu i mars var min första längre runda in i landet. Nu när jag var där blev jag väldigt påmind om varför jag inte har förverkligat mina planer att ta dit motorcykeln eller ta dit en roligare bil för att söka upp de vackra och roliga vägarna man har sett bilder på. Jag mådde psykiskt dåligt bakom ratten så fort jag kom över gränsen. Det är så det måste kännas att ha en tvångströja på sig. Folk kör i klungor och vågar knappt köra om varandra. Man anammar samma körbeteende själv. Hade gärna bytt ut min nuvarande bil mot den klenaste hyr dieseln jag fått utomlands. Det var ytterst nära att jag tog och körde via Sälen söderut på Svenska sidan på vägen hem. Hade nog enkelt kört in den timmen det skiljer på resvägen enligt en GPS.

Hela E6, nästan upp till Hamar är nedlusade med vägtullar, det är lite varierande vad det kostar på dom olika avsnitten, och för skoj skull så är det olika bolag som driver tullarna, så det kan bli en hög med inbetalningslappar på en semester, dom är automatiska så det är ingen anledning att stanna, räkningarna kommer några månader senare.

Ang. fartkameror, det finns två olika sätt, punktmätning, som här, och snittmätning, den sista är lite lurig då du inte kan vara ögontjänare på samma vis, så farthållare är en bra grej och låt den vara på.(inte fortare än vad du tycker att du har råd med ;) )

Får väl se om det dyker upp några fler fakturor. Lite märkligt att man inte samkört allt och skickar ut en faktura kan jag tycka.

Misstänkte att de tog snitthastigheten. Det var tydligt på körbeteendet folk hade på landsvägen med kamerorna. Ingen som ökade farten mellan kamerorna som här hemma. Det var rena plågan att hamna bakom en klunga där ledaren höll lägre hastighet än den lagstadgade. Det var nästan omöjligt att hitta ett bra tillfälle att köra om.


Intressant artikel och statistik som man plockat fram för att stödja valet av att övervaka snitthastighet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Svaret är att inget fungerar, eller snarare är råder överaktivitet. Man kan utan vidare få saltade räkningar för tidpunkter man inte varit i landet. Efter löften, bedyranden om att rätta till felet kommer det fler. När man betalat en felaktig nota för att få stopp på skiten tar de det som klartecken att skicka den igen...och igen...och igen.

De driver med oss och svenskhatet är ingen myt.

Har en bror där. Föräldrarna, som åker upp oftast, är utsatta för något som inte är något mindre än trakasserier.

Edit: Gäller vägtullarna. Har dessbättre ingen erfarenhet av kamerorna.
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Vart kommer alla dom här tullarna ifrån? Gäller det bara bilar?
Jag kan inte komma ihåg att jag betalade för mycket mer än någon lång tunnel vid Atlanthavsvägen och för att komma fram på den sista sträckan vid Nordkapp med mc? Jag var dock aldrig i Oslo.
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vart kommer alla dom här tullarna ifrån? Gäller det bara bilar?
Jag kan inte komma ihåg att jag betalade för mycket mer än någon lång tunnel vid Atlanthavsvägen och för att komma fram på den sista sträckan vid Nordkapp med mc? Jag var dock aldrig i Oslo.

Nytt för mig. Visste inte att man finansierat sin infrastruktur så här så länge.

Norge har i över 70 år använt vägtullar (bompeng) som finansierar upprättandet av broar, tunnlar och vägar.

http://www.visitnorway.com/se/Om-Norge/Safety-first/Bilkorning-i-Norge/

Såg inget om betalning för mc på någon av länkarna jag bifogade i första inlägget eller den ovan. Men det innebär ju inte att det är kostnadsfritt att köra över bron nödvändigtvis. Kamerorna som är utanför Oslo på motorvägen fotograferar bara framifrån tror jag. Eftersom det inte finns någon registreringsskylt fram är det nog svårt för Norska staten att plocka motorcyklister på vägavgifter utan bemannade tullstationer med bom där man även har bom i de filer som har autopass (likt Öresundsbron eller tullstationer i t ex Italien eller Frankrike). Som det är nu kan man bara blåsa rakt igenom tullstationen vid bron utan att betala. Med bil får man då en faktura och en straffavgift på 300 NOK. Rätt korkat eftersom avgiften bara är på 20 NOK.
 

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Ort
???
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Vart kommer alla dom här tullarna ifrån? Gäller det bara bilar?

Det gäller bara bilar + tyngre fordon. Avgiften är lite olika, men den brukar ligga på 15-20kr för personbil och 30-50kr för tyngre fordon.
Motorcyklar är bara avgiftsbelagda vid större broar/tunnlar samt på färjorna.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det var rena plågan att hamna bakom en klunga där ledaren höll lägre hastighet än den lagstadgade. Det var nästan omöjligt att hitta ett bra tillfälle att köra om.
Du behöver bara blinka med helljuset! Gör man bara det "på ett respektfullt sätt" så flyttar alla sig, eller ökar farten. Det har jag läst på SH!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Du behöver bara blinka med helljuset! Gör man bara det "på ett respektfullt sätt" så flyttar alla sig, eller ökar farten. Det har jag läst på SH!

Nu är du allt rolig. Jag minns den där tråden. Lite synd att den försvann faktiskt. Rätt underhållande på sitt sätt. Det är inte riktigt läge att komma som gäst till Norge och blinka helljus för att de har den hastighetspolicy de har med strikta straff/böter och en automatiserad hård trafikövervakning. Vi skulle antagligen se ett liknande körbeteende i Sverige om man satte upp kameror som mätte snitthastigheten på olika sträckor. Jag hoppas inte vi får vägkameror som kontrollerar snitthastigheten på en öde landsväg som sträcker sig flertalet mil (t ex Norrlands inland). Själv har jag sedan länge accepterat att folk har olika tempo inte bara när de är ute och promenerar utan även när de kör bil. Allt blir betydligt enklare om man visar varandra hänsyn och respekt ute i trafiken. Kommer någon ifatt mig och jag har möjlighet så underlättar jag gärna dennes omkörning och gör vägen säkrare för allihopa.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Nu är du allt rolig.
Vilket bevisar att man inte kan misslyckas alltid!:)
Jag bodde ett par år i Norge och blev aldrig klok på hur man kan bygga så fantastiska vägar och sedan hastighetsbegränsa dem. Hårt! Uppenbarligen är det inte sporthojare som sätter lagar och gränser i Norge! Dessutom kan polisen stå på de mest oväntade ställen, även upp i bergen. Vilket jag bittert fick erfara en gång...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
kamouflage-och-maskering-helikon-tex-ghillie-suit-digital-desert-17000-c1.jpg

Där kör dom me gilliesuit på mätsnuten och kamonät på snutbilen:D

Helt galna - i Sverige är fortkörning en nationalsport alla är deltagare i , i Norge är de galgen direkt
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Du behöver bara blinka med helljuset! Gör man bara det "på ett respektfullt sätt" så flyttar alla sig, eller ökar farten. Det har jag läst på SH!

Haha, tänkte på dig på väg upp för E6 i veckan.

Ser i backspegeln en cajman närma sig fort (låg i 135), i samma ögonblick gör han ett kort distinkt blink och jag flyttar mig så han kunde komma förbi.

Inte var jag varken sur eller förnärmad.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R
Audin lever än? Eller blev det annans bil?

Jag har inte kört bil på hela året, undrar om man glömt hur man gör eller är det som att cykla? :va
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Haha, tänkte på dig på väg upp för E6 i veckan.

Ser i backspegeln en cajman närma sig fort (låg i 135), i samma ögonblick gör han ett kort distinkt blink och jag flyttar mig så han kunde komma förbi.

Inte var jag varken sur eller förnärmad.
Lite off-topic men ursprungsproblemet handlade om när där inte är plats i innerfilen, typ kö av lastbilar. Nu verkade de flesta debattera mig körandes om en annan bil på en i övrigt folktom motorväg. Kanske saknar jag självinsikt men jag tror faktiskt att jag i det fallet inte skulle behöva rådfråga SH om en potentiell lösning. Och då hade jag själv inte föreslagit att jag skulle köra ner i diket! Vare sig på skämt eller allvar...

Case closed!

I ditt fall hade jag nog lett ett snett leende för att sedan, vid lämplig tidpunkt, tvärtnita! Det hade lärt honom vem det är som bestämmer.

Jag börjar för övrigt bli lite orolig! Först så anklagar Harmon mig för att vara rolig och sedan har jag fått dig att le. Jag vill helst fortsätta att vara en grinig gammal surgubbe. :mad:
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det är ungefär som allt annat i Norge, ca dubbelt så dyrt som i Sverige...
Köra 20 för fort går lös på nästan 6000 spänn.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top